۹ محصول کشاورزی با استاندارد جدید در همدان تولید شد

همدان- ایرنا- مدیرکل استاندارد همدان از صدور پروانه حدمجاز آلاینده‌های محصولات کشاورزی برای ۹ مزرعه استان خبر داد و گفت: تولیدات این مزارع با ویژگی‌های برجسته روانه بازار مصرف شده است.

محمد مددی روز سه‌شنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این محصولات بر اساس استاندارد حد مجاز آلاینده‌ها پرورش یافته و عاری از باقی مانده سم ها، آفتکش ها، برخی از کودهای شیمیایی و مایکوتوکسین (مایکوتوکسین‌ها دسته‌ای از مواد سمی  و آلاینده مواد غذایی، خوراک دام و طیور هستند که به طور طبیعی از انواع خاصی از کپک‌ تولید می‌شوند) هستند.  

وی اضافه کرد: این محصولات استاندارد شامل انگور، پیاز، سیب‌درختی، نخود، خیار، سیب زمینی و گوجه فرنگی است که در مزارع استان تولید و با برچسب‌های مخصوصی روانه بازار مصرف شده است.  

مدیرکل استاندارد همدان گفت: محصولات یاد شده دارای یک برچسب حاوی مشخصات محصول و کدرهگیری است که مصرف کنندگان با ارسال این کد به سامانه ۱۰۰۰۱۹۱۷ می‌توانند اطلاعات بیشتری درباره آن کسب کنند.  

مددی خاطرنشان کرد: تدوین استاندارد حدمجاز آلاینده‌ها با کمک سازمان جهادکشاورزی استان صورت گرفت و از سال گذشته اجرای آن در برخی از محصولات آغاز شد. 

به گفته وی ۴۰ نفر از دانش آموختگان رشته‌های مرتبط با کشاورزی مانند زراعت، گیاه پزشکی و تکنولولوژی تولیدات گیاهی در مقطع لیسانس و بالاتر توسط کارشناسان استاندارد آموزش دیده و گواهی تایید صلاحیت برای آن‌ها صادر شده است.  

مدیرکل استاندارد همدان یادآوری کرد: این افراد به عنوان مدیرکنترل کیفیت به نمایندگی از ما بر فرآیند اجرای استاندارد حدمجاز آلاینده‌ها نظارت می‌کنند.  

مددی توزیع محصولات عاری از آلاینده‌ها در مراکزی ویژه را ضروری دانست و افزود: با شهرداری برای اختصاص مکانهایی برای عرضه این محصولات مذاکراتی صورت گرفته اما هنوز به نتیجه نرسیده است. 

در سال جاری ۱۷ محصول به سبد کالاهای استاندارد همدان اضافه شد و شمار این محصولات  در استان به ۶۷۰ قلم رسید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha