وضعیت هیاتهای عزاداری خراسان رضوی در شرایط کرونایی محرم

مشهد- ایرنا- شرایط کرونا سبک جدیدی در نوروز، ماه رمضان، شبهای قدر، جشن‌های دهه ولایت و دیگر مناسبات و مراسم اخیر حاکم کرده است. این روند در ماه محرم هم ادامه دار شده و حالت جدیدی از عزاداریها را از جمله در خراسان رضوی شاهد هستیم.

هر چند که آمار چند روز اخیر از کاهش فوتی‌های مبتلا به کرونا حکایت دارد اما همچنان با شروع ماه محرم دغدغه همه مسوولان و مردم در این شرایط پیشگیری از انتقال ویروس کرونا و در عین حال برگزاری مراسم با رعایت دستورالعملهای بهداشتی است زیرا اگر این دستور العملها رعایت نشود با توجه به سرعت انتقال این ویروس شرایط سخت تری دوباره حاکم می‌شود.

تا روز ۳۱ مرداد ماه بر اساس اعلام رسمی ۳۵۴ هزار و ۷۶۴ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۲۰ هزار و ۳۷۶ تن رسیده است.

در خراسان رضوی هشت هزار و ۵۰۰ مسجد و هزار ۳۰۰ فضای باز آماده برگزاری مراسم ماه محرم شده است و از شب نخست این ماه برنامه‌های خود را آغاز کردند.

تاکید بر برگزاری مراسم حداکثر به مدت دو ساعت و پرهیز از انجام برخی اقدامات مرسوم گذشته و دوری از دسته روی و استفاده از طبل و سنج و شربت و چای نذری و رعایت بعضی مسائل مربوط به شرایط مقابله با کرونا در خصوص فاصله گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و ضدعفونی مکان از جمله کارهای لازم الاجراست. انجام نشدن برخی از امور محرم امسال در شرایط کنونی حال و هوای مراسم محرم و شور و هیجان آن را تغییر داده است.

اعطای مجوز برای ۱۳۰۰ هیات عزادار

رییس شورای هیاتهای مذهبی خراسان رضوی همگفت: به منظور برگزاری مراسم عزاداری ماه محرم هزار و ۳۰۰ مجوز عزاداری در فضای باز در نقاط مختلف استان صادر شده است.

سید مهدی طباطبایی افزود:  از این تعداد ۶۰۰ نقطه در شهر مشهد است و در این شهر ۷۲ نقطه به عنوان نقاط محوری برگزاری مراسم مشخص شده‌اند. همه مردم ماسک دارند و تعدادی هم بین هیاتها توزیع کرده ایم.  از نظر موارد ضد عفونی هم مشکلی نداریم و هر هیاتی این مواد را درخواست کرده تحویل گرفته است.

آمادگی ۵۸۹۲ مسجد خراسان رضوی

رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان هم اظهار داشت: هم اینک در هشت هزار و ۵۲۸ مسجد استان‌های خراسان رضوی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی نماز جماعت با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار می‌شود و برای برپایی مراسم عزاداری ماه محرم نیز در فضای باز آمادگی دارند.

حجت الاسلام مجتبی مهدوی ارفع با بیان اینکه از این تعداد پنج هزار و ۸۹۲ مسجد در استان خراسان رضوی است افزود: هزار و ۱۴ مسجد در شهر مشهد فعال است.

اعزام سه هزار و ۳۵۳ مبلغ در ماه محرم

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی هم گفت: ماه محرم امسال اعزام سه هزار و ۳۵۳ مبلغ در این استان آغاز شده که یک چهارم آنها بانوان هستند.

حجت الاسلام هادی صاحبقرانی گلستانی با بیان این که امسال حتی به روستاهای ۵۰ خانوار هم از طریق گروههای جهادی مبلغ اعزام می‌شود افزود: پارسال فقط به روستاهای دارای ۱۰۰ خانوار امکان اعزام مبلغ وجود داشت و استانهای همجوار از جمله خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان را هم پوشش می‌دهیم.

وی اظهار داشت: با توجه به شیوع کرونا دستورالعملهای لازم برای مقابله با این ویروس به هیاتها داده شده است. برگزاری مراسم در فضای باز، فاصله‌گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک، ممنوع بودن دسته روی، نخل گردانی و دیگر مواردی که منجر به تجمع نزدیک شود و ممنوعیت حرکت به سمت حرم امام رضا (ع) از جمله مواردی است که باید در برگزاری مراسم رعایت شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی گفت:برپایی ایستگاه صلواتی و توزیع نذورات به طور مطلق ممنوع است و توصیه شده است همانند چند ماه اخیر این هزینه ها صرف تهیه بسته‌های معیشتی برای نیازمندان شود.

شیوه عزاداری در حرم امام رضا(ع)

معاون اماکن متبرکه حرم مطهر رضوی با بیان اینکه هرگونه دسته روی هیات‌های مذهبی در شهر و حرم مطهر رضوی ممنوع است افزود: از حضور گروهی هیات‌ها بدون دریافت تأییدیه از شورای هیات‌های مذهبی ممانعت می‌شود به‌ویژه گروه‌هایی که بخواهند در حین حرکت به عزاداری بپردازند.

محمد توکلی با تاکید بر این که تنها هیات‌هایی که از شورای هیئات مذهبی معرفی‌نامه دریافت کرده باشند می‌توانند داخل حرم مطهر عزاداری کنند گفت: این گروها می‌توانند با مراجعه به دفاتر هیات‌ها در حوزه انتظامات و مشخص کردن مکان و زمان عزاداری در فضای باز حرم مطهر و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی عزاداری کنند.

وی ادامه داد: درصورتی‌که چندین هیات بخواهند به‌صورت مشترک به عزاداری بپردازند با دریافت تاییدیه از شورای هیات‌های مذهبی، درخواست این هیات‌ها بررسی می‌شود و در مدت‌زمان مشخصی می‌توانند در صحن امام حسن مجتبی (ع) به عزاداری بپردازند.

معاون اماکن متبرکه حرم مطهر رضوی اضافه کرد: این هیات‌ها ضمن هماهنگی با معاونت تبلیغات آستان قدس رضوی می‌توانند به مدت دو ساعت برنامه‌های مشخصی از جمله سخنرانی، مداحی و عزاداری داشته باشند.

گلایه از انجام دیرهنگام برخی هماهنگی‌ها

عضو هیات مدیره مجتمع مهدیه مهرآباد مشهد هم گفت: مراسم امسال را در فضای باز هزار متری و طبق دستورالعملهای بهداشتی به مدت دو ساعت برگزار می‌کنیم.

حسین خواجوی افزود: در کنار مراسم سخنرانی و مداحی غرفه نمایشگاه کتاب هم دایر کرده‌ایم.

وی ادامه داد: پارسال در هر شب دست کم دو هزار نفر در مراسمی که ما برگزار می کردیم حضور داشتند اما امسال عدم هماهنگی باعث شد که یک روز مانده به محرم به ما شود که فلان مبلغ را هزینه کنید و بعد حمایت خواهیم کرد در حالی که این اقدامات باید پیش از این انجام می‌شد هر چند با توجه به اینکه تجربه نخست بوده  است و بین برگزاری و یا عدم برگزاری مراسم قطعیت وجود نداشت هماهنگیها نیز میسر نشده است.

وی گفت: هیاتهای مذهبی بر روی پای خود متکی هستند و برکت آنها به خاطر اهل بیت(ع) و مردمی بودن آنهاست.

کارخانه‌ها به هیاتها تخفیف بدهند

مسوول هیات رهروان شهدا در مشهد هم گفت: در این شرایط و برگزاری مراسم در فضای باز باعث شده است هزینه هیاتها افزایش یابد و به عبارتی اجرای مقررات مقابله با کرونا هزینه زا شده است. 
امین غفاری افزود: تامین صوت در فضای باز، تعبیه تلویزیون شهری در فضاهای بسیار بزرگ، نیاز به نیروهای انسانی بیشتر، روند آماده‌سازی زمان‌بر محیط از جمله کارهایی است که برگزاری جلسه در فضای باز به همراه دارد. همچنین با توجه به این که مقرر شده است آب معدنیتک نفره توزیع شود و فضای باز نیاز به زیرانداز و موکت و فرش دارد از واحدهای تولیدی درخواست می‌کنیم پای کار بیایند و با تخفیف ویژه به هیاتها کمک کنند.

وی اظهار داشت: آموزش و پرورش هم نباید برای برگزاری مراسم در حیاط مدارس تقاضای هزینه کند مگر در ۱۰ شب به مدت دو ساعت چه مقدار آب و برق مصرف می‌شود؟ شهرداری به خصوص برای هیاتهایی که در نقاط محوری مستقر شدند کمکهای خوبی انجام داد.

او ادامه داد: خود نیروهای هیات هم کارگاه تولید ماسک راه اندازی کردند و هر شب بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ عدد تولید می‌کنند که همه اینها به منظور رعایت دستورات صادر شده و مقابله با شیوع مجدد کرونا و برگزاری بهتر مراسم است.

شرکت در جلسات آموزشی مقابله با کرونا

مدیر مجتمع فرهنگی امیرالمومنین(ع) هم گفت: سخنرانی، مداحی و شبیه خوانی از جمله برنامه‌های این هیات در فضای باز کارخانه قدیم نخریسی است. جلسات آموزشی و توجیهی مقابله با کرونا هم برای مسوولان هیاتها برگزار شده است که در آنها شرکت کرده ایم.

جلال نبی پور افزود: در مراسم چند ماه اخیر مردم بسیار خوب استقبال کردند. چنانکه استقبال آنها از مراسم شبهای قدر بی سابقه بود هر چند با توجه به عدم هماهنگی و برخی مشکلات از نظر تامین فرش و موکت با مشکل رو به رو شدیم. 

وی با بیان اینکه با توجه به وسعت فضا تعداد باندهای صوت و دیگر هزینه ها هم افزایش یافته است ادامه داد: معمولا در هر سال شبهای سوم و چهارم شلوغ نیست و از شب پنجم به بعد شلوغ می‌شود تا در شبهای آخر به اوج حضور مردم می‌رسد. 

او ابراز امیدواری کرد که با رعایت همه جانبه‌ای که توسط مردم در مراسم چندماه اخیر انجام شده است هر چه زودتر به شرایط عادی بازگردیم و انجام این کار با همکاری مردم و مسوولان میسر خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha