به گزارش ایرنا، عزاداران حسینی در این آیین باشکوه و حماسی به نشانه بیعت با اباعبدالله الحسین (ع)، سراسیمه به سمت حرم حسینی می دوند و با شعار «یا حسین (ع)» با حسین بن علی (ع) تجدید بیعت می کنند.
در این آیین اقشار مختلف مردم عراق در فاصله چند کیلومتری از حرم حسینی به صورت دسته های بزرگ به حرکت در می آیند و با شعار یا حسین (ع) وارد حرم حسینی می شوند و سپس از آنجا به سمت حرم ابوالفضل عباس (ع) حرکت می کنند.
در باره این آیین ویژه مردم عراق روایت های مختلفی وجود دارد و برخی آن را مرتبط با حادثه عاشورای ۶۱ هجری می دانند که بخشی از انصار اباعبدالله الحسین (ع) از قبیله «بنی اسد» نتوانستند به موقع خود را به معرکه عاشورا برسانند.
عتبه حسینی پیشتر درباره تاریخچه این مراسم عاشورایی در گزارشی اعلام کرده بود که در این مراسم عزاداران در پاسخ به ندای «هل من ناصر» امام حسین (ع) در ظهر عاشورای محرم سال ۶۱ هجری قمری، شعار «لبیک یا حسین (ع)» سر می دهند.
بر اساس این گزارش، این مراسم ویژه مانند بسیاری از شعائر حسینی در زمان های مختلف در معرض ممنوعیت ها و محدودیت های رژیم های حاکم بر عراق قرار گرفته اما با وجود تلاش رژیم های ظالم حاکم بر عراق، همچنان زنده باقی مانده است.
«رشید زمیزم» از تاریخ نویسان استان کربلا درباره شعائر حسینی در این خصوص گفته است که تاریخ آغاز این مراسم به شکل کنونی به سال ۱۸۵۵ میلادی و در روایتی به ۱۸۷۲ میلادی (قریب ۱۵۰ سال قبل) باز می گردد.
به گفته وی، موسس این مراسم «میرزا صالح القزوینی» یکی از بزرگان استان کربلا و از اهالی شهر طویریج از توابع شهرستان «الهندیه» (۲۵ کیلومتری شرق شهر کربلا) بوده است.
میرزا صالح القزوینی هر سال در خانه اش آیین های دهه اول محرم را برگزار می کرد و در یکی از سال ها در دهم محرم با اسب خود در حالی که عزاداران او را با پای پیاده همراهی می کردند به همان حالت عزاداری به سمت کربلا به راه افتادند.
وقتی مردم کربلا اهالی عزادار طویریج را به آن شیوه حماسی دیدند با آنها همراه شدند و از آن سال تا امروز این مراسم ادامه دارد.
زمیزم می افزاید که میرزا صالح القزوینی به همراه خیل عزاداران به منطقه «باب الطویریج» یکی از دروازه های ورودی شهر کربلا رسید و بعد از اقامه نماز ظهر بار دیگر مراسم رکظه طویریج را به سمت حرمین حسینی و عباس در پیش گرفت.
طبق گزارش ها، رژیم صدام از جمله رژیم های ظالمی بود که با برگزاری این مراسم به شدت مخالف بود و در روز دهم محرم، عناصر امنیتی و اطلاعاتی خود را در مناطق مختلف کربلا و نزدیک حرم مستقر می کرد تا کسانی که این مراسم را برگزار می کردند، رصد کرده و سپس بازداشت و زندان کند.
با وجود اینکه بسیاری از جوانان و مردم عراق به سبب آیین های عاشورای حسینی در زندان های رژیم صدام افتاده و به خاطر این گونه مراسم، جان خود را از دست دادند اما این آیین به محض سقوط رژیم بعث، با شکوه تر از گذشته از سرگرفته شد.
بسیاری از مداحان عراقی و عرب درباره مراسم رکظه طویریج مداحی های زیبایی ارائه کرده اند که بی شک یکی از این مداحی های معروف متعلق به «ملا باسم الکربلایی» مداح معروف عراقی است که در فقره ای از اشعارش، روایتی از علامه «بحرالعلوم» نقل می کند که امام زمان (عج) در این مراسم همپای عزاداران می دود و شعار لبیک یا حسین (ع) سر می دهد.
هرسال میلیون ها نفر از عراق و خارج آن که بخش قابل توجهی از زائران ایرانی هستد در این مراسم با شکوه شرکت و با اهل بیت عصمت و طهارت (ع) و اباعبدالحسین (ع) در این مراسم تجدید بیعت می کنند.
مراسم دویدن طویریج امسال نیز با حضور با شکوه عزاداران همراه بوده و تعداد زیادی از نیروهای الحشد الشعبی در آن شرکت کرده و همزمان پرچم الحشد الشعبی در کنار پرچم های اباعبدالله الحسین (ع) در میان جمعیت عزادار برافراشته شد.
مراسم طویریج هرسال تا ساعت سه و چهار بعد از ظهر به طول می انجامد و آخرین گروهی که معمولا این مراسم را برگزاری می کنند، نیروهای امنیتی و زنان عراقی هستند.
نظر شما