۱۳ شهریور ۱۳۹۹، ۱۳:۴۸
کد خبرنگار: 1270
کد خبر: 84025652
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

اهدای اعضای بدن بانوی کوهنورد بوکانی به ۲ نفر جان دوباره بخشید

مهاباد- ایرنا- مدیر شبکه بهداشت و درمان بوکان گفت: اعضای بدن "بیان عطاری" از بانوان کوهنورد این شهرستان که دچار عارضه مرگ مغزی شده بود، به ۲ بیمار نیازمند زندگی دوباره بخشید.

محمد عباسی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این بانوی ۳۷ ساله بوکانی چند روز پیش هنگام دوچرخه سواری در پارک ساحلی بوکان بر اثر برخورد با یک دستگاه خودرو  دچار عارضه مرگ مغزی شد و در بیمارستان شهید قلی‌پور این شهرستان تحت مراقبت قرار داشت.

وی اضافه کرد: با رضایت خانواده این کوهنورد مبنی بر اهدای عضو بدن وی، این بیمار مرگ مغزی به ارومیه منتقل شده و ۲ عضو شامل کبد و قلب وی برای اهدا به بیماران نیازمند اهدا شد.

مدیر شبکه بهداشت و درمان بوکان با اشاره به اینکه سال گذشته نیز اعضای بدن ۲ بیمار مرگ مغزی در این شهرستان اهدا شده بود گفت: اهدای عضو بدن این بانوی کوهنورد، نخستین اهدای عضو بیماران مرگ مغزی در سال‌جاری در این شهرستان است.

وی اظهار داشت: مرگ مغزی به معنی عدم بازگشت به زندگی بوده و تداوم زندگی کوتاه مدت بیمار نیز وابسته به دستگاه است و در صورت جدا شدن بیمار مرگ معزی از دستگاه بعد از چند ثانیه فوت می‌کند.

عباسی افزود: سطح هوشیاری این بیماران عدد سه بود در حالی که سطح هوشیاری انسان سالم باید ۱۵ باشد؛ بیمار مرگ مغزی در صورتی که اهدای عضو هم نشود بیشتر از هفت تا ۱۰ روز زنده نخواهد ماند.

وی اضافه کرد: اعضای قابل اهدای از بیمار مرگ مغزی شامل قلب، ریه‌ها، کبد، روده ها، لوزالمعده و کلیه هاست ضمن اینکه برخی از بافت‌های بدن از جمله پوست، قرنیه، تاندون، غضروف، استخوان و دریچه قلب نیز قابل پیوند است.

بوکان در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده است.

در حال حاضر ۲۵ هزار نفر از بیماران در کشور در صف دریافت عضو قرار دارند و این در حالی است که تنها ۸۰۰ نفر در سال اهدای عضو می‌کنند؛ سالانه حدود ۲ هزار و ۵۰۰ نفر در کشور شرایط اهدای عضو می‌یابند که تنها یک سوم از این تعداد، عضو خود را اهدا می کنند.

این در حالی است که روزانه هفت تا ۱۰ نفر و سالانه حدود سه هزار نفر بر اثر نبود عضو پیوندی جان خود را از دست می‌دهند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha