معاون وزیر تعاون: ۱۳۰ شرکت تعاونی در کشور آماده بهره‌برداری است

یزد- ایرنا- معاون اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: ۱۳۰ شرکت تعاونی به صورت ویدئو کنفرانس توسط رییس جمهوری در هفته تعاون امسال مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

حجت‌الله میرزایی در پنجمین نشست شورای هماهنگی دستگاه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی یزد افزود: این افتتاح در ۱۳ شهریورماه امسال انجام می‌شود که یکی از این پروژه‌ها بندر خشک شرکت تعاونی پیشگامان کویر یزد است. 

به گزارش عصر چهارشنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی یزد، وی با تبریک هفته دولت اظهار کرد: این هفته فرصتی است برای اینکه نتیجه تلاش‌ها و دستاوردهایی که دولت به همراه داشته در میان هیاهویی که اجازه نمی‌دهد صدا به صدا برسد را بازگو کنیم.

این مسوول با بیان اینکه یزد پایتخت تعاون در ایران است خاطرنشان کرد: ای کاش در بقیه استان‌ها با همین توجه شرکت تعاونی‌ها را بسط می دادند، بخش تعاون آن طور که انتظار می‌رفت و فکر می‌کردیم توسعه پیدا نکرد و هنوز گویا ذهن ما با تعاون کنار نیامده است. 

میرزایی تاکید کرد: بخش تعاون به عنوان یک بخش عدالت‌آفرین، فعالیت های اقتصادی و اخلاقی را رقم می‌زند و در بعضی از بخش‌ها به خصوص خدمات، بخش غالب می‌تواند تعاون باشد، در برخی فعالیت‌ها مانند کشاورزی، تامین نیاز و تامین مسکن در سطح ملی تعاون پایدارترین نوع اقتصاد را رقم زده است. 

معاون اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از دیگر پروژه‌هایی که در یزد به بهره برداری می‌رسد را طرح گندله سازی سه چاهون عنوان کرد و گفت: سرمایه گذاری سنگینی توسط صندوق فولاد به مبلغ ۶ هزار میلیارد تومان در این پروژه انجام شده است. 

میرزایی، بهره‌برداری از پروژه فاضلاب شهری بافق را سومین طرحی که توسط رئیس جمهوری در یزد مورد بهره‌برداری قرار می گیرد عنوان کرد و گفت:  سنگ آهن مرکزی ایران بنا بر تعهد قانونی که داشته پروژه ۳۰۰ میلیاردتومانی راه اندازی فاضلاب شهری بافق را در دستور کار قرار داده که فاز اول آن آماده بهره‌برداری است. 

وی با اشاره به اینکه سخت کوشی مردم یزد باعث شده بالاترین نرخ رشد اقتصادی را در بین همه استان‌ها از آن خود کند تصریح کرد: این استان بدون سرمایه گذاری های عظیمی که دولت در بخش نفت و شیمایی انجام داده است توانسته به این مهم دست پیدا کند و بالاترین رشد اقتصادی درون زا با سرمایه گذاری بخش خصوصی را در کشور داشته است که مهمترین عامل آن نظام مدیریت توسعه در استان است.

این مسوول با تاکید براینکه شفافیت به صورت جدی در وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی شکل گرفته است خاطر نشان کرد: وضعیت امروز بنگاه‌های اقتصادی وابسته به وزارتخانه قابل مقایسه با هیچ دوره‌ای نیست، مدیران جوان، با انگیزه، توانمند و متخصص حوزه مدیریت بنگاهی در شستا و صندوق بازنشگستگی کشوری مشغول به کار هستند.

میرزایی ادامه داد: از ۶ سامانه شفافیت در هفته‌های گذشته رونمایی شد که کمک می‌کند تمام بنگاه‌های اقتصادی مدیریت و پایش شوند و احتمال تخلف و فساد به حداقل برسد و امکان گزارش‌گیری برای مردم فراهم شده و این در بخش عمومی بی‌سابقه است.

وی با بیان اینکه معنی شفافیت این است که من خودم را افشا می‌کنم نه دیگران را، خاطر نشان کرد: قاعده شفافیت حسابرسی است، افشای عملکرد مالی است، فناوری اطلاعات کمک کرده در بالاترین سطح ممکن شفافیت برای همه ایجاد کنیم و بعد از شفافیت باید پاسخگو و جوابگو عملکرد خود باشیم.

معاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در نیمه آبان سال جاری همه بنگاه‌های وابسته به وزارتخانه و ۶۰ بنگاه جدید شکل گرفته در تامین اجتماعی، بنگاه‌های ماموریتی، صندوق روستائیان و صندوق فولاد تحت پوشش سامانه شفافیت قرار می گیرند و سامانه GIS وزارتخانه در حال آماده سازی است که تمامی مراکز خدماتی و بنگاه اقتصادی روی نقشه قرار می‌گیرد و اطلاعات زیر را به مردم می‌دهد.

با توجه به سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی سهم ۲۵ درصد برای تعاونی‌ها در اقتصاد ایران پیش بینی شده است.

مطابق قانون اساسی فعالیت اقتصادی ایران متشکل از بخش‌های دولتی، خصوصی و تعاونی است که در حال حاضر بیشترین(حدود ۷۵ درصد) فعالیت در اختیار بخش دولتی است و سهم بخش تعاون در برنامه توسعه ششم باید به ۲۵ درصد برسد که سهم کنونی با این عدد تا حدود زیادی فاصله زیاد دارد.

در حال حاضر سه هزار و ۲۸۵ فقره پروانه بهره‌برداری صنعتی و ۱۱ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری اسمی با اشتغال ۱۰۰ هزار و ۴۴۵ نفر در استان یزد وجود دارد.

تولید بیش از ۸۰۰ نوع کالا، رتبه نخست تولید کاشی و سرامیک کشور با بیش از ۵۰ درصد، رتبه دوم تولید محصولات نساجی، رتبه سوم تولید فولاد کشور و رتبه نخست تولید رومبلی، ترمه و روفرشی از جمله جایگاه‌های برتر استان در اقتصاد ملی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha