به گزارش روز چهارشنبه پایگاه خبری توانیر،«محمدحسن متولی زاده» درنشست هماهنگی حوزه روابط عمومی، اطلاع رسانی و تبلیغات «طرح برق امید» در محل این شرکت افزود: مشترکانی که بتوانند در این طرح خود را با الگوهای تعیین شده تطبیق دهند، از تخفیف صد درصدی بهای برق بهرهمند خواهند شد اما در صورتی که مصرف آنها بالاتر رود، باید هزینه را به صورت کامل بپردازند.
وی با اشاره به این که طرح برق امید ممکن است در ابتدا هزینههایی را به صنعت برق وارد کند، خاطرنشان ساخت: پاداشی در حدود ۳۵۰ میلیارد تومان در بخش برنامههای مدیریت بار صنایع و خانگی نیز داده شد که در نگاه نخست به نوعی ایجاد هزینه برای صنعت برق محسوب میشود اما با نگاهی عمیقتر متوجه خواهیم شد که از سرمایه گذاری ۸ هزار میلیارد تومان برای ایجاد ظرفیتهای جدید جلوگیری شد.
مدیرعامل توانیر سهم بخش خانگی از پیک مصرف را حدود ۵۰ درصد و ۳۳ درصد ازمصرف انرژی کل کشور عنوان و افزود: کنترل و بهینه سازی مصرف برق بخش خانگی، میتواند تاثیر بسیاری بر میزان مصرف انرژی و کنترل پیک کشور داشته باشد.
وی نقش روابط عمومیها را در آگاه سازی و فرهنگ سازی مشترکان بسیار موثر دانست و گفت: رمز موفقیت این طرح آگاه سازی مشترکان است و برای این کار باید از شیوه های نوین و مختلف استفاده کرد.
متولی زاده با انتقاد از کسانی که از اصطلاح برق رایگان برای این طرح استفاده میکنند، تاکید کرد: برق رایگان نشده است بلکه شیوه و نوع مصرف تغییر کرده است .
مدیرعامل توانیر به فعالیت گسترده و اثرگذار در تحقق برنامه ۰۹۹ اشاره کرد و گفت: با توجه به اجرای برنامههای موفق مدیریت بار در میان مشترکان کشاورزی و صنعتی، دولت برای اجرای طرحی در همین زمینه و به منظور کنترل مصرف مشترکان خانگی نیز وارد عمل شد.
« مصطفی رجبی مشهدی »سخنگوی صنعت برق و رییس کارگروه اطلاع رسانی ستاد برق امید هم در این نشست گفت: بخشی از راه برق امید را در پیک مصرف پشت سرگذاشتیم و با اطلاع رسانیهای خوب و برنامههای مدیریت بار، پیک مصرف در محدوده یک درصد کنترل شد.
وی با بیان این که هدف از اجرای این طرح کاهش مصرف بخش خانگی است، افزود: اجرای صحیح این طرح خواهد توانست پیک سال آینده را نیز کاهش دهد و به همین دلیل روابط عمومیهای صنعت برق باید اهتمام ویژه ای نسبت به این طرح داشته باشند.
معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی توانیر رویکرد و نگرش صنعت برق و وزارت نیرو نسبت تغییر کرده است، گفت: در گذشته رویکرد مبتنی بر پاسخگویی به تقاضا و عرضه به میزان ایجاد شده بود. به این معنا که هرچه نیاز مصرف افزایش مییافت، ظرفیت بیشتری هم باید ایجاد میشد.
رجبی مشهدی ادامه داد: با این حال اکنون شاهد تغییر رویکرد و نگرش در داخل صنعت برق هستیم چرا که مدیریت عرضه و تقاضا به صورت توامان بکارگرفته شده و در همین راستا طرحهای مدیریت بار در تابستان اجرا میشود.
رییس کارگروه اطلاع رسانی ستاد برق امید با بیان این که باید تلاش کرد در سالهای آینده هم رشد پیک به یک درصد محدود شود، خاطرنشان کرد: منابع انرژی ما نامحدود نیست و این تغییر رویکرد نیز ناشی از همین محدودیت در منابع است و طرح برق امید بزرگترین قدم در این تغییر رویکرد به شمار میرود که به عنوان فراگیرترین طرح در حوزه مدیریت مصرف، باعث درگیر شدن همه مشترکان خانگی خواهد شد.
نظر شما