۱۱ شهریور ۱۳۹۹، ۱۶:۴۳
کد خبرنگار: 2256
کد خبر: 84020979
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سیاست درهای بازتر، راهبرد جدید چین در مسیر توسعه

۱۱ شهریور ۱۳۹۹، ۱۶:۴۳
کد خبر: 84020979
سیاست درهای بازتر، راهبرد جدید چین در مسیر توسعه

پکن- ایرنا- چین در حال ورود به مرحله تازه ای از رشد است و اظهارات مکرر «شی جین پینگ» رییس جمهوری خلق چین در خصوص اصلاحات، سیاست درهای باز و بازتر کردن مرزهای کشور به روی کشورهای دیگر موید این است که پکن راهبردی نوین از رشد و توسعه را برای عصر جدید، تنظیم و تدوین کرده است.

به گزارش ایرنا از سال ۲۰۱۳ میلادی که شی قدرت را در اختیار گرفت بارها در جلسات مختلف با مقام های چین درباره راهبرد جدید توسعه رایزنی کرده و از همان ابتدا اجرای طرح راه ابریشم نوین را در دستور کار قرار داده است که بخشی از برنامه چین برای ورود به مرحله نوین توسعه اقتصادی و اجتماعی است.

حالا اما تمرکز کشور روی اجرای چهاردهمین برنامه توسعه اقتصادی و اجتماعی پنج ساله است که از سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۵ میلادی اجرا می شود و اصلی ترین بخش از برنامه اقتصادی و توسعه اجتماعی چین و شروع و فرایند ایجاد «جامعه مرفه» در این کشور است.

اما اینکه چین چطور می تواند کشتی توسعه در عصر جدید را هدایت کند و چه برنامه هایی را در دستور کار دارد و کلید این برنامه ها چیست، موضوعاتی است که راهبرد کشور را برای رشد در عصر نوین شکل می دهد و معرف عبور چین از دوره گذار رشد در مراحل قبلی است.

برنامه ریزی برای آینده

برنامه های پنج ساله چین مهمترین سیاست های این کشور برای رشد اقتصادی و توسعه اجتماعی است و این کشور را در تحولات داخلی و بین المللی برای این دوره هدایت می کند برنامه ای که از سال ۱۹۵۳ برای اولین بار تدوین شد و حالا چین برای ورود به چهاردهمین دوره اش آماده می شود.

چین اکنون با بیشترین تحولات بین المللی روبرو است و بالاترین سطح از تنش ها را بخصوص با آمریکا تجربه می کند اینها وقایعی است که قبل از این برای چین و جهان سابقه نداشته است ولی اکنون تمرکز رهبران چین بر این است که برای چنین شرایطی راهبردهایی جدید تعریف شود و برنامه ریزی های خاصی صورت گیرد که بتواند برای پنج سال آینده هدایتگر باشد.

از دیدگاه شی جین پینگ رییس جمهوری خلق چین در کنار برنامه های درازمدت رشد، چین باید برنامه های میان مدت نیز تنظیم کند تا دربرخورد با چالش های داخلی و خارجی کم سابقه بتواند سیاست های راهبردی رشد و توسعه اقتصادی و اجتماعی را عملی و اجرایی کند.

«وانگ چانگ لین» رییس آکادمی تحقیقات کلان اقتصادی کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی چین می گوید: چهاردهمین برنامه رشد یک برنامه بسیار حساس در مقطعی حساس است. 

او می گوید: ما باید خود را با بالاترین آگاهی از تنش های خارجی و چالش های بیرونی مجهز کنیم و درک بسیار دقیقی از این وضعیت و از ضعف های خودمان داشته باشیم زیرا درگیر یک نبرد و چالش جدید می شویم که باید برای آن آماده باشیم.

سیاست درهای باز و بازتر کردن مرزها

سیاست درهای باز موضوع تازه ای در اقتصاد چین نیست و به سال های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ باز می گردد اما اینکه چین می خواهد درها را به کشورها و شرکت های خارجی بازتر کند، موضوعی تازه برای رشد اقتصادی و توسعه اجتماعی این کشور محسوب می شود.

برای مقام های چین کاملا معلوم است که بازتر کردن درها به معنای ورود شرکت ها، کالاها و اقلام بیشتر از کشورهای دیگر است اما این یک سیاست دوگانه و دو لبه است به این معنا که اقتصادهای چین و کشورهای دیگر در صورت بازشدن بیشتر درهای بازار مکمل یکدیگر می شوند و پکن می تواند از مزایای کشورهای دیگر برای پیشبرد فرایند رشد در عصر نوین استفاده کند.

رییس جمهور چین این بازتر شدن درهای کشور را یک « انتخاب راهبردی » توصیف کرده است نه به این معنا که داخل قفل شود بلکه بازارهای چین و کشورهای دیگر بتوانند با یکدیگر همکاری کرده و همپوشانی نموده و باعث تقویت و هم افزایی شوند.

برای چین راهبرد درهای باز یک سیاست ملی زیربنایی محسوب می شود با این توصیف که چین بتواند جایگاه خود را در اقتصاد جهان ارتقا دهد روابط نزدیکتری با کشورها برقرار سازد و اجازه دهد کشورهای دیگر فرصت های بازار چین را در اختیار بگیرند.

«لو مینگ اقتصاددان» چینی می گوید: پیام دولت، حکومت و حزب روشن است سیاست درهای باز در کنار بازار داخلی قرار می گیرد با بازشدن بیشتر درها تمرکز روی بازار داخلی خواهد بود. 

او می افزاید: این به معنای تعطیل کردن صادرات نیست واردات طبیعتا افزایش می یابد و بازار داخلی بیشتر در اختیار شرکت ها و کشورها قرار می گیرد اما برای ما مهم این است که با دنیا تعاملات بیشتری داشته باشیم ولی در کل همچنان «کارخانه جهان» خواهیم بود.

نوآوری کلید راه رشد چین در عصر نوین

شاید شی جین بینگ رییس جمهوری خلق چین در دوران حکومتداری خود از سال ۲۰۱۳ میلادی به این طرف بر هیچ واژه ای به اندازه «نوآوری» تمرکز نکرده و از آن سخن نگفته باشد کمتر نشستی برگزار شده است به ریاست وی که از آن سخنی از نوآوری برده نشود.

این موید آن است که برای رییس جمهوری چین و دیگر مقام های این کشور، حالا توسعه در عصر جدید کاملا به نوآوری پیوند خورده است و در واقع نوآوری کلید رشد چین در عصر نوین است. 

در رهیافت نوین توسعه برای چین نوآوری علمی ، فنی ، اقتصادی ، سیاسی ، فرهنگی و هر عرصه دیگری معنا و مفهوم دارد و همه سازمان ها ، شرکت ها اعم از دولتی و خصوصی و حتی کمیته مرکزی حزب حاکم ملزم شده اند روی طرح های نوآوری متمرکز شوند.

چین می خواهد به صورت مستقل به پیشرفته ترین فناوری های کلیدی دست پیدا کند رییس جمهوری چین خواستار ایجاد محفلی در سراسر کشور برای نواوری علمی و فنی شده و بر تقویت نوآوری برای حصول مستقل پیشرفته ترین فناوری ها و علوم تاکید کرده و افزوده است که در این کار نباید وقفه ایجاد شود.

همه نهادهای چین و شرکت های این کشور بخصوص شرکت ها و موسسات دولتی هم اکنون روی استعدادها و مغزها و یافتن فناوری های پیشرفته و نواوری های علمی و فنی متمرکز شده اند و به دنبال ایجاد تیم های تحقیقاتی علمی بسیار پیشرفته هستند.

با این وصف موتور توسعه چین در عصر نوین همین نوآوری است و با همین نوآوری این کشور می خواهد بازار داخلی و عرضه و تقاضا را تقویت کند و نهایتا با تقویت بازار داخلی راه را برای رفاه جامعه و تبدیل چین به کشور و جامعه مرفه در برنامه پنج ساله آینده هموار نماید. 

رابین لی از شرکت بزرگ بایدو می گوید: ما از اکنون روی رایانه ای کردن و جذب استعدادها متمرکز شده ایم نوآوری را در هر زمینه علمی و فنی دنبال می کنیم و می خواهیم با جذب میلیون ها الگو و شیوه توسعه، ساختار علمی، فنی و صنعتی کشور را ارتقا دهیم. 

با این احوال چین در سال های پیش رو برای رسیدن به هدف ایجاد جامعه مرفه و حراست از رشد اقتصادی خود در عصر نوین، روی نوآوری، خلاقیت و فعالیت های جدید در عرصه های اقتصادی، علمی و فنی متمرکز خواهد شد و خواهد کوشید تا در علوم و فناوری های بسیار توسعه یافته پیشرفت کند و جایگاهی قویتر در اقتصاد جهان برای خود بسازد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha