۹ شهریور ۱۳۹۹، ۹:۲۰
کد خبرنگار: 895
کد خبر: 84020059
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تکمیل زنجیره تولید ضرورت تولید دام و طیور گناباد است

گناباد-ایرنا- مدیر جهاد کشاورزی گناباد تکمیل زنجیره تولید محصولات دام و طیور را ضرورت افزایش کمی و کیفی این بخش و رونق اقتصادی و اشتغالزایی در منطقه ذکر کرد.

علیرضا حسین‌زاده روز یکشنبه در گفت و گو  با خبرنگار ایرنا افزود: با وجود ظرفیتهای بسیار گناباد در تولید دام  و طیور به دلیل  نبود زنجیره تولید و صنایع بسته بندی بخش زیادی از  تولیدات این شهرستان به خارج از کشور انتقال می یابند و رفع این مشکل در اولویت اقدامات ما قرار دارد.

وی ادامه داد: با توجه به ظرفیتهای بخش کشاورزی و دامپروری و نقش آن در اقتصاد خانوار و از جمله در مناطق روستایی توسعه سرمایه گذاری در این بخش طی سنوات گذشته مورد عنایت قرار گرفته و از مجموع تولید روزانه بیش از ۲۰۰ تن شیر در گناباد بخش زیادی از آن به دلیل نبود این زنجیره و کافی نبودن صنایع تبدیلی به صورت خام به استانهای دیگر انتقال می یابد و تولید مواد خام دامی به تنهایی دارای سود کافی نیست بلکه سود اصلی در فرآوری و ارزش افزوده است.

مدیر جهاد کشاورزی گناباد گفت: هم اکنون سه  واحد تولیدی محصولات لبنی در گناباد فعال است  و ایجاد واحد تولید شیر خشک از طریق جلب و حمایت از سرمایهگذار در دست اقدام است که با تحقق آن از خروج بخش زیادی از شیر این شهرستان به سایر استانها جلوگیری می شود.

حسین‌زاده افزود: ایجاد زنجیره تولید دام سبک شامل پرورش، کشتار، فرآوری و واحدهای تولیدی خوراک دام هم در گناباد در دست اقدام است که موافقتهای اولیه آن اخذ شده است و با تشکیل و تکمیل این زنجیره های تولید که منطبق با سیاستهای کلان اقتصادی کشور است، گامهای موثری در جهت ایجاد اشتغال و رفع معضل بیکاری در شهرستان برداشته می شود.

وی ادامه داد: با وجودآن که گناباد رتبه سوم تولید شیر را در استان خراسان رضوی برخوردار است ولی دور بودن از بازار مصرف و تامین نشدن علوفه مورد نیاز، دامداران را با مشکلات زیادی مواجه کرده است و هم اکنون بخش زیادی از خوراک دام و طیور این شهرستان به  طور کامل از سایر نقاط وارد می شود.

مدیر جهاد کشاورزی گناباد با اشاره به اینکه نهاده‌های دامی گناباد از طریق دو بندر امام خمینی (ره) و شمال  کشور و با طی مسیر طولانی حداقل یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر وارد این شهرستان می شود گفت: به همین  جهت  ۸۵ درصد علوفه  مورد نیاز از  شهرستانهای اطراف  وارد می شود و با توجه به موقعیت گناباد ایجاد بارانداز محصولات دامی  در جنوب استان خراسان رضوی در دست اقدام است و اگر شرکت پشتیبانی امور دام تامین نهاده‌های دامی را عهده دار شود مدیریت  جهاد کشاورزی هم انبارهای بزرگ برای آنها را تامین می کند.

حسین‌زاده افزود: کشتارگاه صنعتی طیور گناباد با پیشرفت خوبی در دست ساخت است و در آینده نزدیک به بهره‌برداری می رسد و با بهره ‌برداری از آن زنجیره تولید تا مصرف و صادرات و بازار مصرف شکل می‌گیرد و مشکلات این بخش کاهش می‌یابد.

وی ادامه داد: بعد از تولید و سرمایه گذاری، افزایش بهره وری در مصرف آب و چاههای کشاورزی در اولویت اقدامات این بخش در سال جاری قرار دارد و تاکنون ۷۵ درصد این چاهها در این شهرستان به سیستمهای نوین آبیاری تحت فشار مجهز شده است و برای فرهنگ‌سازی  بهینه سازی مصرف آب کلاسهای آموزشی و ترویجی برای کشاورزان در طول سال برگزار می شود.

او اضافه کرد: وجود ۵۹۹ رشته قنات در گناباد ظرفیت مهمی برای تامین آب بخش کشاورزی به  شمار می‌رود که با بهره بردای اصولی از آنها مشکلات این بخش کاهش می‌یابد و لذا برای آموزش الگوی صحیح کشت، روشهای نوین آبیاری و مدیریت استفاده صحیح از آب قنوات، ایجاد اتحادیه قنات داران در قالب شرکتهای تعاونی در این  شهرستان در دست اقدام است تا بتوان با بهینه سازی بیشتر مصرف آب در جهت افزایش بهره‌وری تولید بخش کشاورزی گامهای موثری برداشت.

گناباد با تولید دو هزار و ۲۰۶ تن تخم مرغ، ۶۳ هزار و ۵۰۰ تن شیر، دو هزار و ۱۵۹ تن گوشت قرمز و ۱۳ هزار و ۲۱۶ تن گوشت مرغ به ترتیب رتبه های اول، دوم، سوم و چهاردهم استان خراسان رضوی را به خود اختصاص داده است.

۳۰۰ هزار واحد دامی متشکل از ۱۸ هزار راس دام سنگین و ۱۲۰ هزار راس دام سبک، ۴۰۰ واحد گاوداری، ۱۶۰ واحد پرورش مرغ گوشتی و تخم‌گذار، ۱۲ واحد تولیدی مواد لبنی و خوراک دام و طیور و بسته بندی گوشت مرغ و ۶ کشتارگاه طیور و دام سنگین در گناباد فعال است.

۳۴ هزار بهره بردار بخش کشاورزی گناباد با ۲۰ هزار هکتار کشتزار آبی، هزار و ۷۰۰ هکتار دیمزار و ۵۰۰ هزار رأس دام سالانه ۸۷ هزار تن محصولات زراعی، باغی و دامی تولید و روانه بازار مصرف می‌کنند.
مرکز شهرستان ۹۰ هزار نفری گناباد در ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha