شکست پروژه آمریکایی تقابل آژانس با ایران

تهران- ایرنا- کاربران شبکه‌های اجتماعی ضمن اشاره به همزمانی سفر رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران و انزوای دیپلماتیک آمریکا در شورای امنیت سازمان‌ ملل، از تعاملات شفاف و حرفه‌ای ایران و آژانس حمایت کردند.

سفر «رافائل گروسی» رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران و دیدار وی با رئیس‌جمهوری، همچنین «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه و «علی اکبر صالحی» رئیس سازمان انرژی اتمی و همزمانی این تحولات با رد درخواست دولت ترامپ برای فعال‌سازی سازوکار موسوم به ماشه در شورای امنیت سازمان ملل، موضوعی بود که مورد توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت.

کاربران شبکه‌های اجتماعی تاکید کردند که این سفر بطور حتم نتایج مثبتی خواهد داشت و به گرمی روابط میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌انجامد و همزمان به انزوای بیش از پیش آمریکا منجر خواهد شد. کاربری در همین ارتباط نوشت: «اصل دیدار و مذاکرات امروز ظریف با رئیس آژانس، عالی و برخلاف نقشه اسرائیل و آمریکا پیش رفته است». وی ضمن اشاره به موقعیت متزلزل «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا در افکار عمومی شهروندان این کشور، افزود: «معتقدم آژانس هم رسیدن پایان کار ترامپ را حس کرده است».

کاربر دیگری به اهمیت این سفر اشاره کرد و نوشت: «نتیجه این سفر، حل برخی اختلافات میان ایران و آژانس خواهد بود». کاربری نیز در توئیتی آورد: «به نظرم رویکرد دو طرف نسبت به حل مساله مثبت است».

برخی کاربران نیز سفر گروسی به ایران را در راستا انزوای بیشتر ترامپ و شکست وی در زمینه فعال کردن سازوکار ماشه دانستند. کاربری نوشت: «سفر گروسی می‌تواند تلاش آمریکا جهت فعال‌سازی سازوکار ماشه را بطور کامل باطل کند». شهروندی نیز یادآور شد که تلاش آمریکا برای فشار بر آژانس انرژی اتمی و شورای امنیت، بیش از هر چیز یک عملیات جنگ روانی است و به نتیجه خاصی نخواهد رسید.

در حالی که برخی از کاربران مخالف دولت، بار دیگر از این فرصت استفاده و تلاش کردند تا ضمن حمله به برجام، از اقدامات دیپلماتیک دولت انتقاد کنند، کاربری یادآور شد که این سفر به شکست نقشه‌های آمریکا علیه ایران کمک خواهد کرد و نوشت: «سازوکار ماشه، چک سفید امضا نبوده و نیست. سازوکار ماشه شرط و شروط و مراحل پیچیده‌ای دارد که اثبات آن حتی در صورت بودن آمریکا در برجام هم راحت نبود». این کاربر یادآور شد که اثبات عدم پایبندی اساسی ایران به برجام، بسیار تفسیر پذیر بوده و نیاز به گزارش آژانس دارد. پیچیدگی سازوکار ماشه هنر تیم مذاکره کننده است نه ضعف آن.

مذاکره ظریف و گروسی هم موضوعی بود که کاربران شبکه‌های اجتماعی به آن توجه نشان داند. کاربری ضمن یادآوری تلاش‌های پیشین این وزارتخانه در حل مشکلات دیپلماتیک کشور، و انتقاداتی که از گفتگوهای دوجانبه ظریف با دیگر همتایانش از سوی برخی گروه‌ها مطرح می‌شد، به طنز نوشت: «احیانا کسی نمی‌خواهد به قدم زدن امروز ظریف و گروسی در محوطه دفتر مطالعات وزارت خارجه انتقاد کند؟». کاربری نیز از اقدامات مسئولان وزارت امور خارجه و تیم حقوقی این وزارتخانه تشکر کرد و نوشت که شکست‌های پیاپی آمریکا در عرصه دیپلماتیک نشان می‌دهد که وزیر امور خارجه، رئیس سازمان انرژی اتمی و تیم دولت، برای دفاع از حقوق هسته‌ای مردم ایران جدی هستند.

شکست‌های پیاپی دیپلماتیک آمریکا، موضوع بحث برخی دیگر از کاربران بود و این کاربران، حضور گروسی در ایران را هم شکستی دیگری برای آمریکا دانستند.

کاربری نوشت: «شکست‌های دیپلماتیک پیاپی آمریکا، بطور حتم با حل اختلافات ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تکمیل خواهد شد». در پیام دیگری نیز می‌خوانیم: «این سطح از مقاومت شورای امنیت و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در برابر خواست آمریکا، نادر بوده است».

یک شهروند نیز تاکید کرد: «همزمانی رد سازوکار ماشه از سوی رئیس شورای امنیت و مذاکرات ایران و آژانس بین المللی اتمی، یک پیروزی چشمگیر برای ایران است». کاربر دیگری هم به تلاش‌های مداوم دولت آمریکا برای برهم زدن ارتباط مثبت میان ایران و آژانس انرژی اتمی و شکست این اقدامات با سفر گروسی به ایران، اشاره کرد و نوشت: «کوه تلاش‌های آمریکا موش زایید». کاربری نیز ضمن اشاره به اظهارات مسئولان ایرانی و گروسی پس از جلسات مشترک امروز، تاکید کرد: «این جلسات نیز ضربه دیگری به اعتبار آمریکا و ادعاهای کذب دشمنان ایران در مجامع جهانی بود». 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha