امام جمعه یزد: شهروندان با ماسک در عزاداری‌ها شرکت کنند

یزد- ایرنا- نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه یزد گفت: استفاده از ماسک در شرایط فعلی با توجه به شیوع ویروس کرونا به عنوان وظیفه همگانی برای رعایت موارد بهداشتی و پیشگیری از ابتلای مردم به بیماری کووید- ۱۹ ضروری است و شهروندان بدون آن در مراسم‌ عزاداری‌ها شرکت نکنند.

آیت الله محمدرضا ناصری یزدی در نشست بررسی نحوه برگزاری عزاداری ها در استان افزود: مسوولان و دست اندرکاران هیئت‌ها باید تمامی توجه خود را به کار بگیرند که کسی بدون ماسک در مراسم عزاداری ها حضور نیابند و تمامی افراد با فاصله گذاری کامل در مراسم حضور پیدا کنند.

به گزارش عصر سه‌شنبه روابط عمومی دفتر امام جمعه یزد ، وی با بیان اینکه در بیشتر  عزاداری های استان تاکنون  موارد تخلف گزارش نشده است، ادامه داد: در شرایط فعلی جامعه استفاده از ماسک به عنوان یک وظیفه اجتماعی متوجه همه افراد است باید مردم نسبت به این موضوع توجه لازم داشته باشند.

 امام جمعه یزد با بیان اینکه در روزهای پایانی دهه اول محرم شوق مردم برای حضور در مراسم عزاداری بیشتر می شود یادآور شد: مسوولان باید در این روزها مراقبت بیشتری کنند که رعایت دستورالعمل ها فراموش نشود.

ناصری یزدی با اشاره به اینکه برخی افراد هر سال به دنبال سوء استفاده از مراسم‌ عزاداری ها هستند، گفت: نباید بگذاریم این افراد در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی به دروغ اقدام به حاشیه سازی برای  عزداری ها بکنند.

همچنین مدیرکل تبلیغات اسلامی استان یزد با بیان اینکه این نهاد بر رعایت پروتکل های بهداشتی مراسم عزاداری نظارت مستمری دارد، گفت: طرح «حضور روحانیون در منازل» در یزد در حال اجراست.

حجت‌الاسلام علیرضا نجیمی افزود: طرح حضور روحانیان در منازل یکی از اقدامات ابتکاری بود که در محرم امسال و با توجه به محدودیت های به وجود آمده به دلیل شیوع کرونا انجام شد و استقبال خوبی از آن صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: این طرح به این صورت اجرا شد که با درخواست مردم، روحانیان برای برگزاری روضه در  منازل شهروندان حضور می یابند و با جمعیت محدود و تنها با حضور اعضای خانواده روضه برگزار می شد.

این مسوول فرهنگی استان ادامه داد: با توجه به محدودیت های به عمل آمده برای مردم در برگزاری و حضور در روضه ها، طرح مورد استقبال قرار گرفت و همچنان ادامه دارد.

نجیمی بیان کرد: برای اجرای این طرح ۳۰ تا ۵۰ نفر از روحانیان فعالیت می‌کردند و همین موضوع سبب شد که جلوی برگزاری بسیاری از اجتماعات برای روضه خوانی گرفته شود و مجالس روضه به حالت خانگی و با جمعیت کم تبدیل شده است.

وی خاطر نشان کرد: موضوع برای کانون مداحان استان و شهرستان، مدیران هیئت های مذهبی شهرستان‌ها و سایر بخش‌ها در نظر گرفته شد و جلسات متعددی هم در این مورد برگزار شد.
استان یزد یک هزار و ۵۰۰ هیات مذهبی دارد و مراسم عزاداری امام حسین(ع) از پنجشنبه شب هفته گذشته آغاز شد و تا ۱۳ محرم ادامه دارد. 

سومین امام شیعیان دهم محرم سال ۶۱ هجری قمری در صحرای کربلا در دفاع از دین اسلام و ترویج امر به معروف و نهی از منکر به شهادت رسید.

همچنین سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز سه شنبه گفت که از اوایل اسفند ۹۸ تاکنون ۳۶۳ هزار و ۳۶۳ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده اند و با فوت ۱۲۵ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد افراد متوفی به ۲۰ هزار و ۹۰۱ نفر رسیده است.

سیما سادات لاری بیان کرد: از ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر چهارم شهریور ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی،  ۲ هزار و ۲۱۳ بیمار جدید مبتلا به کووید- ۱۹ در کشور شناسایی شدند که از این تعداد یک هزار و ۵۹ نفر از آنها بستری شدند.

به گفته وی تاکنون ۳۱۳ هزار و ۵۸ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند و سه هزار و  ۳۸۳ نفر از بیماران بدحال هم تحت مراقبت قرار دارند.

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه تا کنون سه میلیون و ۸۸ هزار آزمایش تشخیص کووید- ۱۹ در کشور انجام شده است یادآور شد: بر اساس بررسی‌های انجام شده، استان‌های با وضعیت قرمز شامل تهران، مازندران، گیلان، قم، اصفهان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، کرمان، خراسان شمالی، سمنان، یزد، زنجان و قزوین است.

لاری استان‌های با وضعیت هشدار بیماری را شامل خوزستان، آذربایجان غربی، البرز، فارس، لرستان، هرمزگان، اردبیل، بوشهر، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان جنوبی، مرکزی، ایلام، چهارمحال و بختیاری و گلستان ذکر کرد.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: تداوم عزم و اراده ما در رعایت اصول سه گانه بهداشتی شامل شست‌وشوی مرتب دست‌ها، فاصله گذاری فیزیکی به میزان ۱.۵ تا دو متر و استفاده از ماسک امری لازم و ضروری است و رعایت این اصول کمک زیادی به قطع زنجیره انتقال بیماری در کشور می‌کند.

لاری گفت: با عنایت به برپایی آیین‌های عزاداری در ایران، از تمامی عاشقان مکتب امام حسین (ع) می‌خواهیم تا کمک کنند که آیین‌های عزاداری امسال بر اساس دستورالعمل‌های بهداشتی مصوب انجام شود. از مردم می‌خواهیم به منظور پیشگیری از خطر انتقال بیماری از سفر در تعطیلات تاسوعا و عاشورای حسینی پرهیز کنند. امیدواریم با کمک و همراهی مردم شاهد برپایی محرمی سرشار از معنویت و آمیخته با شعور حسینی باشیم. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha