یک اثر تاریخی در دانشگاه فردوسی مشهد به ثبت آثار ملی رسید

مشهد- ایرنا- رییس مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی مشهد گفت: نسخه خطی "منشآت خواجه اختیار گنابادی" که در دانشگاه فردوسی مشهد نگهداری می‌شود با شماره ۹۹۲/۱۲۸۵۰/۶۷۵۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

سلمان ساکت روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی مشهد پس از استعلام از مسوولان دانشکدۀ الهیات و معارف اسلامی دانشگاه و رؤیت این نسخه با ارزش که در مخزن کتابخانۀ این دانشکده، نگهداری می‌شود مکاتبات خود را برای ثبت این اثر آغاز کرد.
وی ادامه داد: بر همین اساس شرایط بازدید مسوولان اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خراسان رضوی از این اثر گران‌بها فراهم شد که پس از طی چهار ماه در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.
استادیار دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: پیش از این تصویری از این نسخه خطی برای نمایش در نمایشگاه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان گناباد ارسال شده بود.
ساکت افزود:به زودی مراسم رونمایی و جانمایی این کتاب در موزه مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی مشهد برگزار خواهد شد.
وی ادامه داد: این نسخه خطی دارای ۱۶ قطعه با حاشیه و تزئینات و مربوط به دوره صفویه است که در سال ۹۶۵ هجری قمری و به دست خواجه اختیارالدین جنابدی (گنابادی)، منشی شاه عباس در هرات و به زبان فارسی کتابت شده است.
استادیار دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به ثبت امضای خواجه اختیار در صفحه آخر این نسخه افزود: این مرقع با جلد تیماج عنابی دارای دو حاشیه‌ شامل ۱۸ برگ و ابعاد هر صفحه آن  ۲۹ در  ۱۹  سانتیمتر است که به صورت متن و حاشیه به نگارش در آمده است.
ساکت افزود: هر صفحه این کتاب دارای پنج سطر است که حروف آن با طلا، سفیدآب و مرکب نوشته شده است. همچنین فاصله بین سطور طلا اندود و با تحریر مشکی تزئین شده است.
وی ادامه داد: از دیگر تزئینات این مرقع می‌توان به پیشانی‌ کوچک آمیخته به طلا و شنگرف در هر صفحه این کتاب اشاره کرد.
رییس مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی مشهد گفت: در حال حاضر بیش از ۲ هزار و ۶۰۰  نسخه خطی در مخازن کتابخانه دانشکده های الهیات و معارف اسلامی و زبان و ادبیات فارسی و همچنین کتابخانه مرکزی دانشگاه فردوسی مشهد نگهداری می‌شود.
ساکت افزود: تعداد نسخه‌های خطی دانشگاه در نوع خود بسیار زیاد و با ارزش است که ارزش‌گذاری و تمهیدات لازم برای ثبت آنها در زمره فهرست آثار ملی در حال بررسی است.
او با اشاره به ثبت تاریخ شفاهی دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: هم‌اکنون این مرکز در حال گردآوری اطلاعات در این حوزه است و امیدوار هستیم تا با همکاری دانشکده‌ها و پیشکسوتان دانشگاه بتوانیم هر چه زودتر و بهتر تاریخ دانشگاه ۷۰ ساله دانشگاه فردوسی مشهد را برای آیندگان به ثبت برسانیم. رییس مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی مشهد همچنین در مورد فعالیت های این مرکز در ایام شیوع ویروس کرونا  اظهار کرد: موزه دانشگاه در این ایام کوشیده تا برنامه‌های خود را با شرایط جدید سازگار کند و بر همین اساس فعالیت‌های این مرکز بیشتر به صورت مجازی ادامه یافت.
ساکت افزود: به عنوان مثال نشست‌های تخصصی‌ای که پیش از این و به صورت حضوری در موزه دانشگاه برگزار می‌شد هم‌اکنون به صورت پخش زنده در فضای مجازی و اینستاگرام برگزار می‌شود.
وی ادامه داد: بر همین اساس، این سلسله‌ نشست‌ها با عنوان " بر خوان تاریخ و فرزانگی " در این ایام  با موضوع پاسداشت بزرگان دانشگاه آغاز شده است همچنین به معرفی، نمایش اسناد و اشیای این موزه در شبکه‌های مجازی بیش از پیش توجه شده است.
رییس مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی مشهد گفت: این موزه برای بازدید حضوری آمادگی دارد تا با هماهنگی، از گروه‌های محدود با رعایت پروتکل‌های بهداشتی پذیرایی کند.  
ساختمان ۵۵۰ متر مربعی موزه دانشگاه فردوسی مشهد پس از تغییر کاربری در سال ۱۳۹۵ در اختیار مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی مشهد قرار گرفت.  
در این موزه سیر تحول دانشگاه، چهره روسا، مفاخر و استادان تاثیرگذار، وسایل اهدایی استادان برجسته و خانواده های آنان، تعدادی از وسایل و اشیای قدیمی دانشکده‌ها و واحدهای مختلف دانشگاه، نمونه ای از مهم ترین و قدیمی ترین کتابها و نشریات، بازتاب رویدادها و اخبار دانشگاه در مطبوعات و نقش دانشگاه در انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی به نمایش درآمده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha