سفر خاورمیانه ای مکرون تحت‌الشعاع تکرار اقدام موهن «شارلی ابدو»

تهران - ایرنا - نشریه موهن «شارلی ابدو» فرانسه که در پی حمله به دفتر این نشریه در ژانویه سال ۲۰۱۵ اقدام به انتشار کارتون‌های توهین‌آمیز پیامبر اکرم(ص) کرده بود روز سه‌شنبه و در حالی که رئیس جمهوری این کشور در سفر خاورمیانه به سر می‌برد اقدام به جنجال‌آفرینی کرد.

این هفته‌نامه فرانسوی روز سه‌شنبه و در حالی که «امانوئل مکرون» در بیروت در حال دیدار و گفت و گو با مقامات لبنانی بود اعلام کرد که در آستانه محاکمه عاملان حمله ژانویه ۲۰۱۵ به دفتر این نشریه که منجر به کشته شدن ۱۷ نفر از جمله ۱۲ نفر از عوامل هیات تحریریه آن شد، اقدام به تجدید چاپ این کارتون‌های توهین‌آمیز کرده است. 

رسانه‌های فرانسوی از جمله لوفیگارو، اوئست فرانس، ب.اف.ام تی.وی و فرانس انفو دیروز و امروز با بازتاب اظهارات امانوئل مکرون در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی که در آن مدعی دفاع رئیس جمهوری فرانسه از اقدام شارلی ابدو، شده‌اند نوشتند: امانوئل مکرون بار دیگر روز سه‌شنبه و در جریان آغاز محاکمه عاملان حمله به شارلی ابدو در ژانویه ۲۰۱۵ و در حالی که این نشریه طنز کارتون‌های جنجالی (حضرت) محمد را بازنشر داد، از «آزادی کفر» در فرانسه دفاع کرد.

خبرگزاری فرانسه به نقل از مکرون نوشت: از ابتدای جمهوری سوم در فرانسه، آزادی کفرگویی که مرتبط با آزادی عقیده است ، وجود دارد. من برای محافظت از همه این آزادی‌ها در اینجا هستم. نیازی نیست من درباره انتخاب روزنامه‌نگاران داوری کنم. فقط لازم است بگویم که در فرانسه می‌توان از حاکمان ، رئیس جمهوری ، کفر و غیره انتقاد کرد.

مکرون می‌گوید: وظیفه رئیس جمهور این نیست که درباره انتخاب سردبیر و روزنامه‌نگاران داوری کند. با این وجود،‌ مکرون تاکید کرد که این سخنان در خصوص کاریکاتورهای شارلی ابدو صدق نمی‌کند.

رئیس جمهوری فرانسه گفت: این آزادی از سوی دیگر احترام مشترک و مدنیت است و این که با آزادی بیان وظیفه داریم از سخنان نفرت‌انگیز دوری کنیم.

هفتم ژانویه سال ۲۰۱۵ به دنبال حمله مرگبار به دفتر این نشریه فرانسوی،   ۱۲ نفر کشته و حدود ۱۰ نفر دیگر زخمی شدند؛ دو نفر از کشته‌شدگان از ماموران پلیس بوده و چهار نفر هم از کاریکاتوریست‌های مطرح فرانسوی از جمله سردبیر هفته نامه نیز در میان قربانیان بودند.

دو مرد با نقاب‌های سیاه و کلاشنیکف به دفتر مجله در پاریس حمله، به افراد تیراندازی کرده سپس از محل گریخته و ضمن فرار هم به تیراندازی پرداختند.

به دنبال این اتفاق، بازماندگان کشتار شارلی ابدو، با استقرار در مقر روزنامه لیبراسیون شماره جدید هفته‌نامه شارلی ابدو با عنوان «بخشودگی برای همه»، و با کارتونی از محمد، پیامبر اسلام در صفحه نخست و با عنوان «من شارلی هستم» منتشر کردد که این حرکت که با واکنش‌ مسلمانان روبرو شد.

روز چهارشنبه دوم سپتامبر (۱۲ شهریور) ساعت ۱۰ صبح به وقت اروپای مرکزی، محاکمه متهمان پرونده حمله خونین به دفتر نشریه شارلی ابدو آغاز می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha