روند بازسازی منطقه زلزله‌زده قطور به خوبی پیش می‌رود

ارومیه- ایرنا- نایب رییس مجلس شورای اسلامی گفت: روند بازسازی منطقه زلزله زده قطور به خوبی پیش می‌رود که امیدواریم با تداوم این روند، تا پیش از فصل سرما شاهد بازسازی این منطقه باشیم.

علی نیکزاد روز چهارشنبه در جلسه بررسی وضعیت بازسازی منطقه زلزله زده قطور خوی افزود: متولیان امر بدون وقفه به این روند تا پایان بازسازی پیش از رسیدن فصل سرما ادامه دهند.

وی با تاکید بر اینکه مجلس از سرعت بخشی به روند بازسازی قطور حمایت می کند، اضافه کرد: با توجه به روند فعالیت‌های محسوس بازسازی امید می رود تا پیش از رسیدن فصل سرما کار بازسازی به اتمام برسد.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برای مشکلات برخی واحدهای مسکونی خارج از محدوده شهری و در حریم راه آهن نیز پیگیری های لازم صورت می گیرد.

استاندار آذربایجان غربی نیز در این نشست با ارائه گزارشی از روند اقدامات انجام گرفته برای مناطق زلزله زده از جمله بیمه مساکن روستایی در نوار ۲۰ کیلومتر مرزی اظهار کرد: با انسجام بخشی به روند تامین مصالح مورد نیاز بازسازی مناطق زلزله زده سرعت گرفته است.

محمدمهدی شهریاری گفت: پیگیری های لازم برای پرداخت تسهیلات بلاعوض و بازسازی برای مساکنی که چند خانواری هستند اما تسهیلات تنها شامل یک خانوار شده، نیز در حال انجام است.

وی افزود: اگر برای یک هزار واحد خانوار فرعی نیز تسهیلات لازم تخصیص و پرداخت شود، بخش زیادی از دغدغه های مردم رفع خواهد شد.

وی تصریح کرد: بیمه دانا نیز طبق برنامه به تعهدات خود عمل می کند و متعهد شده تا علاوه بر پرداخت خسارت، یک‌باب مدرسه نیز در قطور بسازد.

چهارم اسفندماه ١٣٩٨- ابتدا منطقه «قطور» و سپس «زرآباد» خوی با زمین‌لرزه نسبتا شدیدی لرزید که این امر در مجموع موجب مصدومیت حدود ۱۰۴ نفر، بستری شدن ۱۰ نفر، تلف شدن صدها راس دام، تخریب چهار هزار واحد مسکونی و وارد شدن خسارت جزئی به یکهزار واحد دیگر در روستاهای خوی و سلماس شد.

امدادگران و مسوولان آذربایجان‌غربی بلافاصله پس از زلزله اول در ساعت ۹:۲۲ راهی منطقه «قطور» شدند و ارزیابی میزان خسارت تا شامگاه همان روز ادامه داشت؛ تا اینکه در ساعت ۱۹:۳۰ زلزله نسبتا شدید دیگری به بزرگی ۵.۹ ریشتر «زرآباد» را لرزاند و خسارت‌های زلزله اول را دوچندان کرد؛ تا جایی که شبکه برق و مخابرات برای چند ساعت قطع شد اما در یک اقدام جهادی و پس از چند ساعت، زیرساخت‌ها دوباره در بامداد دوشنبه وصل شد.

زلزله دوم در «زرآباد» تنها چند مصدوم جزئی داشت اما تمرکز امدادگران و مسوولان بر روی آن موجب شد تا توزیع اقلام امدادی در بین زلزله‌زدگان قطور به فردای آن روز یعنی صبح روز «دوشنبه» موکول شود که متاسفانه برخی‌ها بلافاصله این تاخیر را در فضای مجازی به حساب نقصان کار گذاشتند.

اما امدادگران، مسوولان و حتی نیروهای سپاهی و مرزبانی که از نخستین ساعات پس از وقوع زلزله اول در منطقه حضور داشتند، از روز دوشنبه به بعد به صورت جهادی کمبودها را یکی پس از دیگری رفع کردند و بسیاری از افراد مطلع اکنون بر این عقیده هستند که دست‌اندرکاران ستاد مدیریت بحران آذربایجان‌غربی در این حادثه غیرمترقبه، سنگ تمام گذاشتند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha