همه بخش‌های سند تحول بنیادین در مدارس علوم و معارف اجرا شود

تهران- ایرنا- دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: مدارس علوم و معارف اسلامی در همه جنبه‌ها و زمینه‌ها باید درجه یک عمل کنند و تمامی بخش‌های سند تحول بنیادین در این مدارس پیاده شود.

به گزارش روز شنبه روابط عمومی و امور بین الملل شورای عالی آموزش و پرورش، محمود امانی طهرانی در وبینار مدیران مدارس علوم و معارف اسلامی شهید مطهری اظهارداشت: مجموعه مدارس شهید مطهری از رویش های انقلاب اسلامی هستند که این اقدام خیرخواهانه توسط گروهی که دغدغه صیانت و حفظ نظام را داشتند، شکل گرفت.

وی افزود: ماموریت هایی برای این مدارس مشخص شده که هر یک به سهم خود در صورت اجرایی شدن یک شجره طیبه است.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با یادآوری سخنان شهید مطهری در درباره مختصات تعلیم و تربیت اسلامی است، اظهار داشت: این شهید به وجه تمایز بین تعلیم وتربیت اسلامی و غیراسلامی اشاره و تمایز بین این دو را مشخص کرده است.

امانی افزود: شهید مطهری در تعلیم و تربیت انسان‌ها به چهار اصل اشاره می کند، اصل اول غلبه کیفیت بر کمیت در امور تربیتی انسان هاست، وی بر این اصل خیلی تاکید می کند و قرآن هم تعبیر زیبایی در این باره دارد.

وی خاطرنشان کرد: انبیاء الهی در این عالم به لحاظ کمی زیاد نبودند اما کسانی بودند که وجودشان تاثیرگذار و موثر بود و توانستند انسان‌هایی را تربیت کنند که از لحاظ کیفیت نمونه و الگوی مردم شدند.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: اصل دوم اثاره عقل به معنای استخراج عقول است که با عنوان فطرت گرایی توحیدی در سند تحول بنیادین از آن یاد شده است.

امانی ادامه داد: اصل سوم حریت، آزادگی و اختیار است، کار تربیتی مبتنی بر آزادگی و اختیار است و نمی توان با زور کسی را هدایت کرد بلکه این کار باید با اراده، علاقه و میل باطنی فرد انجام شود.

وی با یادآوری به اصل چهارم اضافه کرد: این اصل، از آن اصل های نابی است که باید مورد تاکید زیاد قرار گیرد و آن اصل تاثیر و تاثر متقابل ارواح است، یعنی روح معلم تاثیرش را بر روی دانش آموزان می گذارد و این یک جنبه خیلی ظریفی دارد وقتی معلم با طهارت و با نیت خالصانه در کلاس حضور پیدا می کند تاثیر زیاد بر روی دانش آموزان می گذارد مانند امام جماعتی که با طهارت وارد مسجد برای اقامه نماز می شود.

دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش اظهار داشت: مدارس معارف اسلامی از آن جنس مدارسی است که یا باید عالی و درجه یک باشند و یا اصلا وجود نداشته باشند. برای پختن گوشت آب جوش لازم است ولی اگر همین گوشت را در آب سرد بگذارند به جای پختن می گندد؛ باید بکوشیم انسان های با کیفیت، موثر، اثربخش و با خدا تربیت کنیم که هریک از آنها بتواند هزاران انسان مومن و متعهد را تحویل جامعه بدهد.

امانی افزود: مدیران مدارس باید درجه یک، توانمند و تاثیرگذار باشند، مدیر توانمند و اثربخش نیروی کارآمد و تاثیرگذار تحویل جامعه می دهد.

وی تصریح کرد: اولین نکته در مدارس معارف اسلامی این است که این مدارس باید در همه جنبه ها و زمینه ها درجه یک باشند و همه نکاتی که در سند تحول بنیادین درباره تربیت تمام ساحتی آمده است در این مدارس پیاده شود و خروجی آن دانش آموز در تراز سند تحول بنیادین می شود که می تواند در آینده این جامعه موثر و تاثیرگذار باشد.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با یادآوری این که برای شکوفایی این ساحت ها باید برنامه و استراتژی مناسب داشته باشیم، اضافه کرد: دانش آموزان این مدارس قرار نیست فقط رشد دینی پیدا کنند بلکه باید در تمامی زمینه های دیگر مانند رشد اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، علمی، فناورانه و تربیت بدنی رشد کند، یعنی مدارس علوم و معارف اسلامی باید نمونه و الگویی از تحقق تمامی ساحت های ششگانه سند تحول بنیادین برای سایر مدارس باشند.

امانی با بیان این که کیفیت یعنی رشد تمام ساحتی دانش آموزان، گفت: در این ۶ ساحت، ساحت تربیت سیاسی دانش آموزان به خاطر شرایط و موقعیت امروز و درک نقشه های دشمنان نظام اسلامی خیلی مهم است.

وی ادامه داد: دغدغه اصلی ما در مورد تهدیدهای نرم است که رهبرمعظم انقلاب از آن به عنوان شیبخون فرهنگی، تهاجم فرهنگی وغیره نام می برند باید دانش آموزان را آگاه کنیم که در چه زمانی و با چه شرایطی داریم زندگی می کنیم.

دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان این که مدارس علوم و معارف اسلامی رویش انقلاب اسلامی هستند، اظهار داشت: نتیجه می گیریم مدارس علوم و معارف اسلامی، مدارسی هستند که کیفیت در آنها بر کمیت غلبه داشته و تربیت تمام ساحتی با روش مفید، برنامه و استراتژی مشخص جریان دارد.

امانی گفت: آموزش در این مدارس باید موثر باشد، یعنی این که دانش آموز قبل از آموزش بر اساس چارچوب های شناختی، مهارتی و عملیاتی؛ اخلاق و رفتارشان از یک وضعیت به وضعیت بهتری تغییر کرده باشد و به یک فرد آگاه ومطلع تبدیل شود که باورمندی آن عمیق و موثر باشد.

وی ادامه داد: آموزش موثر، یعنی آموزشی که روش های تربیتی مفید، عمیق و با اثر طولانی مدت داشته باشد.

دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان این که آموزش موثر چگونه اتفاق می افتد؟، افزود: این نوع آموزش از طریق شایستگی های پداگوژی و شایستگی های فناوری و شایستگی حرفه ای معلمان اتفاق می افتد.

امانی افزود: پداگوژی یعنی علم و هنر یاددهی و یادگیری،  طرح درس یک یادگیری موثر و مفید،  حال باید از خود سوال کنیم، این بچه ها را می خواهیم از کجا به کجا برسانیم. معلمی از جنس خوب و بد است، یک معلم خوب کسی است که طرح و برنامه درسی مشخص، معین و خوب داشته باشد و با شناخت کافی از دانش آموزان بداند از تدریس خود چه می خواهد.

وی با یادآوری این که کرونا یک خدمت خوب به ما کرد، اظهار داشت: این خدمت خوب، استفاده از فناوری های نوین در امر آموزش و یادگیری دانش آموزان است، هر معلم باید بتواند از فناوری های نوین به خوبی در بهبود روند آموزش، یاددهی و یادگیری دانش آموزان استفاده کند.

دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش تاکید کرد: ما به عنوان یک معلم حرفه ای همیشه نیازمند یادگیری هستیم،   فناوری های نوین اثرگذاری و ماندگاری کیفیت آموزش را دوچندان کرده است.

امانی افزود: کرونا تعادل ما را برهم زده و فاصله یادگیری را کاهش داده؛ آینده آموزش و پرورش، آموزش ترکیبی است که به صورت حضوری و غیرحضوری ارایه می شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جامعه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha