۱۵ شهریور ۱۳۹۹، ۱۴:۰۱
کد خبرنگار: 1020
کد خبر: 84026881
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

هفت هزار و ۵۰۰ تن محصول گردو در چهارمحال و بختیاری تولید شد

شهرکرد- ایرنا - مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری از تولید هفت هزارو ۵۰۰ تن محصول گردو در این استان خبرداد و گفت: این میزان تولید نسبت به برداشت این محصول سال زراعی گذشته ۹۰ درصد افزایش دارد.

ابراهیم شیرانی روز شنبه در گفت وگو با ایرنا،میزان  تولید برداشت محصول گردو در سال زراعی گذشته را سه هزار تن اعلام کرد و اظهار داشت: پارسال بدلیل پدیده سرمازدگی بخش عمده ای از محصول گردو  این استان دچار خسارت و از بین رفت. 

وی همچنین از تولید ۲۴ هزار تن  محصول بادام این استان در  سال جاری خبر داد و گفت: با این میزان تولید، در سال زراعی گذشته با  پدیده سرمازدگی  تنها ۱۷ هزار تن گزارش شده است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری، وسعت بادامستانهای بارور استان را ۱۲ هزار و ۵۰۰ هکتار برآورد کرد و گفت: بیش از۷۰ درصد بادام چهارمحال و بختیاری از نوع مامایی و مابقی از ارقام 'سفید، ربیع، محبی، سنگی و شاهرودی' است.
شیرانی افزود: بخش عمده بادامستانهای این استان در شهرستان های سامان، بن و حاشیه رودخانه زاینده رود است.

وی  ، وسعت باغات مثمر این استان را  ۴۴ هزار و ۵۰۰   هکتار  عنوان کرد و گفت: حدود ۳۰ هزار و ۷۰۴ هکتار آن بارور و مابقی شامل نهال و درختان غیربارور است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری ،از حذف و جایگزینی ۴۰۰ هکتار از باغات فرسوده استان با نهال اصلاح شده سازگار اقلیم در سال زراعی جاری در استان را یادآور شد و گفت:   امسال بیش از دو هزار و ۸۰۰ هکتار از باغات استان اصلاح و عمل پیوند انجام شده است . 

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری وسعت باغات فرسوده این استان را ۱۰ هزار هکتار برآورد کرد و گفت: حداقل هزینه مورد نیاز برای حذف و جایگزین هر هکتار باغات فرسوده افزون بر ۱۵۰ میلیون ریال اعتبار نیاز است .به گفته وی، بخشی از باغ های مثمر با توجه به فرسودگی و کهن بودن درختان در برابر آفت باغی ضعیف و آسیب پذیر هستند.
وی از تولید و آماده توزیع، ۴۴۶ هزار اصله نهال مثمر در ۷ نهالستان استان در سال جاری خبر داد و تصریح کرد: این میزان نهال در زمان مناسب کشت به منظور توسعه، حذف و جایگزینی باغ ها، بین بهره برداران با قیمت متعادل عرضه خواهد شد.
شیرانی، میزان محصول برداشت سالانه محصولات باغی این  استان را بیش از ۱۹۰ هزار تن عنوان و تصریح کرد: در صورت اصلاح و احیای باغ های قدیمی و کم بازده، برداشت محصول تا ۳۵ درصد افزایش می یابد.

سالانه در چهارمحال وبختیاری بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن محصولات باغی، زراعی، دامی و شیلات تولید می شود، سطح زیرکشت استان نیز ۲۷۰ هزار هکتار با ۶۰ هزار بهره بردار است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha