اجرای طرح‌های عمرانی بخش فرهنگ و هنر همدان رونق گرفته‌است

همدان- ایرنا- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان از رونق گرفتن کار ساخت و ساز طرح‌های فرهنگی و هنری این دیار به همت دولت خبر داد و گفت: در ادامه نامگذاری فرهنگی و در راستای پاسداشت مفاخر و مشاهیر، امسال به نام «خواجه رشیدالدین فضل‌الله همدانی» پیشنهاد شده است.

احمدرضا احسانی روز چهارشنبه در نشستی با خبرنگاران همدان اظهار داشت: طرح‌های عمرانی حوزه فرهنگ و هنر در این استان شتاب گرفته و بسیاری از طرح‌هایی که سالها راکد مانده و یا به نهادهای دیگری واگذار شده بود اکنون در حال تکمیل و راه‌اندازی است.  

وی اضافه کرد: اگر چه طرح‌های استان همدان برای بهره برداری در هفته دولت اماد نشد اما تعدادی از آنها بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند که تلاش می‌کنیم در دهه فجر برای استفاده مردم آماده شود.  

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان از موزه هنرهای معاصر به عنوان مهمترین طرح عمرانی یاد کرد که پس از سالها رکود با تخصیص پنج میلیارد تومان از سرگرفته شد و برای تکمیل و تجهیز ۳۵ میلیارد تومان دیگر نیاز دارد.  

احسانی تالار بزرگ شهر را نیز طرح اولویت دار استان برشمرد و افزود: این طرح با یک سالن هزار و ۵۰۰ نفری از سال ۱۳۸۸ در مرحله خاکبرداری متوقف شده بود که با پیگیری‌های صورت گرفته ردیف اعتباری آن احیا شده است.  

وی از واگذاری سه مجتمع فرهنگی و هنری استان به نهاد کتابخانه‌های عمومی در سالهای گذشته اشاره کرد و گفت: این مجتمع‌ها در شهرهای رزن، مریانج و زنگنه ملایر نیازمند اعتبار برای تکمیل و تجهیز هستند که در صورت تامین اعتبار تا آخر سال راه‌اندازی می‌شوند. 

به گفته مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مجتمع فرهنگی و هنری فیروزان نهاوند نیز ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که ساخت و ساز این بنا نیز از سر گرفته شده و همچنین ساخت مجتمع فامنین نیز با خلع ید مسکن و شهرسازی ادامه یافت. 

سینمای روباز شهر اسدآباد طرح دیگری بود که احسانی به ضرورت تکمیل آن تاکید کرد و گفت: این طرح نخستین سینمای روباز استان محسوب می‌شود که ۱۲ سال معطل تملک ۲ ملک واقع در حریم آن بود که با همکاری فرمانداری و شهرداری این مشکل نیز برطرف و در آینده‌ای نزدیک مردم می‌توانند به تماشای فیلم در این مکان بنشینند.  

جشنواره آواها و نواها مهمان محرم همدان 

وی به وضعیت جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان اشاره کرد و افزود: بخش بین المللی این رویداد به دلیل شیوع کرونا در جهان و بسته شدن مرزها و محدودیت‌های موجود حذف شد و در صورت اجازه ستاد ملی مدیریت کرونا بخش ملی را حتی در اسفندماه می‌توانیم برگزار کنیم.  

احسانی خاطرنشان کرد: فراخوان جشنواره فصل امید توسط مرکز انجمن هنرهای نمایشی کشور منتشر شده و گروه‌های نمایشی در ژانر کودک و نوجوان می‌توانند در این رویداد شرکت کنند و آثار برتر مورد حمایت قرار می‌گیرند و گروه‌های نمایشی استان همدان در این برنامه به صورت ویژه دیده می‌شوند.  

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان از برگزاری جشنواره آواها و نواها خبر داد و گفت: این رویداد در حوزه موسیقی عاشورایی برای نخستین بار در کشور اجرا و به زودی فراخوان آن نیز منتشر می‌شود 

وی یادآوری کرد: با شیوع بیماری کرونا برنامه‌ها را به سمت فضای مجازی سوق دادیم به طوری که چهار جشنواره سراسری در فضای مجازی شامل کاریکاتور، شعر طنز و استنداپ کمدی با موضوع کرونا و جشنواره قران و عترت برگزار شد که مورد استقبال هنرمندان و مردم قرار گرفت. 

پرداخت ۱۲۰میلیون تومان هزینه اشتراک به مطبوعات استان 

احسانی به تهیه و تدارک چند جشنواره فرهنگی و هنری متنوع برای نیمه دوم سال جاری اشاره کرد و افزود: این رویدادها در حال برنامه ریزی است و به زودی از طریق انتشار فراخوان هنرمندان و ادیبان را برای شرکت دعوت می‌کنیم.  

پرداخت هزینه اشتراک نشریات موضوعی بود که اهالی رسانه از آن گلایه‌مند بودند که مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان در اینباره توضیح داد: در بدترین شرایط مالی و اعتباری قرار داریم و با این وجود ۱۲۰ میلیون تومان هزینه اشتراک سال گذشته به مطبوعات پرداخت شده است و مابقی مطالبات نیز به محض اختصاص منابع مالی تسویه می‌شود.  

وی به مدیران و مسوولان روزنامه‌ها و هفته نامه‌ها توصیه کرد: با روسای ادارات و نهادها قرارداد اشتراک منعقد کنند تا برای وصول مطالبات دچار مشکل نشوند. 

احسانی یادآوری کرد: برای حمایت از نشریات از هیچ کمکی دریغ نمی‌کنیم به طوری که از سال گذشته حتی یک نسخه از مطبوعات استان را به صورت رایگان نپذیرفته ایم و هزینه آن را پرداخت می‌کنیم تا لطمه‌ای به اقتصاد رسانه‌ها وارد نشود.  

نامگذاری فرهنگی همدان منتظر تصمیم استاندار 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره نامگذاری فرهنگی سال همدان نیز گفت: امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا بسیاری از برنامه‌ها و جلسه‌ها به تعویق افتاد اما برنامه نامگذاری از قلم نیفتاده است.  

احسانی افزود: برای سال جاری نامگذاری به نام «خواجه رشید الدین فضل الله همدانی»  از عرفا و مشاهیر این خطه را به استاندار همدان پیشنهاد داده و منتظر تصویب در کارگروه مربوطه و ابلاغ آن هستیم تا برنامه‌های ذیل این نامگذاری را تدارک دیده و اجرا کنیم.  

وی پاسداشت از علما و مفاخر را جزو وظایف فرهنگ و ارشاد اسلامی دانست و تاکید کرد: در برنامه‌ای فاخر از استاد پرویز اذکایی که به تازگی مفتخر به دریافت جایزه تاریخ علم از انجمن ایران پژوهی آمریکا شده‌اند قدردانی و تجلیل می‌شود.  

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین از مدیران و روسای اداره‌ها خواستار تعامل بیشتر به ویژه در هفته دولت برای انعکاس دستاوردها شد و گفت: برپایی نشست‌های برخط مدیران چندان مطلوب و دلخواه اهالی رسانه نیست که نیازمند تامین تجهیزات و امکانات کافی برای برگزاری نشست‌های خبری به این شیوه است.  

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha