سایه درختانی که کم می‌شود

۳۱ مرداد ۱۳۹۹، ۱۷:۳۲
کد خبر: 83912230
سایه درختانی که کم می‌شود

شهرکرد- ایرنا- برخی از کارشناسان معتقدند که هرس درختان در شهرها باید در زمستان انجام شود و هرگونه هرس، سرشاخه‌بُری و یا حتی قطع درختان باید هنگام خواب درختان و در فصل مرتبط یعنی اواخر پاییز و زمستان انجام شود، تا آسیبی به فضای سبز وارد نشود.

آنان معتقدند که هرس و سرشاخه‌بُری درختان در فصل تابستان و در هنگام بیداری درختان به رشد درخت ضربه می زد و درست و صحیح نیست.

عملیات هرس درختان هر سال به‌منظور جوان‌سازی درختان، فرم‌دهی و حذف شاخه‌های خشک از اواخر آذر شروع و در صورت مساعد بودن شرایط جوی تا نیمه اسفند اجرا می‌شود.

ایجاد دید اصلی برای رانندگان، برقراری توازن بین اندام‌های هوایی و زیرزمینی درختان، زیبایی و مقاوم‌سازی درختان معبرها و بوستان‌های سطح شهر از مهم‌ترین اهداف اجرای عملیات هرس درختان به‌شمار می‌رود.

بهترین فصل برای هرس زمستانه درختان زمانی است که درختان و درختچه‌ها به‌علت نداشتن پوشش گیاهی راحت‌تر بریده شود و به‌دلیل نداشتن فعالیت زیستی، کمتر آسیب ببینند.

در هرس درختان به نوع گیاه، سن، موقعیت، سلامت، فرم اولیه و شدت میزان هرس در سال‌های گذشته توجه می‌شود.

عملیات هرس و بازپیرایی درختان باعث کاهش آسیب، آفت‌ها و بیماری‌ها، افزایش طول عمر درختان و درختچه‌ها، تقویت و بهبود رشد درختان خواهد شد.

هرس تابستانه درختان را نابود می‌کند

یک کارشناس ارشد کشاورزی در این خصوص گفت: هرس تابستانه منجر به نابودی درخت می‌شود و درخت در حالت طبیعی و در فصل‌های خاص هنگام خواب زمستانه به ‌منظور حفظ طراوت و شادابی قابلیت ۲۰ درصد هرس را دارد.

حمید فتح‌اللهی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: این موضوع مرتبط با درختان برگ‌ریز است و هرس درختان همیشه سبز مانند سرو و کاج که به هرس بسیار حساس است، باید با دقت بیشتری و حداقل هرس بر روی آن‌ها انجام شود.

فتح‌اللهی تصریح کرد: هرس تابستانه درختان در هر صورت و به هر طریقی دارای خسارت‌های جبران‌ناپذیر است و این عمل هنگام رشد و نمو و همچنین فعالیت‌های حیاتی درخت باعث ضعیف شدن و نابودی آن می‌شود.

رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: هنگام خزان، به مرور مواد غذایی درون تنه درختان تخلیه برگ آن‌ها دچار ریزش می‌شود.

وی گفت: در تابستان با هرس و حذف برگ‌ها، درختان از مواد غذایی محروم می‌شود و به‌علت به‌هم خوردن تعادل تاج و ریشه، شوک بزرگی به درخت وارد می‌شود.

فتح‌اللهی هرس درختان را دارای دو نوع فرم‌دهی و باردهی اعلام و تاکید کرد: هرس تابستانه درختان شهرکرد از سوی شرکت توزیع نیروی برق از نوع فرم‌دهی است اما به‌ خاطر سرشاخه‌بُری در شرایط کنونی فرم درخت به‌هم می‌خورد.

وی افزود: با به‌هم خوردن تعادل تاج و ریشه و از بین رفتن عناصر غذایی درخت، آفت‌ها، بیماری‌ها و امراض درختان افزایش می‌یابد.

عضو شورای اسلامی شهرکرد تصریح کرد: در این صورت درختان به مرور ضعیف و دچار خشکیدگی می‌شوند.

فتح‌اللهی اظهار داشت:تثبیت سیم‌های توزیع برق با لوله‌های عایق، زیرزمینی کردن شبکه‌های برق‌رسانی مانند حدفاصل چهارراه سعدی (سه‌راه سینما) تا چهارراه امام صادق "ع" (چهارراه فصیحی) و همچنین استفاده از سیک‌های کابلی، روکش‌دار و ایمن در شبکه‌های هوایی توزیع برق نسبت به حذف برنامه هرس تابستانه درختان اقدام کند.

روند کنونی هرس درختان سطح شهرکرد مورد پسند نیست

سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری شهرکرد نیز گفت: روند کنونی هرس درختان سطح شهر مورد پسند این سازمان نیست و این مساله بارها اعلام شده است.

سید رضا هاشمی در گفت و گو با ایرنا تاکید کرد: هرس و سرشاخه‌بُری درختان شهرکرد برای جلوگیری از قطعی برق یک سال از سوی سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری انجام و فقط شاخه‌های اضافه حذف شد اما متاسفانه ادامه نیافت.

وی افزود: این اقدام هم‌اکنون به شرکت‌های پیمانکاری سپرده می‌شود که متاسفانه تخصص لازم را ندارند و  بیشتر مشکلات و بیماری‌های کنونی درختان در شهرکرد به‌خاطر هرس تابستانه است.

وی یادآورشد: شرکت توزیع نیروی برق برای انجام عملیات سرشاخه‌بُری درختان با سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری همراهی می‌کند اما شرکت‌های پیمانکار همراه نیستند و حتی شاخه‌های بریده شده را تا مدت‌ها در خیابان‌های شهر رها می‌کنند.

هاشمی اظهار داشت: سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری شهرکرد متولی آزادسازی حریم برای عبور سیم‌های برق بوده و برای جلوگیری از قطعی برق در تابستان مجبور به همکاری با شرکت توزیع نیروی برق برای سرشاخه‌بُری است.

کارگران فقط سرشاخه‌بُری برخی درختان را در شهرکرد انجام می‌دهند

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق چهارمحال و بختیاری نیز گفت: کارگران این شرکت هم‌اینک تنها سرشاخه‌بُری برخی درختان را در سطح شهرکرد انجام می‌دهند.

مجید فرهزاد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ،به عریان بودن شبکه‌های انتقال برق در شهر اشاره و تاکید کرد: هم‌اکنون هر کجای شهر که درخت باشد برق شبکه انتقال برق هم وجود دارد.

وی افزود: به‌ همین علت ناچاریم برای جلوگیری از قطع شدن برق و بروز خسارت در شبکه‌های انتقال برق، سرشاخه‌بُری درختان را انجام دهیم.

فرهزاد تصریح کرد: البته سرشاخه‌بُری درختان شهرکرد از سوی شرکت توزیع نیروی برق چهارمحال و بختیاری در فصل پاییز هم انجام می‌شود.

وی یادآور شد: به ‌علت آب و هوای مطلوب چهارمحال و بختیاری و رشد سریع درختان، احتمال نوسان و قطعی برق، آتش‌سوزی و بروز برخی حوادث در شبکه‌های انتقال برق وجود دارد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: به تمامی کارگران این شرکت توصیه، تاکید و آموزش داده شده تا هنگام سرشاخه‌بُری درختان با کمترین میزان آسیب و خسارت بر روی درختان انجام شود.

وی گفت: در صورتی که سرشاخه‌بُری درختان انجام نشود، به‌علت نوسان در انتقال و قطعی برق در شبکه، خسارت‌هایی به لوازم الکترونیکی دستگاه‌های اجرایی، کسبه و شهروندان وارد خواهد شد.

به گزارش ایرنا، هم‌اینک ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار متر مربع فضای سبز در شهرکرد در قالب حدود ۶۰ بوستان منطقه‌ای، محله‌ای و ناحیه‌ای وجود دارد و میانگین سرانه فضای سبز شهرکرد هم اینک ۱۹.۵ متر مربع به ازای هر شهروند است.

این در حالی است که میانگین سرانه فضای سبز کشور برای هر شهروند تنها ۱۲ متر مربع و استاندارد فضای سبز جهانی به‌ازای هر شهروند ۳۵ متر مربع است.

با توجه به کاهش شدید منابع آبی در شهرکرد، حفظ و نگهداری سطح کنونی فضای سبز شهری از مهم‌ترین برنامه‌های شهرداری است.

شهرکرد به‌عنوان مرکز استان چهارمحال و بختیاری ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha