دانش محتوایی ابزار مهم معلمان در شرایط کروناست

تهران - ایرنا - معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش گفت: دانش محتوایی، برنامه‌ریزی آموزشی و فناوری از ابزارها مهم معلمان در شرایط کرونا است.

 به گزارش روز سه شنبه روابط عمومی معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، علیرضا کمرئی در نشست بازگشایی مدارس شهر تهران که با حضور مدیرکل شهر تهران آموزش و پرورش و شورای معاونان و مدیران مناطق ۱۹ گانه به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، افزود: کانون اصلی کار، مدارس هستند و نتیجه اقدامات در آنجا متبلور می‌شود. فرآیند یادگیری و یاددهی در مدرسه آغاز می‌شود و نمود بیشتری دارد. من احتمال می‌دهم شهر تهران با این تلاش نتیجه خوبی می گیرد.

وی تصریح کرد: باتوجه به شرایط زیستی جدید و اقتضائات کرونا زندگی نسبت به گذشته متفاوت شده است. شرایط زندگی بین قرمز و زرد و سفید متغیر است. اگر ما به دنبال کیفیت هستیم باید بدانیم این زیست بوم کاملا متوجه گذشته است و مدیری توانمند است که این اقتضائات را بداند و فضای مجازی و شرایط جدید را به خوبی بشناسد.

وی تاکید کرد: مدارس در سال تحصیلی جدید در شبکه شاد و فضای مجازی بازگشایی می‌شوند که باید با کیفیت باشند.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش ادامه داد: سال گذشته شرایط غافلگیرانه کار ما را توجیه می کرد. آموزش ها در دنیا از این مهم متاثر شدند اما در سال تحصیلی جدید ما تجربه غنی گذشته را داریم و باید جدی بگیریم. اگر معلم و مدیر بداند اقتضائات کار در فضای جدید چیست، قطعا کار خود را به خوبی پیش می برد.

کمرئی افزود: در این شرایط نیازمند ترکیب سه دانش هستیم. ابتدا دانش محتوایی، همانی که در گذشته داشتیم و منتقل می‌کردیم اما باید در قالب و شرایط جدید ارائه دهیم. در ارتباطات رو در رو به راحتی مسایل کتاب منتقل می شد. تولید محتوا برای ما یک اصل است و شرایط جدید ما را قانع کرده تا روش جدید ارائه دهیم.

وی خاطرنشان کرد: دانش دوم پداگوژی (برنامه ریزی آموزشی و درسی، و بهبود روش ها) است. درگذشته معلم‌ها نیاز داشتند اما امروز بیشتر نیاز دارند. اگر دانش پداگوژی و محتوایی ترکیب نشود اثر بخش نیست. دانش سوم، فناوری است و ترکیب این سه دانش اثر بخشی لازم را دارد.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش گفت: مدیران مناطق وقتی موفق هستند که در راهبری نیروهای منطقه بتوانند این سه دانش را به خوبی یاد بگیرند و در غیر اینصورت ممکن است آموزش ها موثر نباشد و فاصله آموزشی اتفاق بیافتد.

کمرئی یادآورشد: تلاش برای توسعه شایستگی های حرفه ای معلمان جهت کار کردن در فضای مجازی مهم است. اگر معلمان و مدیران مدارس چهار ابزار را بشناسند فضای مجازی مهیا برای آموزش است. این ابزارها دسترسی به منابع اطلاعاتی مانند موتورهای جستجو است.

وی افزود: آموزش معلمان انجام شده است که مربوط به شبکه شاد و آموزش عمومی است.  ۹۶ساعت برای معلمان متوسطه آموزش در نظر گرفته ایم، بخشی هم مربوط به کار با ابزار فنی است.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: حال که نیاز مدیران و معلمان یادگیری نحوه کار با فضای مجازی است، این فرصت را مغتنم بشماریم. همه معلمان باید مجاب شوند که در این آموزش شرکت کنند و آموزش نشر مطالب ابزار دیگر است. معلمان خود باید بخواهند و برای آموزش اقدام کنند. امیدوارم شهر تهران در این زمینه هم پیشتاز باشد و در آموزش ها شرکت کند.

کمرئی در مورد شبکه شاد هم گفت: شاد در سال تحصیلی جدید ویژگی های جدیدی خواهد داشت. ما از بازخوردها اصلاحات را انجام می دادیم. اکنون شکل و فرم مناسب تر با قابلیت های جدید در آن ایجاد می شود که ضعف های گذشته را برطرف می کند.

وی یادآور شد: این شبکه مهم قدرت رقابت با سامانه های آموزشی دیگر را دارد و در غیردولتی ها فضا را نبستیم و پلتفرم اختصاصی آموزش و پرورش شاد است اما بحث این است از همه ظرفیت ها استفاده شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha