راهنمای مداخله در بحران برای دانشجویان علوم‌پزشکی تدوین می‌شود

تهران- ایرنا- مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت گفت: تشکل‌ها، کانون‌های فرهنگی و انجمن‌های علمی و دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی در زمینه مقابله با بحران همیشه داوطلب بوده‌اند از این رو با برگزاری دوره‌های آموزشی و تدوین دفترچه راهنمای مداخله در بحران انسجام‌بخشی به فعالیت‌های داوطلبانه را دنبال می‌کنیم.

به گزارش روز سه شنبه معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی،  حسن زائری‌لطف اظهار داشت: ایران هر ساله با بحران‌های مختلفی از جمله سیل، زلزله و... دست به گریبان است. در این بین دانشجویان به عنوان افرادی که دغدغه کار فرهنگی و اجتماعی دارند جزو اولین گروه‌هایی هستند که برای کمک داوطلبانه به مناطق بحران‌زده اعزام می‌شوند و کمک‌های تخصصی و عمومی مختلفی ارائه می‌دهند.

وی ادامه داد: در همین راستا و با توجه به رسالت دانشگاه‌های علوم پزشکی در زمینه بهداشت و سلامت بر آن شدیم که تجربه دانشجویان در عرصه‌ها و مراحل مقابله با آسیب‌ها را به صورت نظام‌مند درآوریم. تلاش داریم این تجارب دانشجویی را به صورت علمی و آکادمیک تدوین و در قالب یک هندبوک مدون کنیم. ما متن‌های مختلفی در ارتباط با حضور گروه‌های داوطلب در مناطق بحرانی داریم که هیچ‌گاه به صورت یکپارچه و نظام‌یافته و در قالب یک مجموعه درنیامده است.

مدیر کل فرهنگی وزارت بهداشت درباره ضروت تدوین این دفترچه راهنما (هندبوک) خاطرنشان کرد: "پویش دانشجویی مقابله با کرونا" در دانشگاه‌ها اتفاقات بسیار مثبتی را رقم زد. این تجربه مؤثر، ما را بر آن داشت که با محوریت خود دانشجویان، تکنیک‌ها و شرایط عمومی حضور در بحران‌ها را تهیه و تدوین و همچنین اصول فنی و تکنیکی دانشجویان علوم پزشکی را در این کار روشن کنیم.

زائری‌لطف افزود: مطالعه "راهنمای (هندبوک) مداخله در بحران" نقش و جایگاه دانشجویان در بحران‌ها را ترسیم می‌کند و مسؤولان می‌توانند با وظایف عمومی و تخصصی خود در مواقع بحران آشنا شده و دانشجویان را سازماندهی کنند. مهم‌ترین اقدام در مواقع بحران این است که بتوانیم از نیروها و منابع برای کاهش سطح خسارت، ساماندهی تیم‌های اعزامی و هدف‌گذاری درست بهره بگیریم.

وی درباره تدوین این هندبوک تصریح کرد: زحمت تدوین این کار با دانشجویان دوره دکتری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است. برای آن که بتوانیم تجارب مختلف دانشجویان را در این حوزه به طور منسجم گردآوری کنیم، فراخوان دادیم تا تجربیات دانشجویی را در انواع بحران‌ها پوشش دهیم و نقاط قوت و ضعف حضور دانشجویان را مشخص کنیم تا در صورت بروز بحران‌های بعدی از این اشتباهات جلوگیری کرده و حضور به موقع و مؤثرتری را رقم بزنیم.

وی همچنین گفت: در کنار تدوین "این راهنما دوره‌های آموزشی مختلفی برگزار می‌شود. این دوره‌های مداخله در بحران به طور مستمر اجرایی و در دو بخش عمومی و تخصصی برنامه‌ریزی شده است. حضور در این کارگاه‌ها و مشاهده تجربیات دانشجویان مختلف باعث افزایش نقش‌آفرینی دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی می‌شود.

مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت، این دفترچه راهنما را شامل دو بخش علمی و عملی دانست و گفت: این راهنما می‌تواند چالش‌های مختلفی را مرتفع کند. به عنوان مثال بحران‌ها در مناطق مختلفی از کشور اتفاق می‌افتند که از نظر آداب و رسوم و اقلیم با همدیگر متفاوت هستند.

زائری‌لطف یادآور شد: در مواقعی ضرورت دارد که افراد، متناسب با شرایط و ویژگی‌های آن اقلیم خاص در منطقه حضور داشته باشند. حتی گاهی آشنایی با گویش و زبان‌های محلی می‌تواند منجر به برقراری ارتباط مفیدتری شود که چه بسا برای همه میسر نباشد و شاید افراد بحران دیده نیز چنین افرادی را راحت‌تر پذیرفته و به آن‌ها اعتماد می‌کنند.

وی حضور دانشجویان در بحران‌ها را صادقانه و خالصانه دانست و عنوان کرد: این تجربیات با نام و عنوان خود دانشجویان منتشر می‌شود و از همین جا از دانشجویان برای انتقال این تجربیات و تدوین علمی این هندبوک دعوت می‌کنم. تلاش ما این است که از هرگونه موازی‌کاری در مواقع بحرانی پرهیز شود. باور داریم که این تلاش یکی از اقدامات ماندگاری خواهد بود که هم به معاونت‌های فرهنگی و دانشجویی ما کمک می‌کند و هم می‌تواند سایر معاونت‌ها را به فعالیت در این حوزه بیشتر علاقمند کند.

مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت تصریح کرد: در "پویش دانشجویی مقابله با کرونا" دانشجویان مشارکت بسیار خوبی داشتند و ما توانستیم بانک اطلاعاتی به روزی از دانشجویان برای حضور در بحران فراهم کنیم و در پی این هستیم که بانک اطلاعاتی را توسعه و گسترش دهیم.

زائری‌لطف ادامه داد: حتی می‌توانیم در گام‌های بعدی این اطلاعات را در اختیار سایر گروه‌های امدادی قرار دهیم تا از توانایی و ظرفیت این دانشجویان استفاده کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha