۴ شهریور ۱۳۹۹، ۶:۵۹
کد خبرنگار: 909
کد خبر: 83920657
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

وخامت حال اصفهان از اوج‌گیری مجدد ویروس کرونا

۴ شهریور ۱۳۹۹، ۶:۵۹
کد خبر: 83920657
وخامت حال اصفهان از اوج‌گیری مجدد ویروس کرونا

اصفهان- ایرنا- روند صعودی ابتلا به بیماری کرونا در اصفهان از هفته پایانی مرداد امسال شدت گرفته و تعداد بیماران بستری شده در بیمارستان‌ها از حدود ۸۰۰ به بیش از ۹۰۰ نفر رسیده است که به گفته مسوولان امر روند ابتلای استان در حال وخیم شدن است.

به گزارش ایرنا، استان اصفهان از حدود یک ماه گذشته در وضعیت قرمز ابتلا به بیماری کرونا قرار گرفت و کمیته اپیدمیولوژی کووید ۱۹ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز دوم شهریور جاری اعلام کرد که این خطه همچنان روند صعودی آمار کرونا را طی می‌کند.

کمیته اپیدمیولوژی وزارت بهداشت با اعلام اینکه در روند کشوری بیماری، هر چند موارد ابتلا و مرگ نسبت بالاست اما ثبات و تغییرات مختصر دیده می‌شود، عنوان کرد که روند صعودی یا شروع پیک کرونا در هفت استان از جمله اصفهان دیده می‌شود.

بر اساس آخرین رنگ‌بندی شهرستان‌های استان اصفهان منتهی به ۳۰ مرداد امسال، هیچیک از مناطق در وضعیت سفید یا سبز نیست؛ ۶ شهرستان اصفهان، خوانسار، فریدن، فریدونشهر، فلاورجان و نجف آباد در وضعیت قرمز، ۱۱ شهرستان در وضعیت نارنجی و هفت شهرستان در وضعیت زرد قرار دارد.

استان اصفهان ۲۴ شهرستان دارد؛ در رنگ‌بندی میزان ابتلا به کرونا، قرمز نشانه خیلی پر خطر، نارنجی پر خطر، زرد متوسط، سفید کم خطر و سبز بی‌خطر است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز در روزهای پایانی مرداد امسال اعلام کرد که سیر صعودی تعداد بیماران و بیماران بستری به وضوح در استان دیده می‌شود و تعداد بیماران بستری در بیمارستان‌ها به بیش از ۹۰۰ نفر رسیده است.

به گفته بهروز کلیدری، اکنون از هر صد نفری که در استان اصفهان آزمایش کرونا دادند نتیجه ۵۰ تا ۶۰ نفر مثبت می‌شود یعنی تعداد بیماران بدحال افزایش می‌یابد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطرنشان کرد که در زمان حاضر حدود ۶۰۰ نفر در بیمارستان‌های شهر اصفهان بستری هستند و به تدریج افزایش بستری را در کلانشهر اصفهان و در شهرهای بزرگ استان مانند خمینی‌شهر، نجف‌آباد، شهرضا و فلاورجان داریم.

کلیدری با بیان اینکه در موج اول و نسبتا سنگین کرونا در اسفند و فروردین گذشته در مقطعی به یکهزار و ۳۰۰ بیمار موجود در بیمارستان‌ها رسیدیم اما در اردیبهشت شیوع کرونا در استان کاهش یافت اما مجدد از نیمه خرداد، خیز دوم بیماری را تجربه کردیم و به تدریج بیماران افزایش پیدا کردند.

وی اظهار داشت: در یک ماهه گذشته تعداد بیماران مثبت مبتلا به کرونا در استان افزایش داشت و بضاعت داریم که روزانه از ۲ هزار نفر در استان تست کرونا بگیریم.

وی با اشاره به بیمارستان‌های درگیر بیماران مبتلا به کرونا افزود: در ۲ ماه ابتدای شیوع بیماری کرونا تمام بیمارستان‌ها درگیر شدند سپس دوره نسبی تنفس را در اردیبهشت تا مرداد تجربه کردیم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: اما با سیر جدید و برنامه بلند مدت داخل استان برای اینکه بتوانیم تنفس قابل قبولی در کادر بهداشت و درمان ایجاد کنیم چرخش در بیمارستان‌های مرجع (خورشید، امین و الزهرا) در استان و به‌ویژه در مرکز ایجاد خواهیم کرد.

وی اضافه کرد: سناریویی در استان تبیین کردیم که تا جای ممکن تخت‌های بیمارستانی را به بیماران کرونایی اختصاص دهیم تا از خدمات محروم نشوند از این رو تخت‌ها در شهرستان‌های مختلف توزیع می‌شوند.

کلیدری بیان کرد: بیمارستان عیسی بن مریم با صد تخت به چرخه پذیرش بیماران کرونایی باز می‌گردد و اگر روند به همین صورت پیش برود حدود ۷۵۰ تخت بیمارستان الزهرا به این بیماران اختصاص خواهد یافت.

وی گفت: اعلام کردیم که ۵۰ درصد تخت‌های بیمارستان‌ها باید آماده باش برای پذیرش بیماران کرونا باشند از این رو اگر این ۵۰ درصد تکمیل شود ناچار هستیم تمام تخت‌های غیر اورژانسی را به این حوزه اختصاص دهیم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: اگر نتوانیم همپوشانی داشته باشیم بیماران در صف انتظار خواهند ماند که مرگ و میرها را افزایش خواهد داد.

روند ابتلای استان به کرونا به سرعت در حال وخیم شدن است

رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز با تاکید بر اینکه بیماری کرونا به شدت مسری است، هنوز هیچ درمان قطعی ندارد، هنوز واکسن تایید نشده در دسترس ندارد و در حال کُشتن مردم است، به ایرنا گفت: ویروس کرونا باعث افزایش مرگ و میر در کشور و دنیا شده است.

طاهره چنگیز با بیان اینکه با توجه به واقعیتهای موجود درباره کرونا، عقل حکم می‌کند که از آن پیشگیری کنیم، افزود: پیشگیری از این بیماری خوشبختانه پیچیده نیست اما مراقبت و هوشیاری می خواهد.

وی تاکید کرد:  غفلت، ساده انگاری و سهل انگاری ما را به دام کرونا می‌اندازد و هر زمانی که این عوامل حاکم شدند بدنبال آن افزایش تعداد بیماران و مرگ و میر اتفاق می‌افتد.

چنگیز با بیان اینکه ما نباید بیماری کرونا را شوخی و امری ساده بپنداریم، تصریح کرد: دلیلی نیز برای ترس و اضطراب نسبت به آن وجود ندارد زیرا جدی گرفتن با مضطرب شدن تفاوت دارد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه امروز اطلاعات کافی درباره راههای انتقال ویروس کرونا و روشهای پیشگیری از آن به مردم رسیده است، افزود: اما اگر نسبت به آن غفلت کردیم دقیقا از همان نقطه ضربه خواهیم خورد.

وی با تاکید بر اینکه هر جا ازدحام جمعیت باشد، شانس انتقال ویروس کرونا به شدت افزایش می یابد، خاطرنشان کرد: کرونا برای گرفتن جان انسانها، توجهی به سن و سال ندارد هرچند افراد مسن نسبت به این بیماری حساس‌ترند اما موارد زیادی از میانسالان و افراد جوان نیز در بین فوت شدگان و بستری شدگان داریم.

چنگیز با بیان اینکه هیچکس در برابر بیماری کرونا مصون نیست، گفت: بیشتر افرادی که بر اثر این بیماری فوت کردند بیماری زمینه‌ای یا قلبی ریوی داشتند اما در مواردی نیز فرد متوفی هیچ بیماری زمینه ای نداشته است.

وی از مردم خواست تا هوشیاری خود را نسبت به بیماری کرونا حفظ کنند و بدانند که اگر به این بیماری مبتلا و دچار وضعیت وخیم آن شدند، درمان قطعی وجود دارد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان همچنین با بیان اینکه کادر درمان و بهداشت به شدت خسته شدند، اظهار داشت: آنها ۶ ماه مداوم با این بیماری مبارزه کردند و امروز نیازمند همدلی و همراهی مردم هستند و مشاهده بی توجهی مردم باعث ناراحتی آنها می‌شود.

چنگیز تصریح کرد: ما باید مسوولیت اجتماعی و دستورات دینی را در زمینه بیماری کرونا رعایت کنیم و نباید دیگران را در معرض خطر قرار دهیم.

وی با بیان اینکه ما باید همدیگر را دریابیم و از خود مراقبت کنیم تا راه حلی جدی برای بیماری کرونا پیدا شود، خاطرنشان کرد: پیش بینی می شود که این بیماری یک تا ۲ سال آینده وجود دارد بنابراین باید رفتارهایمان را اصلاح کنیم و از بسیاری از عادت های قدیمی دور شویم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: وضعیت و حال بیماران بستری این استان نسبت به بیماران سایر استان ها بدتر است.

به گفته وی از ابتدای اسفند ماه سال گذشته تا کنون ۲۵ هزار و ۷۵۰ بیمار در ۲۲ شهرستان این استان بستری شدند.

وی تاکید کرد: وضعیت و روند ابتلای استان به کرونا به سرعت در حال وخیم شدن است.

وی خاطرنشان کرد: در زمان حاضر دامنه فوتی ها در گروه سنی میانسالان و سالمندان قرار دارد و از ۵۵ سال به بالاست و بیشتر آنها در سنین ۶۰ تا ۸۰ سال و بالاتر قرار دارند اما افراد تعداد زیادی از مبتلایان در سنین کودکی، نوجوانی، جوانی و زیر ۴۰ سال قرار دارند.

وی با بیان اینکه تراکم فوتی ها در ۲ هفته اخیر افزایش یافته است، تصریح کرد: بر اساس نمودار کشوری،  به هر میزان رعایت پروتکل ها کم شود میزان موارد ابتلا افزایش می یابد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: بر اساس بررسی های انجام شده میزان مراعات پروتکل ها در مبادی و مکان های رسمی و اصناف استان بیش از ۷۵ درصد است.

وی با بیان اینکه میزان مراعات پروتکل ها در اماکن خاص و اصناف نسبت به کشور در وضعیت خوبی قرار دارد اضافه کرد: اما مراعات دستورالعمل ها در تفریح گاه ها و مکان های عمومی به خوبی انجام نمی شود و نگرانی در این موارد وجود دارد.

چنگیز با بیان اینکه همه مسوولان باید این موضوع را بعنوان یک مساله اساسی در نظر بگیرند خاطرنشان کرد: نگرانی شدید ما خستگی بسیار مفرط کادر درمان از ۶ ماه نبرد تن به تن با این بیماری است که در زمان حاضر تعدادی از آنها بسیار خسته و تعداد زیادی از آنها مبتلا شده اند.

وی افزود: همدلی و همراهی مردم با کادر درمان و رعایت پروتکل های بهداشتی باعث ایجاد انگیزه و روحیه مضاعف به کادر درمان خواهد شد.

تشکیل تیم‌های ویژه رصد اجرای دستورهای بهداشتی در اصفهان

با توجه به روند افزایشی بیماری کرونا در اصفهان، سخنگوی ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا اعلام کرد که تیم‌های ویژه رصد دستور اجرای دستورهای بهداشتی در شهرستان‌های استان تشکیل می‌شود.

حجت الله غلامی افزود: قرار شد تیم بازرسی ویژه‌ای در ۲۴ شهرستان مرکب از دستگاه‌های دخیل در مدیریت و مهار بیماری کرونا از جمله نیروهای نظامی و انتظامی تا دستگاه‌های بهداشت و درمان تشکیل شود.
وی اضافه کرد: این تیم‌های بازرسی ویژه در شهرستان‌ها وظیفه دارند پی از بررسی میدانی، گزارش‌های خود را برای دبیر ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا ارسال کنند و در آنجا نیز این گزارش‌ها رصد تا با تیم بازرسی ویژه استانداری اصفهان، کنترل خاص اعمال شود.
سخنگوی ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا ابراز امیدواری کرد: با پیگیری تیم‌های استانی و شهرستانی و دبیر ستاد و جمع آوری گزارش‌ها بتوان روند صعود کرونا در اصفهان را مهار  و مشابه سایر استان‌ها به سمت روند نزولی حرکت کرد.

افزایش سرعت روند صعودی ابتلا به کرونا در اصفهان

به گفته سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، از بیست و هشتم تیر تا بیست و پنجم مرداد امسال تعداد بیماران مشکوک و مبتلا به کرونا که در مراکز درمانی و بیمارستان‌های استان بستری بودند بین ۸۰۰ تا ۸۹۹ نفر قرار داشت اما از بیست و پنجم مرداد تا کنون سرعت افزایش تعداد بیماران، تُند شد و اکنون تعداد بیماران بستری به حدود ۹۹۰ نفر رسیده است.

آرش نجیمی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ما در آستانه ورود تعداد بیماران بستری شده به شمار یکهزار نفر هستیم که این امر می‌تواند بار بسیار بیشتری بر سیستم بهداشت و درمان استان تحمیل کند.

وی با بیان اینکه تعداد بیماران بدحال و بستری شده در بخش مراقبت‌های ویژه (ICU) نیز افزایش یافته و به حدود ۱۶۰ نفر رسیده است، تصریح کرد: بر همین اساس میزان مرگ و میر ناشی از بیماری کرونا در اصفهان افزایش یافته است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به آخرین وضعیت بیمارستانهای استان برای پذیرش بیماران مبتلا به کرونا، توضیح داد: با توجه به تمهیدات اندیشیده شده در زمان حاضر بیمارستان خورشید از پذیرش بیماران جدید، خارج شده و فقط به بیمارانی که از قبل در آن بستری شدند خدمات رسانی می کند.

وی افزود: در زمان حاضر بیمارستانهای امین و عیسی بن مریم (ع) با همه ظرفیت خود و الزهرا (س) با حدود یک چهارم ظرفیت خود، بعنوان بیمارستانهای مرجع کرونا در کلانشهر اصفهان فعال هستند و متناسب با میزان افزایش تعداد بیماران بر ظرفیت بخش کرونای بیمارستان الزهرا (س) اضافه می‌شود.

نجیمی با اشاره به اینکه مقرر است ۵۰ تخت نیز از بیمارستانهای تامین اجتماعی استان برای بیماران مبتلا به کرونا تخصیص یابد، ادامه داد: در سایر بیمارستانهای استان نیز بخشی بطور جداگانه برای بیماران کرونا اختصاص یافته است.

وی درباره اینکه چه عواملی منجر به شتاب گرفتن روند صعودی ابتلا به کرونا شده است، توضیح داد: یکی از مهمترین گروههایی که در این زمینه نقش دارند جوانان هستند زیرا آنها بدلیل جابهجایی بیشتری که دارند از گروههای ناقل با شدت انتقال بیشتر بیماری بشمار می آیند و از طرفی میزان مرگ و میر ناشی از کرونا در بین آنها افزایش یافته است.

در استان اصفهان امور بهداشتی و درمانی ۲۲ شهرستان با حدود چهار میلیون و ۵۰۰ هزار نفر زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و ۲ شهرستان کاشان و آران و بیدگل با حدود ۵۰۰ هزار نفر جمعیت زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی کاشان است.

تاکنون بیش از ۳۶۱ هزار نفر در کشور به‌طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شدند و شمار جان‌باختگان این بیماری به بیش از ۲۰ هزار نفر رسید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha