۱۸ شهریور ۱۳۹۹، ۱۹:۰۰
کد خبرنگار: 1766
کد خبر: 84030138
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

اصلاح قانون جذب سربازمعلم؛ گامی برای تحقق عدالت آموزشی

تهران- ایرنا- مدیرکل آموزش عشایری و عدالت آموزشی آموزش و پرورش گفت: تغییر قانون جذب و بکارگیری سرباز معلم در مناطق محروم و جایگزینی بهره‌مندی از معلمان کارآمد و توانمند در این مناطق می‌تواند گامی موثر در زمینه تحقق عدالت آموزشی باشد.

محمدرضا سیفی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا درباره بهره مندی دانش آموزان از عدالت آموزشی اظهار داشت: عدالت آموزشی وقتی بر سیستم آموزشی کشور حاکم شود، جامعه متوازن می شود و فرهنگ متوازن و بالندگی فکری، اقتصادی و سیاسی را ایجاد می کند.

به گزارش ایرنا، رهبر معظم انقلاب اسلامی در ارتباط تصویری با وزیر، معاونان، مدیران و روسای وزارت آموزش و پرورش در سی و چهارمین اجلاس آموزش و پرورش، به بیان مهمترین موضوعات، مفاهیم و کاستی های موجود در آموزش و پرورش کشور پرداختند. موضوعاتی همچون تکریم جایگاه معلم در جامعه، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، مفهوم عدالت آموزشی و حساسیت های مربوط به این حوزه به ویژه در دوره شیوع کرونا و آموزش مجازی در سخنان رهبر معظم انقلاب مورد توجه قرار گرفت.

سیفی با بیان اینکه اولین پیشگاه قطار امن عدالت، عدالت آموزشی است، افزود: وقتی عدالت آموزشی محقق می شود که از یک سونگری و جانبه نگری فاصله گرفته شود. در واقع سونگری به معنای به رسمیت شناختن همه شهروندان و امکانات آموزشی به صورت عادلانه است.

مدیرکل آموزش عشایری و عدالت آموزشی درباره عوامل موثر در تحقق عدالت آموزشی گفت: تربیت نیروی انسانی ماهر از جمله مهمترین اقدامات برای رسیدن به عدالت آموزشی است که رهبر معظم انقلاب هم بر اهمیت آن تاکید کردند.

سیفی ادامه داد: تغییر قانون بکارگیری سرباز معلمان وظیفه در مناطق محروم می تواند زمینه تحقق عدالت آموزشی را فراهم کند؛ چراکه این سرباز معلمان انگیزه کافی برای تدریس ندارند و از سوی دیگر دوره های تخصصی مخصوص برای تدریس و آموزش ندیده اند. در واقع آنها معلم نیستند و صرفا برای اینکار پرورش نیافته اند.

وی خاطرنشان کرد: این درست نیست که در یک مدرسه خاص در شمال تهران معلمی توانمند مشغول تدریس شود اما در مناطق عشایرنشین سربازمعلم به عنوان معلم به دانش آموزان آموزش دهد.

متناسب سازی کتاب درسی با شرایط بومی و فرهنگی دانش‌آموزان

مدیرکل آموزش عشایری و عدالت آموزشی همچنین متناسب سازی محتوای کتب درسی با موقعیت و شرایط هر استان را گامی مناسب در جهت توسعه عدالت آموزشی دانست و گفت: دلیلی وجود ندارد که دانش آموز عشایری کتابی را مطالعه کنند که دانش آموزان در شهرهای بزرگ می خوانند.

سیفی افزود: دانش آموزان عشایر و روستایی در کوچ و ییلاق ها بسیاری از مواردی که در کتاب های درسی گفته می شود را تجربه می کنند، از این رو یکی از گام های مهم در جهت توسعه عدالت آموزشی متناسب سازی کتاب های درسی با فرهنگ بومی هر منطقه است.

سرانه آموزشی دانش آموزان متناسب با نیازها تقسیم شود

وی در ادامه سرانه اختصاصی دانش آموزان را عاملی در جهت رسیدن به عدالت آموزشی دانست و گفت: سرانه اختصاصی برای دانش آموزان باید با توجه به نیاز دانش آموزها تقسیم بندی شود؛ به طور مثال در دوره های مختلف تحصیلی سرانه دانش آموزی تفاوت چندانی با هم ندارد.

مدیرکل آموزش عشایری و عدالت آموزشی ادامه داد: در حال حاضر سرانه اختصاص یافته به یک دانش آموز دبیرستانی چندین برابر یک دانش آموز دوره ابتدایی است که این موضوع خوبی نیست؛ چراکه بنیادی ترین دوره تحصیل دوران ابتدایی است.

کتاب درسی در مناطق محروم رایگان توزیع شود

سیفی به تراکم دانش آموزان در کلاس های درس اشاره کرد و گفت: یک موضوع دیگر تراکم کلاسی است؛ تراکم دانش آموزی و تدریس در کلاس های چند پایه بدون اینکه امتیاز ویژه ای به معلمان تعلق گیرد، از جمله موانع بر سر راه عدالت آموزشی است.

وی ادامه داد: در چنین مواقعی که معلمان در کلاس های چند پایه تدریس می کنند باید حقوق بیشتری به دلیل سختی کار به آنها تعلق گیرد یا به آنها فوق العاده داده شود.

مدیرکل آموزش عشایری و عدالت آموزشی همچنین خاطرنشان کرد: باید کاری انجام شود که تمام دانش آموزان در مناطق محروم امکان دستیابی به امکانات اولیه آموزشی را داشته و برای تهیه لوازم تحصیل دغدغه ای نداشته باشند.

سیفی افزود: پیشنهاد می شود که حداقل در مناطق عشایری و مناطق دوردست کتاب به صورت رایگان در اختیار دانش آموزان قرار گیرد.

وی یادآور شد: نابرابری وقتی در سیستم آموزشی کاهش می یابد که فرهنگ جامعه متوازن شود و بپذیرد که نباید میان دانش آموز روستایی و عشایری با دانش آموز شهری تفاوتی وجود داشته باشد. دانش آموزان در شهرها از کتابخانه، فرهنگ سرا، سینما و پدر و مادر باسواد برخوردار هستند اما دانش آموز مناطق عشایری و روستایی از این امکانات محروم است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha