نماینده مجلس: ارتباط با اروپا در مقابله با اقدامات آمریکا نباید قطع شود

تهران- ایرنا- عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس رصد رفتار آمریکایی‌ها در شرایط فعلی را ضروری دانست و گفت: برای مقابله با تلاش های ترامپ در استفاده از مکانیسم ماشه، نباید ارتباط دستگاه دیپلماسی کشور با طرف های اروپایی قطع شود.

جلیل رحیمی جهان آبادی در گفت و گوبا خبرنگار پارلمانی ایرنا درباره جنگ رسانه‌ای که دونالد ترامپ برای فعال کردن مکانیسم ماشه آغاز کرده، افزود: برجام سندی هوشمندانه و دقیق است که با تلاش دستگاه دیپلماسی کشور به نتیجه رسید. در این سند قید شده هر کدام از اعضا اگر اعتراضی پیرامون عدم اجرای مفاد قرارداد داشته باشند، باید در چهارچوب پیش بینی شده در سند اقدام کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه آمریکایی‌ها می‌خواهند به رغم خروج از برجام و بدون ارجاع این پرونده به شورای حل اختلاف و گرفتن نظر سایر اعضای برجام، پرونده را به شورای امنیت برده تا مکانیسم ماشه را فعال و تحریم‌ها علیه ایران را بازگردانند، ‌ گفت: این شیوه امکان پذیر نیست زیرا در فرایند راه اندازی مکانیسم ماشه حداقل باید مراحل آن که در برجام تعیین شده طی شود.

این کارشناس مسائل بین الملل درباره مکانیسم ماشه اظهار داشت:  در مرحله نخست باید یکی از اعضا به عدم اجرای تعهدات از سوی عضو دیگر اعتراض کند. در مرحله بعد باید اعضای برجام، رفع اختلاف را بررسی کنند و پرونده برای بررسی به یک نهاد بی‌طرف مورد وثوق اعضا که به احتمال زیاد اتحادیه اروپا است، ارجاع شود.

وی ادامه داد: اگر اعضا در نهایت به جمع بندی لازم نرسیدند، پرونده به شورای امنیت ارجاع داده شده و در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات تحریم های لغو شده مجددا فعال می شود. ولی آمریکایی ها از برجام خارج شده اند و نمی‌خواهند این فرآیند را طی کنند و به دنبال این هستند پرونده مستقیم به شورای امنیت رفته و همان رفتار یک جانبه‌گرایی که در قبال برجام داشتند و از آن خارج شدند در سیستم ماشه نیز اعمال کنند.

رحیمی جهان آبادی با تاکید بر اینکه این رویه امکان پذیر نیست و با مخالفت اعضای برجام مواجه خواهد شد، گفت: به ویژه اینکه دو کشور چین و روسیه تمایل ندارند تمام زحماتی که برای برجام انجام شده توسط آمریکایی‌ها خنثی شود.

این کارشناس روابط بین الملل با توصیه به دستگاه دیپلماسی کشور عنوان کرد: به نظرم دستگاه دیپلماسی در این زمان باید رفتار آمریکایی‌ها را رصد کند. در عین حال نباید ارتباطات با طرف اروپایی قطع شود. زیرا هرگونه حرکتی که رابطه ایران با اروپا را تضعیف کند، به نفع ترامپ است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تضعیف رابطه ایران با اروپا را به منزله هول دادن اروپا به سمت آمریکا دانست و گفت: در شرایط فعلی سیاست تضعیف رابطه ایران و اروپا کاملا اشتباه است و دستگاه دیپلماسی باید رابطه خود را با اروپا حفظ کند و  از شکافی که در رابطه بین اروپا و آمریکا رخ داده استفاده کند.

اروپایی‌ها نمی‌خواهند به یکجانبه گرایی آمریکا تن دهند

رحیمی جهان آبادی یادآور شد: در شرایط فعلی اروپایی‌ها دو نگرانی دارند، نخست اینکه اروپاییها می‌خواهند در قالب گفتمان و تعامل، ‌آمریکایی‌ها را راضی کنند و مشکل حل شود تا همکاری‌های اقتصادی، تجاری و ... آنها دچار خدشه نشود. اما نگرانی دوم آنها این است که اگر آمریکا بدون رعایت مکانیسم حقوقی در برجام، مکانیسم ماشه را فعال کند، ‌که با این اقدام اعتباری برای هیچ قرارداد و تعهد بین المللی که یک طرف آن اروپا است، باقی نخواهد ماند و اروپا نمی‌خواهد به یکجانبه گرایی آمریکا تن دهد.

وی ادامه داد: ترس اروپا این است که اگر روند یک جانبه‌گرایانه آمریکایی‌ها ادامه یابد، تنش در منطقه خاورمیانه و چالش با ایران بیشتر می‌شود. زیرا ایران به لحاظ نظامی، نفوذ بین المللی و سیاسی، منطقه‌ای و ایدئولوژیک در خاورمیانه قدرتمند است و اینگونه نیست که آمریکا به راحتی سیستم ماشه را بدون تنش فعال کرده و هزینه‌ای در قبالش پرداخت نکند.

بازی آمریکایی‌ها دو سرباخت است

رحیمی جهان آبادی با بیان اینکه اقدام آمریکایی‌ها برای فعال کردن مکانیسم ماشه، ‌ بازی دو سرباخت است، افزود: جمهوری اسلامی در دیپلماسی خود با تیزبینی، دقت و درایت که رهبری آن را هدایت فرموده و دستگاه دیپلماسی کشور ماموریت مذاکرات را به بهترین شکل اداره کردند و هوشمندانه برجام را به سرانجام رساندند تا آمریکایی‌ها کیش و مات شوند. هر چند ایالات متحده با تکرار عدم پایبندی به توافقات بین المللی از برجام خارج شد.

وی با بیان اینکه که دولت آمریکا با خروج از برجام راه بازگشت به برجام، طی کردن راه حقوقی، فعال کردن مکانیسم ماشه و بازگردادن تحریم‌ها را بسته است، تصریح کرد: این بازی دو سرباخت را هر چه آمریکایی‌ها ادامه دهند، باخت آنها بیشتر می‌شود.

مکانیسم ماشه شوی تبلغاتی ترامپ است

وی یادآور شد: آمریکایی‌ها اکنون متوجه شدند که با خروج از برجام در حقیقت یک اشتباه استراتژیک بزرگ مرتکب شدند. اقدام‌های اخیر ترامپ مانند بهبود روابط امارات متحده عربی با رژیم صهیونیستی یا تلاش برای فعال کردن مکانیسم ماشه در حقیقت شوی تبلیغاتی ترامپ است که هیچ حاصلی و موفقیت سیاسی ندارد و فقط ژست  انتخاباتی است.

  این نماینده مجلس بیان کرد: تصور ترامپ این بود که با فشار حداکثری، جمهوری اسلامی را در عرصه اقتصادی به زانو درخواهد آورد یا در تهدیدهای نظامی پس از شهادت سردار سلیمانی، ایران عقب نشینی خواهد کرد اما چنین اتفاقی رخ نداد و جمهوری اسلامی تسلیم قراردادی به جز برجام نشد و شهادت سردار سلیمانی توسط آمریکا را با قاطعیت پاسخ داد.

رحیمی جهان آبادی با بیان اینکه آمریکایی‌ها در بازی عدم تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت، مغلوب دیپلماسی جمهوری اسلامی شدند، افزود: آمریکا یک بازی اشتباه و باخته را ادامه می‌دهد و هر چقدر هم جلوتر می‌رود به حرکت تبلیغاتی که ترامپ نیاز دارد، نخواهد رسید.

تقابل ایران با یکجانبه گری آمریکا به سود همه جهان است

 نماینده مردم تربت جام در مجلس با توضیح اینکه هزینه تقابل با یکجانبه‌گرایی آمریکا را ایران پرداخت می‌کند ولی نفع این رویکرد به سود همه جهان است، اظهار داشت: جهان با یکجانبه‌گرایی آمریکا میانه‌ای ندارد. زیرا اگر کشورهای جهان تسلیم این یکجانبه گرایی آمریکا شوند، این رفتار برای اروپا، آسیا و هیچ کشوری در جهان مناسب نیست و جز ضرر و زیان حاصلی برای جامعه جهانی نداشته و نخواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: اتفاقی که در حال رخ دادن است، این است که این تحولات‌ نظام بین الملل را از یک دوره یکجانبه گرایی و تک قطبی به دوره چندجانبه‌گرایی مبتنی بر همکاری سوق می‌دهد و ایران نقش مهمی را در این دوران ایفا می‌کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha