محمد باقر نوبخت روز پنجشنبه در مراسم آغاز ریل گذاری رشت - کاسپین - انزلی با بیان اینکه در حال حاضر ایران اسلامی به کارگاه بزرگ سازندگی تبدیل شدهاظهار داشت: با اجرای این پروژه خلیج فارس به خزر وصل می شود.
وی افزود : با وجود تحریم ها و دسیسه های دشمن برای متوقف ساختن چرخ توسعه کشور، با تلاش دولتمردان و همراهی ملت این خدعه ها موثر واقع نشد .
وی تصریح کرد: از مردم به جهت شرایط سختی که وجود دارد عذر خواهی می کنم و برای این احساس ناراحتی می کنم اما طعم شیرین این پروژه ها را خواهیم چشید.
در ادامه برنامه های دومین روز سفر رییس سازمان برنامه و بودجه به گیلان؛ با حضور نوبخت و زارع استاندار یکی از گام های نهایی اتصال ریلی خلیج فارس به دریای خزر با ریل گذاری راه آهن رشت – کاسپین – انزلی به طول ۴۰ کیلومتر برداشته شد.
عملیات زیرسازی پروژه در سه قطعه درحال انجام است و هم اکنون عملیات ریل گذاری این مسیر با اعتباری افزون بر چهار هزار و ۲۵میلیارد ریال آغاز شد.
راه آهن رشت – کاسپین- انزلی به عنوان بخشی از طرح راه آهن قزوین - رشت انزلی است که عملیات اجرایی آن از محل اعتبارات عمرانی ملی شروع شده و با اتمام طرح ، مرکز استان گیلان به منطقه آزاد کاسپین متصل می شود . اجرای این پروژه علاوه بر اهمیت در حمل و نقل داخلی، بار و مسافر استان گیلان؛ از نظر ایجاد یک کریدور ریلی جدید برای صادرات و واردات کشور و همچنین ترانزیت کالا از مناطق شمالی کشور به خلیج فارس ، آبهای آزاد بینالمللی و دیگر کشورهای همسایه ایران نیز بسیار مهم است.
اواخر سال ۹۷ پروژه راه آهن رشت- قزوین با حضور رئیس جمهوری افتتاح شد.
راه آهن قزوین - رشت به صورت یک خطه، بـا سرعـت ۱۶۰ کیلومتر برای قطارهای مسافری و ۱۲۰ کیلومتر در ساعت برای قطارهای باری، از ایستگاه سیاه چشمه استان قزوین آغاز شده و با گذر از روستاهای کوهین و شیرین سو در محدوده شهرهای لوشان، منجیل، رودبار، رستم آباد و امامزاده هاشم ادامه مسیر داده و به ایستگاه رشت می رسد.
این مسیر ریلی از ایستگاه رشت دو شاخه می شود که یک شاخه با عبور از شهر پیربازار به بندرانزلی متصل شده و شاخه دوم آن به شهر مرزی آستارا در غربی ترین نقطه گیلان می رسد.
همچنین تعداد ۹ ایستگاه شامل دستجرد، کوهین، شیرین سو، لوشان، منجیل، رستم آباد، امامزاده هاشم، رشت و پیربازار در این مسیر ساخته و پیش بینی شده است.
این طرح افزون بر آن که از لحاظ حمل و نقل داخلی بار و مسافر برای استان های قزوین و گیلان اهمیت دارد، از حیث ایجاد کریدور ریلی جدید برای صادرات و واردات و همچنین ترانزیت کالا از مناطق شمالی کشور به خلیج فارس و آب های آزاد بینالمللی و دیگر کشورهای همسایه ایران بسیار مهم است.
ساخت پروژه راه آهن قزوین - رشت از سال ۱۳۸۵ آغاز و در قالب هشت قطعه کار شده است؛ این خط آهن قادر خواهد بود سالانه ۱۰ میلیون تن بار حمل و سه میلیون و ۸۰۰ هزار مسافر جابه جا کند.
راه آهن قزوین - رشت ۵۳ دستگاه تونل به طول ۲۲ کیلومتر دارد؛ همچنین بزرگترین پل راه آهن کشور به طول یک هزار و ۴۳۰ متر روی سد منجیل ساخته شده است.
برای احداث راه آهن قزوین - رشت بیش از ۲۵ کیلومتر تونل، حدود ۹ کیلومتر پل بزرگ، ۲۲ میلیون متر مکعب خاکبرداری و خاکریزی انجام و افزون بر یک هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان هزینه شده است که با قیمت گذاری روز، حدود پنج هزار میلیارد تومان برآورد می شود.
راه آهن رشت - انزلی به طول ۴۰ کیلومتر در ادامه مسیر راه آهن قزوین - رشت، مرکز استان گیلان را به بندر کاسپین متصل می کند که از نظر مبادلات تجاری و بازرگانی با کشورهای منطقه و نیز اروپایی ، ترانزیت کالا و بار دارای اهمیت ویژه ای می باشد.
نظر شما