«شاد» امکان تعامل شبکه‌ای دانش‌آموزان و معلم را افزایش می‌دهد

ایرنا- وزیر آموزش و پرورش با اشاره به قابلیت‌های جدید شبکه شاد گفت: با استفاده از ظرفیت شاد امکان قراردادن آموزش باکیفیت در اختیار همه دانش آموزان فراهم شده و با استفاده از آن می‌توان تعاملات شبکه‌ای و پیوند دانش آموزان با معلمان‌ را افزایش داد.

به گزارش خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا، محسن حاجی میرزایی روز پنجشنبه در آیین رونمایی از نسخه جدید شبکه آموزشی دانش آموزان (شاد) در اردوگاه شهید باهنر تهران افزود: شاد عرصه ارائه خدمات متنوع آموزشی با حداکثر کیفیت است و ان شاالله دانش آموزان و معلمان در سال تحصیلی جدید از این خدمات بهره مند شوند.

وی بیان کرد: کرونا با سرعت و غافلگیرانه‌ای آمد و تمام دنیا در برابر این پدیده غافلگیر شدند و به سرعت تمام نظامات جاری و شئونات زندگی مردمان را تحت تاثیر خود قرارداد. تمام مناسبات اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مردم را تحت تاثیر قرار داد و شاید تا کنون دنیا چنین پدیده ای با چنین تاثیرگذاری را ندیده بود. یکی از بخش هایی که کرونا بر آن  تاثیرگذاشت آموزش بوده است.

حاجی میرزایی ادامه داد: یکی از حقوق مسلم هر فرد آموزش است؛ آموزش زیربنای شکل گیری یک جامعه عادلانه است و توزیع مناسب و باکیفیت فرصتهای آموزشی زیرساخت اصلی عدالت اجتماعی است. فاصله ها و تبعیض ها و تفاوت ها از اینجا آغاز می شود و بعد به سطوح قدرت و ثروت و سایر بخش ها توسعه پیدا می کند، برای دسترسی به یک جامعه عادل باید یک نظام آموزشی عادلانه داشته باشیم.

وی گفت: بیش از یک میلیارد دانش آموز و دانشجو در سراسر دنیا در امر آموزش تحت تاثیر کرونا قرار گرفتند و دچار مشکل شدند، ما هم در این عرصه دست به کار شدیم، زیرا تجربه تعطیلات کوتاه را داشتیم اما تعطیلات طولانی می توانست وقفه ای در آموزش ایجاد کند؛ وقفه در آموزش هم اثرات فردی سخت و هم تبعات اجتماعی گسترده ای به دنبال دارد؛ همچنین آثار کوتاه مدت، بلندمدت، روانی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی را در پی دارد.

حاجی میرزایی با اشاره به اینکه در دنیا تجربیات متعددی برای برون رفت از مشکل شکل گرفت  اما هیچ کس تجربه منسجمی  برای این پدیده نداشت، افزود: ما در گام اول برای تداوم آموزش در کشور از تلویزیون کمک گرفتیم و چهار کانال تلویزیونی به کمک ما آمد و برنامه های آموزشی را در دسترس قرار دادیم، با همه امتیازات و ویژگی های پوشش گسترده تلویزیون، اما این ارتباط یک طرفه بود لذا اطمینان از دریافت مطالب توسط دانش آموز و رفع ابهامات و پاسخ به سوالات و ارائه تکالیف میسر نبود لذا ناگزیر بودیم به روشهای تکمیلی بپردازیم؛ در این راستا با کمک همراه اول شبکه شاد طراحی و فعال شد.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: مانند هر کار دیگری که در زمان کوتاهی و در این حد از گستردگی آغاز می شود، کاستی های اولیه طبیعی بود، اما تیم مصمم فنی علاقه مند دائما مسایل را رصد می کرد و درصدد حل مشکلات بود. 

وی  افزود: با استفاده از متخصصان امر شبکه شاد کاملتر شد و امروز نسخه جدید آن که قابلیت های ارزنده ای دارد، رونمایی شد.

ایجاد عدالت آموزشی با زیست بوم جدید

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: ما وارد زیست بوم جدیدی شدیم، دنیا در حال انتقال به این زیست بوم جدید بود؛ سرعت تحولات فناوریهای اطلاعات و ارتباطات تمام نظام های اقتصادی و اجتماعی را تحت تاثیر قرار داد، اما کرونا به این انتقال سرعت بخشید و به یکباره ما را به زیست بوم جدید پرتاب کرد و این زیست بوم جدید مانند هر زیست بومی توانمندی ها، محدودیت ها و مخاطراتی دارد که هم باید از ظرفیت ها و قابلیت ها به بهترین وجه استفاده و هم در برابر مخاطرات آن تدبیر کرد.

وی بیان کرد: امکانی که این زیست بوم جدید به ما در جهت عدالت آموزشی می دهد یک امکان ویژه است و آن رفع محرومیت آموزش از مناطق مختلف کشور است ؛  اگر جایی فضای آموزشی و معلم باکیفیت کم داریم، تربیت معلم باکیفیت و احداث واحد آموزشی باکیفیت مستلزم زمان و فرصت و هزینه است اما امروز از ظرفیت شاد این امکان را داریم که بهترین تدریس را در معرض دسترس تمام دانش آموزان قرار دهیم.

وی با اشاره به اینکه این ظرفیت خوب در اختیار جامعه قرار گرفته است گفت: مشکلات برای افرادی که به هر دلیلی شامل نداشتن ابزار هوشمند و یا حضور در مناطقی که دسترسی به اینترنت ندارند،  در حال رفع شدن است، کتاب های درسی  ما در سراسر کشور هماهنگ است اما روش تدریس و توانمندی معلمان یکسان نیست، شبکه شاد می تواند سیاستگذاری امر آموزش به لحاظ قابلیت ها و ظرفیت های موجود گسترش دهد. همچنین تعاملات شبکه ای و پیونددانش آموزان و معلم را افزایش دهد .

حاجی میرزایی با تاکید بر اینکه نباید نداشتن دسترسی به فضای اینترنت موجب محرومیت دانش آموزان از عدالت آموزشی شود گفت: آموزش در تمام سطوح جامعه و صرف نظر از وضعیت اقتصادی و شرایط اجتماعی باید در اختیار دانش آموزان قرار گیرد.

حضور دانش آموزان برای رفع اشکال در صورت اعمال محدودیت حضور در مدارس

وی  در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه اصل را در سال تحصیلی جدید حضور دانش آموزان قرار داده ایم گفت: هرجا که حضور با محدودیت حضور از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا باشد، دانش آموزان را گروه بندی خواهیم کرد و در ساعات غیر حضوری از طریق شبکه شاد، تلویزیون و بسته های آموزشی، آموزش صورت خواهد گرفت.

وی ادامه داد: برای دانش آموزانی که از تلویزیون برای آموزش استفاده می کنند، برای رفع اشکال زمان هایی را اعلام خواهیم کرد تا در مدارس حضور یافته و رفع اشکال کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha