۳ شهریور ۱۳۹۹، ۱۲:۵۷
کد خبرنگار: 2971
کد خبر: 83920574
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

دستاوردهای سفر وزیر دفاع به مسکو

۳ شهریور ۱۳۹۹، ۱۲:۵۷
کد خبر: 83920574
 دستاوردهای سفر وزیر دفاع به مسکو

مسکو - ایرنا - وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح دیدار یک روزه ای از مسکو داشت و در چارچوب برنامه های این سفر با وزیر دفاع روسیه دیدار و از نمایشگاه بین المللی نظامی مسکو بازدید کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا از مسکو، دیدار سرتیپ «امیر حاتمی» با وزیر دفاع روسیه بخش اصلی برنامه سفر وزیر دفاع به مسکو را تشکیل می داد که در آن ارتشبد «سرگئی شایگو» از همتای ایرانی استقبال گرم کرد.

این دیدار با هدف تقویت و توسعه مناسبات دفاعی و امنیتی بین دو کشور صورت گرفت و وزیر دفاع روسیه با اشاره به روابط عمیق و راهبردی دو کشور در همه زمینه‌ها گفت: در حوزه دفاعی و امنیتی نیز چشم انداز همکاری‌های ایران و روسیه روبه توسعه است.
  شایگو بر ضرورت تداوم همکاریهای منطقه ای در جهت ایجاد صلح و ثبات در منطقه تاکید و خاطرنشان کرد که این همکاریها ضامن صلح و ثبات و امنیت در منطقه است.

وزیر دفاع روسیه به تندی از سیاست های یکجانبه گرایانه آمریکا انتقاد کرد و گفت: این کشور اعتبار خود را در سطح بین المللی از دست داده است.
وزیردفاع کشورمان نیز در این دیدار از مواضع مثبت و سازنده دولت روسیه در مخالفت با قطعنامه ضد ایرانی اخیر آمریکا قدردانی کرد و گفت: دیدارها و رایزنی های دوکشور در سطح عالی بطور مرتب و رضایت‌بخشی در جریان است.

امیر حاتمی افزود: باتوجه به عمق راهبردی  دوکشور ، تقویت همکاریهای تهران و مسکو امری ضروری و اجتناب ناپذیر است.
وزیر دفاع کشورمان گفت: ایران و روسیه در سال‌های اخیر تلاش مشترک و هدفمندی برای مقابله با یکجانبه گرایی و سیاست قلدرمابانه امریکا و دولت ترامپ در منطقه آغاز کرده اند.

امیر حاتمی سپس در جمع خبرنگاران گفت که آمریکا به شدت در انزوا قرار گرفته و در شرایطی قرار گرفته است که می شود بطور جدید تردید کرد که آیا سران این کشور در رفتارشان عقل و درایتی حاکم است یا خیر؟

وزیر دفاع کشورمان در دیدار با شایگو که کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو نیز حضور داشت از مواضع مثبت و سازنده دولت روسیه در مخالفت با قطعنامه ضد ایرانی اخیر آمریکا قدردانی کرد و گفت: دیدارها و رایزنی‌های دوکشور در سطح عالی بطور مرتب و رضایت‌بخشی در جریان است

وی تصریح کرد: باتوجه به عمق راهبردی دوکشور، تقویت همکاری‌های تهران و مسکو امری ضروری و اجتناب ناپذیر است.

وزیر دفاع کشورمان گفت: ایران و روسیه در سال‌های اخیر تلاش مشترک و هدفمندی برای مقابله با یکجانبه گرایی و سیاست قلدرمابانه امریکا و دولت ترامپ در منطقه آغاز کرده اند.
امیر سرتیپ حاتمی تاکید کرد: واکنش واقع گرایانه شورای امنیت سازمان ملل متحد در رد قطعنامه ضد ایرانی اخیر امریکا درخصوص تمدید ممنوعیت‌های تسلیحاتی برعلیه ایران، یکبار دیگر ضمن آنکه شکست بزرگی برای امریکا و متحدین منطقه‌ای این کشور رقم زد، مخالفت جهانیان با یکجانبه گرایی را نشان داد.

وزیر دفاع کشورمان افزود: پاسخ کشورهای عضو برجام به درخواست امریکا در استفاده از مکانیسم ماشه و بازگشت تحریم‌ها نیز ضربه محکم دیگری بر زیاده خواهی‌های امریکا بوده است.

امیر حاتمی در پایان این دیدار، از همتای روس خود به صورت رسمی دعوت کرد تا به ایران سفر کند و شایگو نیز با تاکید بر تداوم مذاکرات تنگاتنگ بر تعاملات آینده بصورت عملیانی، از تمایل خود برای سفر به ایران سخن گفت.

سرتیپ  حاتمی در گفت وگو با خبرنگاران در مورد همکاریهای نظامی ایران و روسیه گفت: همکاریهای دو کشور الگوی بسیار خوبی برای همکاریها است و آثار آن برای صلح و ثبات و امنیت جهان بسیار مناسب خواهد بود.

وی در مورد گفت وگوهای خود با طرف روسی با اشاره به توسعه طلبی غرب و آمریکا و مخالفت بسیاری از کشورها با رفتار آنها گفت: در مذاکرات (با طرف روسی) تاکید شد که در رابطه با این موضوعات، رایزنی ها و گفت وگوهای بیشتری داشته باشیم.

وزیر دفاع گفت: در رابطه با همکاریهای فنی-نظامی دوجانبه که در سالهای اخیر گسترش خوبی داشته ما فرصت هایی را در چارچوب مقررات بین المللی داشتیم و به این همکاریها ادامه می دهیم. بخصوص در رابطه با مسائل پدافندی با هم همکاری داشتیم.

امیر حاتمی در ادامه با بیان اینکه در رابطه با مسائل نظامی با روسیه روابط خوبی داریم، اضافه کرد: در مسابقات یکدیگر شرکت داشتیم.

وی به عنوان نمونه موفقی از این همکاریها، به برگزاری رزمایش شمال اقیانوس هند بین ایران و روسیه و هند اشاره کرد.

بازدید از بخش های نمایشگاه بین المللی نظامی مسکو به نام ارتش-2020 و شرکت در مراسم گشایش مسابقات بین المللی نظامی و دیدار با مقامات عالیرتبه روسی از برنامه های سفر امیر حاتمی به مسکو بود.

وزیر دفاع از تازه ترین دستاوردهای در نمایشگاه بین المللی ارتش-2020 در پارک نظامی پاتریوت در 55 کیلومتری مسکو در عرصه تانک، جنگنده، بالگرد و صنایع موشکی بازدید کرد. 

 نمایشگاه پنج روزه ارتش-2020 در فضایی به مساحت ۵۰۰ هزار مترمربع ازجمله ۶۵ هزار مترمربع سالن سرپوشیده دایر شده است و در آن بیش از ۲۸ هزار قبضه انواع تسلیحات و تجهیزات نظامی و ماکت موشک و غیره در معرض نمایش قرار گرفته است.

وزارت دفاع روسیه برای شرکت در این نمایشگاه از بیش از ۱۳۰ کشور دعوت کرده بود اما به دلیل شیوع همه گیر ویروس کرونا، ۹۰ کشور ازجمله ایران، آفریقای جنوبی، ازبکستان، ارمنستان، چین، بلاروس، هند و قزاقستان آن را پذیرفته اند. 

۱۸ کشور هیات های رسمی به این نمایشگاه اعزام کرده اند که وزیران دفاع چندین کشور سرپرستی هیات ها را برعهده دارند.  

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha