حناچی: حاکمیت باید برای اداره کلانشهر تهران کمک کند

تهران- ایرنا- شهردار تهران تاکید کرد:‌ اداره کلانشهری همچون تهران توسط مسئولان استانی امکان پذیر نیست و حاکمیت نیز باید در این زمینه کمک کند.

به گزارش ایرنا، پیروز حناچی روز سه شنبه در مراسم آغاز عملیات اجرایی خط ۱۰ مترو تهران و توسعه شمالی خط ۷ که در نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شد گفت: برطرف کردن آلودگی هوا و توسعه حمل و نقل ریلی از مسائلی است که شهردار نمی تواند به تنهایی آن را حل کند و باید حاکمیت نیز در این زمینه کمک کند.

وی با اشاره به برنامه شهرداری تهران برای مقابله با آلودگی هوا، افزود: این برنامه‌ها شامل برقی کردن منابع آلوده کننده مانند اتوبوس، تاکسی و مترو است که توسط مدیریت شهری پیگیری می‌شود.

حمل و نقل ریلی راه حل تمرکز جمعیت در کلانشهرها است

شهردار تهران راه حل مشکل تمرکز جمعیت در کلانشهرها را استقرار جمعیت در مساحت پیرامونی شهر دانست و گفت: حمل و نقل عمومی نقش اصلی را در انتقال جمعیت به مرکز شهر ایفا می‌کند.

وی اصلی‌ترین معضل کلان شهرها به ویژه شهر تهران را تمرکز جمعیت و فعالیت در آن ذکر کرد و تاکید کرد: حمل و نقل عمومی نقش اصلی را در انتقال جمعیت به مرکز شهر ایفا می‌کند و همچنین حمل و نقل ریلی اصلی‌ترین راه حل این مسئله است.

به گفته حناچی، همه کلانشهرها تلاش کرده‌اند که اقتصاد مرتبط با حمل و نقل ریلی را فعال کنند تا بتوانند آن را گسترش دهند که البته مدیریت شهری نیز اتصال حمل و نقل ریلی به شهرها را دنبال کرده و مسیر ریلی پردیس را نیز در دستور کار خود قرار داده است.

وی تاکید کرد: داخل محدوده شهر تهران ۲۴۰ کیلومتر مسیر وجود دارد که همین میزان برای ساخت و ساز در دستور  کار قرار گرفته است.

شهردار تهران با اشاره به جزئیات پروژه ساخت خط ۱۰ مترو تهران و گفت: از ویژگی‌های خط ۱۰ مترو این است که بخشی از سیاهچاله‌های شهر را پوشش می‌دهد که یکی از این سیاه چاله‌ها منطقه خاک سفید و یکی دیگر نیز نمایشگاه بین‌المللی است که هرسال در زمان‌های برگزاری نمایشگاه‌ها این محدوده تبدیل به یک معضل ترافیکی می‌شد.

وی خاطرنشان کرد: هر چند برنامه این است که نمایشگاه‌های بزرگ به شهر آفتاب منتقل شود اما زمان برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی نیز در این منطقه مشکلات ترافیکی ایجاد می‌کرد، خط ۱۰ مترو این محدوده را نیز پوشش خواهد داد و همچنین دانشگاه شهید بهشتی و واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد با داشتن ده ها هزار جمعیت دانشجویی همگی در مسیر این خط مترو قرار دارند و ایستگاه‌های تبادلی این خط می‌تواند در بهره وری سایر خطوط مترو  نقش تبادلی داشته باشد.

۵۰ درصد خطوط مترو کشور توسط قرار گاه خانم الانبیاء ساخته شده است

همچنین در این مراسم رییس قرارگاه خاتم ‌الانبیاء با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد مترو کل کشور توسط این قرارگاه انجام شده است، گفت: دستگاه‌های حفاری تونل با قدرت کار می‌کنند تا خط ۱۰ متروی تهران وارد مدار بهره برداری شود.

سعید محمد، با بیان این که قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء همکاری نزدیکی با دولت در تمام نقاط کشور دارد، افزود: پروژه‌های عمرانی بسیاری در تهران اجرایی شده که امید است هرچه سریع‌تر به نتیجه برسد و در اختیار مردم قرار گیرد.

به گفته وی، از ۶۷۰ کیلومتر مسیر مترو در کل کشور حدود ۳۴۰ کیلومتر یعنی بیش از ۵۰ درصد توسط قرارگاه خاتم الانبیاء در حال انجام است که در تهران نیز علاوه بر خط ۷، خط مترو پرند در دستور کار قرارگاه قرار گرفته و پیگیری خط مترو پردیس شروع شده است.

رییس قرارگاه خاتم ‌الانبیاء با بیان اینکه پروژه ساخت خط ۱۰ مترو  تهران در قالب ۲۵ درصد اضافه خط ۷ مترو پیش می‌رود، افزود: دستگاه حفاری تونل با سرعت بسیار کار می‌کند تا خط ۱۰ وارد مدار بهره برداری شود و همچنین تکمیل و توسعه خط ۷ را نیز دنبال می‌شود.

عملیات ساخت خط ۱۰ مترو و توسعه شمالی خط ٧ مترو پایتخت عصر امروز سه شنبه با حضور محمدباقر نوبخت معاون رییس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه، پیروز حناچی شهردار و محسن هاشمی رئیس شورای اسلامی شهر تهران آغاز شد.

 به گزارش ایرنا، احداث خط ۱۰ مترو به ۳ فاز تقسیم بندی می‌شود که فاز یک آن با پیمانکاری قرارگاه خاتم الانبیاء اجرایی خواهد شد.  
براساس این گزارش، خط ۱۰ مترو بطول ۴۳ کیلومتر و ۳۵ ایستگاه در شرقی‌ترین نقطه از مترو تهران (قنات کوثر) آغاز شده و در مسیر غربی‌ترین نقطه از پایتخت (وردآورد) امتداد خواهد داشت و فاز نخست این خط از نمایشگاه بین‌المللی آغاز خواهد شد.  
همچنین آغاز پروژه توسعه شمالی خط ۷ متروی تهران از میدان کتاب به سمت جنت آباد می رود و این مسیر شامل ۵ کیلومتر و ۳ ایستگاه با نام‌های اشرفی اصفهانی، دانشگاه آزاد و جنت‌آباد شمالی خواهد داشت و در انتهای آن نیز پارکینگ شمالی خط ۷ قرار گرفته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha