هرمزگان در عاشورای حسینی عزادار شد

۹ شهریور ۱۳۹۹، ۱۰:۱۰
کد خبر: 84020578
هرمزگان در عاشورای حسینی عزادار شد

بندرعباس-ایرنا- استان ساحلی هرمزگان امسال هم بهانه را از دست دشمن گرفت و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و اجتماعی و نه به کرونا درغم و اندوه شهادت حضرت ابا عبدالحسین (ع) و ۷۲ تن از یاران باوفایش با برپایی آیین‌های باشکوه عزاداری در شب و روز عاشورای حسینی به سوگ نشست.

هرچند آیین‌ها و عزاداری‌های محرم امسال به صورت محدود و در فضای باز برگزار می شود اما عاشقان ثارالله نگذاشتند ویروس کرونا چراغ نورانی عاشورای حسینی را خاموش کند.
مراسم عزاداری و زنجیرزنی در هرمزگان بویژه در شهر بندرعباس در مکان‌های مذهبی و محوطه های روباز از جمله امامزاده سید مظفر(ع)، گلزار شهدا و هیات شهدای گمنام واقع در مصلی این شهر با نظارت کارشناسان بهداشت برپا شد.
در ماه محرم امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا بر اساس ستاد ملی کرونا برگزاری مراسم عزاداری از سوی مردم و هیات ها با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و نکات رعایت بهداشتی بیشتر به صورت محله ای و خانه به خانه درحال برگزاری است و از تجمع‌های بزرگ خودداری شده است.

برگزاری مراسم لبیک یاحسین (ع) در شب عاشورای حسینی

همزمان با شب عاشورای حسینی مراسم ندای لبیک یا حسین(ع) شنبه شب در مناطق مختلف استان هرمزگان طنین انداز شد.

در مراسمی که به همین مناسب در مرقد امام زاده سید مظفر(ع) بندرعباس برگزار شد اقشار مختلف مردم پس از برگزاری نماز مغرب وعشا به یاد مظلومیت سید سالار شهیدان حضرت اباعبدالحسین و۷۲یاد باوفایش ندای حماسی و نجات بخش " لبیک یا حسین (ع) سردادند.

همچنین شمار زیادی از مردم همزمان با شب عاشورای حسینی و شهادت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و همنوا با سایر هموطنان کشور از بالای پشت بام ها ندای یا حسین (ع) سردادند وعشق و ارادت خود را به سید و سالار شهیدان(ع) ابرازداشتند.

هرساله در آستانه ماه محرم جنب وجوش خاصی از سوی مردم وهیات‌های سوگواری وعزاداری در ایران و به تبع درهرمزگان برای برپایی سنت‌ها و آیین‌های ماه محرم برگزار می‌شد اما امسال ویروس کرونا همه برنامه‌ها را به هم ریخته و حتی بر روی آیین‌های عزاداری هم تاثیر گذاشته است.

ازجلوه های مهم عزاداری امسال در هرمزگان برگزاری مراسم باشکوه سوگواری همراه با زدن ماسک و رعایت فاصله اجتماعی بود که به خوبی اجرا شد و مردم با انجام پروتکل های بهداشتی در کاهش ویروس کرونا گام برداشتند.

اقامه نماز ظهر عاشورا در حیاط مسجد جامع بندرعباس 

روحانی هیات شهدای گمنام بندرعباس گفت: طبق ضوابط و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی، اقامه نماز ظهر عاشورا همراه با روضه خوانی از سوی این هیات در حیاط مسجد جامع برپا می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین محمد جواد زارع بیان داشت: نماز روز ظهر به امامت حجت الاسلام و المسلمین محمد عبادی زاده نماینده ولی فقیه در هرمزگان و امام جمعه بندرعباس اقامه می‌شود.
وی بیان داشت: همچنین برگزاری مراسم روز عاشورا از ساعت ۱۰ صبح همراه با ️قرائت زیارت عاشورا، سخنرانی، مقتل خوانی و نوحه سرایی آغاز می‌شود.
این مسوول فرهنگی در ادامه گفت: عزاداران حسینی به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی، سجاده و مهر همراه خود داشته باشند.
استان هرمزگان باتوجه به مهاجر پذیر بودن دارای یک هزار و ۶۰۰ هیات مذهبی از استان و شهرهای مختلف کشورمان است که در طول سال و بویژه در ایام محرم  فعالیت در زمینه سوگواری از جمله روضه خوانی، سینه زنی، زنجیر زنی، تعزیه خوانی و علم گردانی دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha