بیش از ۶۹ درصد خانه‌های روستایی زنجان سنددار شدند

زنجان - ایرنا - مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان گفت: ۶۴ هزار و ۵۶ فقره سند برای واحدهای مسکونی روستایی به میزان ۶۹.۱ درصد در استان با همکاری اداره ثبت اسناد و املاک صادر شده است.

رضا خواجه‌ای روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: استان زنجان از نظر صدور اسناد مالکیت خانه های روستایی از میانگین کشوری که  ۶۰.۹۳ درصد برآورد می‌شود، بالاتر است.

وی ادامه داد: سند مالکیت به معنای هویت بخشی به املاک روستایی است و روستاییان می‌توانند از این سند به عنوان وثیقه بانکی استفاده و تسهیلات دریافت کنند که این مهم بسیاری از اختلافات ملکی را نیز رفع می‌کند.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی زنجان اظهار داشت: صدور سند برای واحدهای روستایی همواره موجب محرومیت زدایی، افزایش ارزش املاک در مناطق روستایی، بهره گیری از سرمایه های راکد موجود در روستاها برای فعالیت‌های حقوقی و اقتصادی شده و در نهایت ارتقای توسعه پایدار را به دنبال خواهد داشت.

وی اضافه کرد: صدور سند مالکیت در روستاها مزایای دریافت تسهیلات، ضمانت بانکی، افزایش ارزش حقوقی و اقتصادی ملک را به همراه دارد و این شرایط میل و رغبت مردم برای سنددار کردن املاک را افزایش می دهد.  

این مسؤول ادامه داد: با این دیدگاه می‌توان گفت برخورداری از مزایای مالکیت تثبیت شده به خصوص برای روستاییان از ملزومات یک توسعه موزون است زیرا منابع به صورت منطقی و عدالت‌گونه میان مردم آن جامعه تقسیم می‌شود.

به گفته خواجه ای، همچنین تعداد هفت هزارو ۱۴۱ فقره سند نیز برای واحدهای مسکونی شهری صادر شده است.

وی تصریح کرد: توسعه روستاها، پایدارترین سیاست و راهبرد در توسعه هر کشور به شمار می رود و  این سیاست ارتباط تنگاتنگ با نظام فکری و نگرشی دارد.

این مسؤول ادامه داد: برای نهادینه سازی این سیاست ابزارها و روشهای مختلفی وجود دارد که سنددار کردن واحد مسکونی و یا به عبارت کلی صدور سند برای اماکن موجود در روستاها به موازات سایر سیاستهای توسعه‌ای مناطق روستایی از جمله این روش ها است.

خواجه ای توجه به تثبیت مالکیت و صدور سند قانونی جهت کاهش شکاف بین زندگی شهری و روستایی را امری مهم و ضروری عنوان کرد و افزود: مدیریت کارآمد منابع زمین، کمک به مقاوم سازی واحدهای مسکونی، تقویت هویت اجتماعی، استفاده از تسهیلات بانکی، کمک به رونق اقتصادی روستا، برابری اجتماعی، توسعه مشارکت‌های مردم، جلوگیری از مهاجرت‌های بی‌رویه و فراهم کردن زمینه مهاجرت معکوس به روستاها از برخی اهداف صدور سند مالکیت به شمار می آید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha