مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا عصر چهارشنبه در جمع خبرنگاران رشت افزود: با تلاش های همکاران این شرکت و سرمایه گذاری صورت گرفته از سوی سازمان تأمین اجتماعی، سومین رام از قطار مجلل و ۵ ستاره زندگی در مسیر ریلی جذاب و زیبای رشت- مشهد افتتاح شد.
محمد رجبی تصریح کرد: این قطار اولین قطار پنج ستاره در شبکه ریلی کشور بوده که به طور رسمی در فروردین ۱۳۹۴ توسط شرکت رجا در مسیر مشهد راه اندازی شد .
وی گفت : رکورد سرعت از تهران به رشت امروز در این مسیر ریلی شکسته شد
وی ادامه داد: این قطار پنج ستارهه با دارا بودن تنها واگن رستوران دو طبقه در شبکه ریلی کشور با محیطی زیبا و جذاب به علاوه امکانات دیگر همچون کوپه های تخته ویژه با سرویس های خواب بهداشتی وکیوم شده، پذیرایی توسط مهمانداران تحصیل کرده و مجرب، سیستم های صوتی و تصویری به صورت wifi و iptv، سرویس های بهداشتی ایرانی و فرنگی، امکان تنظیم دمای کوپه توسط مسافر در سه سطح پذیرایی بر اساس انتخاب مسافران هنگام خرید بلیت، سفری دل انگیز را برای مسافران فراهم کرده است.
وی اظهار داشت: شرکت رجا به عنوان پیشرو در صنعت ریلی کشور با شیوع ویروس کرونا در تمامی قطارهای شرکت به ویژه قطار ۵ ستاره زندگی با ضدعفونی کردن کامل قطارها و رعایت پروتکل های کامل بهداشتی برای ماموران و مسافران از جمله تب سنجی ماموران و مسافران، توزیع ماسک رایگان بین مسافران و ماموران، تعبیه مایع ضد عفونی کننده در سالن ها، سرویس های پذیرایی یک بار مصرف، تامین غذای بسته بندی شده از بهترین کترینگ صنعت هوایی کشور اقدام کرده است.
مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا اظهار داشت: در صورت استقبال از این قطار به توسعه تردد در این مسیر و سایر خطوط ریلی کشور می اندیشیم.
ساخت پروژه راه آهن قزوین - رشت از سال ۱۳۸۵ آغاز شد و در نیمه اسفند سال ۹۷ با حضور رئیس جمهوری و هیاتی خارجی به بهره برداری رسید ِ
راه آهن قزوین - رشت به صورت یک خطه برای قطارها، از ایستگاه سیاه چشمه در استان قزوین شروع شده و با عبور از روستاهای کوهین و شیرین سو در محدوده شهرهای لوشان، منجیل، رودبار، رستم آباد و امامزاده هاشم ادامه مسیر داده و به ایستگاه رشت می رسد.
این مسیر ریلی از ایستگاه رشت دو شاخه شده که یک شاخه با عبور از شهر پیربازار به بندرانزلی متصل شده و شاخه دوم آن به شهر مرزی آستارا در منتهی الیه غرب گیلان می رسد.
این طرح علاوه بر آنکه از لحاظ حمل و نقل داخلی بار و مسافر برای استان های قزوین و گیلان اهمیت دارد.
از نظر ایجاد یک کریدور ریلی جدید برای صادرات و واردات کشور و همچنین ترانزیت کالا از مناطق شمالی کشور به خلیج فارس و آب های آزاد بینالمللی و دیگر کشورهای همسایه ایران بسیار مهم است.
برای احداث راه آهن قزوین - رشت ۲۲ میلیون متر مکعب خاکبرداری و خاکریزی انجام و افزون بر یک هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان هزینه شده که در زمان بهره برداری با قیمت گذاری روز، حدود پنج هزار میلیارد تومان برآورد می شد.
به گفته دست اندرکارانِ مسیر ریلی رشت- قزوین قابلیت جابجایی سالانه ۱۰ میلیون تن بار و سه میلیون و ۸۰۰ هزار مسافر را دارد. پروژه ریلی گیلان از احداث خط آهن رشت- قزوین و ادامه آن در مسیر رشت- انزلی و کاسپین و رشت- آستارا یکی از اولویت های دولت یازدهم و دوازدهم محسوب می شود.
نظر شما