۲۷ مرداد ۱۳۹۹، ۱۸:۵۰
کد خبر: 83911134
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

مجمع مدرسین: حفظ سلامت انسان مقدم بر امور دیگر است

۲۷ مرداد ۱۳۹۹، ۱۸:۵۰
کد خبر: 83911134
مجمع مدرسین: حفظ سلامت انسان مقدم بر امور دیگر است

قم-ایرنا- مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم در بیانیه‌ای به مناسبت فرارسیدن ماه محرم و لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی گفت: حفظ جان انسان در اسلام از مقاصد شریعت و از اصول عقلایی است؛ یعنی اگر چیزی در تضاد باجان و سلامت انسان قرار گیرد، باید حفظ حیات و سلامت انسان را بر آن مقدم داشت.

در بیانیه مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم که روز دوشنبه نسخه‌ای از آن در اختیار ایرنا، قرار گرفت، آمده است: باکمال تاسف در سال جاری برگزاری مراسم عاشورا با پدیده اپیدمی کرونا همراه شده و متخصصان و پزشکان برگزاری مراسم را به شکل و شیوه سابق صلاح ندانسته و اعلام‌خطر می‌کنند.

بیانیه افزوده است: شریعت اسلام این اصل را در تمام احکام پیش‌بینی کرده است و اصل دیگری که اسلام آن را صحه گذاشته این است که اگر احتمال یک‌چیزی کم ولی محتمل مهم باشد باید احتمال را جدی شمرد.

بیانیه اضافه کرده است: اگر احتمال داده شود که برگزاری مراسم به شیوه سابق ویروس را گسترش می‌دهد به‌حکم عقل و شرع باید از آن اجتناب کرد و مراسم را به شکل مجازی برگزار نمود، یا به تعبیر برخی مراجع بزرگ خانه‌ها را با حفظ رعایت مقررات به حسینیه تبدیل کرد .

مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم ادامه داده است: جریان عاشورا و ایستادگی امام حسین (ع) ویارانش در برابر حکومت ظالمانه و استبداد پیشه امویان، بی‌تردید از رویدادهای بزرگ تاریخ است و شکی نیست که باید این حادثه بزرگ همواره در تاریخ زنده نگه‌داشته شود تا همیشه پرچم توحید و عدالت در برابر شرک و سیاهی و ستم برافراشته باشد.

بیانیه حاکی است: از پیامبر گرامی اسلام(ص) دراین‌باره نقل است، «حسینٌ منّی و انا مِن حسینٍ؛ حسین از من است و من از حسینم.» یعنی نه‌تنها حسین فرزند من است، بلکه بقای دین و آیین من نیز از اوست و اسلام به‌واسطه فداکاری و جانبازی او ویارانش باقی می‌ماند.

ویروس کرونا»، موسوم به «کووید ۱۹» اواسط ماه دسامبر سال گذشته (۲۴ آذر ۹۸) در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد؛ ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ۹۸) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگیرند و یا برای کسب آخرین اخبار از دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته‌شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.   /

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha