به گزارش روز شنبه ایرنا از مرکز رسانه قوه قضاییه، در اجرای ماده ۱۱۳ قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و به منظور حفظ کرامت مراجعان، سرعت در ارائه خدمات قضایی، تسهیل در پاسخگویی و ساماندهی ارائه خدمات حضوری در مراجع قضایی «دستورالعمل نحوه نوبتدهی جهت ارائه خدمات قضایی به مراجعان» به شرح مواد آتی است:
ماده ۱- تعاریف و اختصارات بکار رفته در این دستورالعمل به شرح ذیل است:
الف. مرکز: مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه.
ب. خدمت/خدمات: کلیه خدماتی که در رابطه با امور قضایی به مراجعان ارائه میشود.
پ. مراجعان: تمام اشخاصی که از سوی مراجع قضایی احضار یا دعوتشده یا جهت استفاده از خدمات به یکی از مراجع قضایی مراجعه مینمایند.
ت. مراجع قضایی: مراجعی که به امور قضایی اشتغال دارند، از قبیل دادگستری ها، شوراهای حل اختلاف، دیوان عالی کشور.
ث. حساب کاربری: عبارت است از یک نشانی الکترونیکی که به هر یک از مراجعان به قوه قضاییه بهمنظور دسترسی به سامانه ابلاغ اختصاصیافته است. این نشانی معمولاً یک شناسه کاربری و گذرواژه است.
ج. سامانه: سامانه نوبتدهی که جهت اجرای فرایندهای مربوط به دریافت نوبت توسط مراجعان به مراجع قضایی راهاندازی میشود.
چ. سامانه ثنا: اختصار سامانه ثبتنام الکترونیکی میباشد و عبارت از سامانهای الکترونیکی است برای ثبتنام الکترونیکی و دریافت حساب کاربری.
ح. سامانه کنترل تردد: سامانهای که جهت ثبت تردد مراجعان به مراجع قضایی راهاندازی شده است.
خ. شناسه قضایی: عبارت است از شناسهای که پس از ثبتنام در سامانه ثنا جهت احراز هویت اشخاص اختصاصیافته است.
د. دفاتر خدمات: دفاتر خدمات الکترونیک قضایی.
ذ. مسئول خدمت: هریک از کارکنان مراجع قضایی یا ستادی اعم از قضات و کارمندان که وظیفه ارائه خدمات یا پاسخ گویی به مراجعان را بر عهده دارد.
ماده ۲- مرکز موظف است سامانه را با توجه به نیاز مراجعان و شرایط مراجع قضایی، طراحی و راهاندازی نماید.
ماده ۳ ـ سامانه باید به نحوی طراحی شود که بر اساس نیاز مراجعان و خدمات، امکان تعیین نوع خدمت موردتقاضا و مسئول خدمت در زمان مشخص فراهم باشد.
ماده ۴ ـ واگذاری بخش فنی سامانه با رعایت قوانین و مقررات به بخش خصوصی بلامانع است. شرایط و نحوه واگذاری و حقالزحمه مربوط توسط مرکز پیشنهاد و به تصویب رییس قوه قضاییه میرسد.
ماده ۵ ـ ارائه خدمت به مراجعان به ترتیب زیر است:
الف ـ چنانچه برای وقت معین احضار یا دعوتشدهاند نیاز به دریافت نوبت ندارند.
ب ـ در صورتی که در ابلاغیه آنان، حضور یا انجام کاری در مهلت تعیینشده از تاریخ ابلاغ مقــررشده است باید از طــریق سامانه، برای اعلام زمان مراجعه در آن مهلت، نوبت دریــافت نمایند.
پ ـ در صورتی که احضار یا دعوت نشدهاند باید نوع خدمت و زمان موردنظر خود را بر اساس برنامه تعیینشده در سامانه ثبت نمایند.
تبصره ۱ ـ در صورت تایید نوبت، مراتب از طریق پیامک و ارسال اطلاعیه بهحساب کاربری مراجعان اعلام میشود.
تبصره ۲ ـ دریافت نوبت از طریق سامانه مستلزم ثبتنام در سامانه ثنا و داشتن شناسه قضایی است.
تبصره ۳ ـ مراجعان برای دریافت نوبت، باید مقررات و ضوابط مرکز را رعایت نمایند.
ماده ۶ ـ مراجعان میتوانند جهت دریافت نوبت از روش خودکاربری یا مراجعه به دفاتر خدمات استفاده نمایند.
ماده ۷ ـ مراجعان باید قبل از حضور در مراجع قضایی، نوبت خود را کنترل و از ثبت نوبت و حضور مسئول خدمت از طریق مراجعه به حسابکاربری یا پیامکهای دریافتی اطمینان حاصل نمایند.
تبصره ۱ ـ مرکز موظف است پیامک یادآوری ۲۴ ساعت قبل از نوبت تعیینشده برای مراجعان ارسال نماید.
تبصره ۲ ـ مراجعان موظفاند رأس ساعت تعیینشده در مرجع قضایی حضورداشته باشند در صورت تأخیر باید مجدداً درخواست نوبت نماید.
ماده ۸ ـ مراجع قضایی موظفاند با در نظر گرفتن اوقات مقرر، ساعات و مدت ارائه هر خدمت را به نحوی در سامانه تعیین نمایند که موجب تداخل زمان مراجعه و ارائه خدمات به مراجعان نشود.
ماده ۹ ـ درصورتیکه از سوی مراجع قضایی برنامه ارائه خدمات روزانه در سامانه مشخص نشده باشد، زمانبندی ارائه خدمات با در نظر گرفتن اوقات رسیدگی توسط مرکز انجام میشود.
ماده ۱۰ ـ مراجع قضایی موظفاند بهمنظور تسریع در پاسخ گویی، قبل از حضور مراجعان مقدمات ارائه خدمت را با توجه به نوبتهای ثبتشده فراهم نمایند.
ماده ۱۱ ـ امکان لغو نوبت توسط مراجعان فقط تا ۲۴ ساعت قبل از موعد مقرر وجود دارد و در صورت عدم حضور بدون اعلام قبلی، نوبت جدید در آخرین روز ممکن داده خواهد شد.
تبصره ـ اوقات مقرر اعم از وقت معین یا مهلت تعیینشده از تاریخ ابلاغ، مشمول این ماده نبوده و تابع مقررات مربوط به معاذیر قانونی جهت تجدید اوقات یا تمدید مواعد است.
ماده ۱۲ ـ درصورتیکه امکان ارائه خدمت از طریق ارتباط زنده صوتی ـ تصویری (ویدئوکنفرانس) فراهم باشد مراجعان میتوانند در تعیین نوبت، استفاده از خدمات به این روش را درخواست نمایند.
تبصره ۱ ـ بهمنظور تشویق مراجعان به استفاده از خدمات از طریق مذکور بخشی از نوبت مراجع قضایی به این روش اختصاص مییابد.
تبصره ۲ ـ مرکز میتواند خدماتی را که امکان ارائه آن به روش خودکاربری یا از طریق دفاتر خدمات باشد از فهرست نوبتدهی مراجع قضایی حذف نماید.
ماده ۱۳ ـ در صورت عدم حضور مسئول خدمت، پاسخ گویی توسط قاضی یا کارمند جانشین انجام میشود. چنانچه به دلیل کمبود نیروی انسانی امکان ارائه خدمت نباشد باید این موضوع حداقل ۲۴ ساعت قبل از وقت تعیینشده از طریق پیامک یا ارسال ابلاغیه استحضاری به حسابکاربری مراجعان اطلاعرسانی شود. در غیر این صورت، روسای واحدهای قضایی موظفاند نسبت به ارائه خدمت مورد درخواست اقدام نمایند.
تبصره ـ مراجعانی که در نوبت تعیینشده موفق به دریافت خدمت نشدهاند، برای دریافت نوبت جدید در اولویت قرار دارند.
ماده ۱۴ ـ در اقدامات موضوع این دستورالعمل باید احراز هویت و حفظ حریم خصوصی اشخاص به نحو مطمئن انجام شود.
ماده ۱۵ ـ مرکز موظف است سامانه کنترل تردد را به نحوی ارتقاء دهد که امکان ورود مراجعان بر اساس نوبت تعیینشده فراهم باشد. ورود اشخاصی که نوبت دریافت ننمودهاند منوط به تایید واحد مربوط و داشتن شناسه قضایی است.
ماده ۱۶ ـ نوبتدهی در واحدهای ستادی و دستگاههای تابعه نیز مطابق این دستورالعمل است.
ماده ۱۷ ـ مسئولیت نظارت بر حسن اجرای این دستورالعمل در مراجع قضایی استانی به عهده بالاترین مقام استانی و در سایر مراجع بر عهده بالاترین مقام مربوط است.
ماده ۱۸ ـ این آییننامه در ۱۸ ماده و ۹ تبصره در تاریخ ۱۳۹۹/۶/۱۷ به تصویب رییس قوه قضاییه رسید.
دستورالعمل ثبت و تکمیل اطلاعات سامانههای قضایی
در اجرای بند یک قسمت "ت" ماده ۳۸ قانون احکام دائمی برنامههای توسعه کشور و ماده ۲۹ آییننامه نحوه استفاده از سامانههای رایانهای یا مخابراتی و بهمنظور افزایش اطمینان به اطلاعات ذخیرهشده در مرکز ملی دادههای قوه قضاییه، همچنین بهبود ارائه خدمات مبتنی بر استعلام سوابق اشخاص و توسعه خدمات غیرحضوری به ذینفعان "دستورالعمل ثبت و تکمیل اطلاعات سامانههای قضایی" به شرح مواد آتی است.
ماده ۱ ـ تعاریف و اختصارات به کار رفته در این دستورالعمل به شرح زیر است:
الف- مرکز: مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه.
ب- واحدهای قضایی: کلیه مراجع قضایی و شوراهای حل اختلاف سراسر کشور.
پ- سامانههای قضایی: سامانههای الکترونیک که جهت ثبت اطلاعات مربوط به فرایندهای قضایی توسط مرکز ایجاد و در اختیار واحدهای قضایی و دفاتر خدمات الکترونیک قضایی قرار دارد.
ت-مراجع نظارتی: مراجعی که بر رفتار قضات و کارمندان بهصورت مستقیم یا غیرمستقیم نظارت دارند، مانند دیوان عالی کشور، دادسرای انتظامی قضات، دادسرای دیوان عالی کشور، سازمان بازرسی کل کشور، مرکز حفاظتواطلاعات قوه قضاییه و اداره کل نظارت و ارزشیابی کارکنان اداری.
ث- شبکه ملی عدالت: شبکه گسترده الکترونیکی که به قوه قضاییه اختصاص دارد.
ج- مرکز داده: مرکز ملی دادههای قوه قضاییه، موضوع ماده ۶۵۰ قانون آیین دادرسی کیفری.
چ- دفاتر خدمات: دفاتر خدمات الکترونیک قضایی.
ح- کاربر/ کاربران: کلیه کارکنان اعم از قضایی و اداری همچنین مدیران و کارکنان دفاتر خدمات الکترونیک قضایی که وظیفه ثبت اطلاعات در سامانههای قضایی را به عهدهدارند.
خ-سامانه ثنا: سامانه ثبتنام الکترونیکی، برای ثبتنام الکترونیکی و دریافت حساب کاربری.
د-اطلاعات: اطلاعات مربوط به اشخاص، پروندههای قضایی، پایگاههای اطلاعاتی و تغییرات آن که در سامانههای قضایی به ثبت میرسد.
ذ-شناسه قضایی: شمارهای برای شناسایی و احراز هویت اشخاص حقیقی و حقوقی که در سامانه ثنا به اشخاص اختصاص مییابد.
ماده ۲- کاربران موظفاند کلیه اطلاعات و تغییرات آن را بهطور کامل، صحیح و به فوریت در سامانههای قضایی ثبت کنند.
ماده ۳- مسئولیت مطابقت اطلاعات با اسناد و اوراق پرونده به عهده کاربر است.
ماده ۴- استفاده از خدمات قضایی مستلزم دریافت شناسه قضایی است.
ماده ۵- اطلاعات باید همراه با شناسه قضایی و بر اساس اقلام تعریفشده در سامانههای قضایی باشد. در مورد متهم، خوانده یا سایر اشخاصی که به لحاظ عدم دسترسی به شناسه قضایی آنان، امکان ثبت اطلاعات کامل وجود ندارد واحد قضایی موظف است با استفاده از بانکهای اطلاعاتی و هویتی و مدارک و مستندات مندرج در پرونده قضایی، بهویژه پرونده ضابطان نسبت به شناسایی شماره یا شناسه ملی و تکمیل سایر اطلاعات اقدام نماید.
ماده ۶- مرکز موظف است با هوشمندسازی سامانههای قضایی امکان ثبت اطلاعات غلط را به حداقل برساند.
ماده ۷- ثبت شناسه قضایی و تکمیل اطلاعات پروندههای جاری و مختومه در شاخصهای ارزشیابی بهرهوری منظور میشود.
ماده ۸- کاربرانی که سهلانگاری یا عدم نظارت آنان موجب ثبت اطلاعات غلط یا ناقص در سامانههای قضایی شود، با توجه به تأثیر سهلانگاری یا عدم نظارت در ثبت اطلاعات غلط و یا ناقص در اطلاعات مرکز داده، با گزارش مرکز فناوری و پس از بررسیهای لازم حسب مورد مشمول تعقیب انتظامی یا اداری و محرومیت نسبی یا کامل از دریافت بهرهوری خواهند شد.
ماده ۹- مراجع نظارتی موظفاند میزان دقت و سرعت کاربران در ثبت اطلاعات را بر اساس نظر معاونت فناوری استان در ارزیابیهای دورهای و موردی لحاظ نمایند.
ماده ۱۰- با توجه به اهمیت شناسه قضایی در اعتبار اطلاعات مرکز داده و سایر بانکهای اطلاعاتی، روسای واحدهای قضایی موظفاند جهت تکمیل اطلاعات پروندههای جاری و مختومه با اولویت تکمیل سوابق محکومیت اشخاص اقدام لازم به عملآورند. تعداد اشخاصی که اطلاعات آنان تکمیلشده در محاسبه بهرهوری کاربران ثبتکننده اطلاعات، مؤثر خواهد بود.
ماده ۱۱- مرکز موظف است سامانههای قضایی را به نحوی طراحی نماید که ثبت شناسه قضایی در مورد اشخاصی که امکان دسترسی به شماره ملی آنان وجود دارد با رعایت مستثنیات از جمله اتباع بیگانه و اشخاص با تابعیت نامعلوم اجباری نماید.
ماده ۱۲- کلیه مراجعی که بهموجب ماده ۶۵۱ قانون آیین دادرسی کیفری و تبصره ۲ آن موظف به ارائه اطلاعات به مرکز داده هستند موظفاند اطلاعات موضوع این دستورالعمل را از طریق شبکه ملی عدالت در اختیار مرکز قرار دهند.
ماده ۱۳- مرکز موظف است جهت ثبت اطلاعات اشخاص در سامانه ثنا، امکان دریافت اطلاعات از بانک اطلاعاتی مربوط به هویت، نشانی، شماره تلفن ثابت و همراه و پست الکترونیک را فراهم نماید.
ماده ۱۴- مدیران دفاتر خدمات موظفند در ثبت اطلاعات دقت لازم را به عمل آورند و بر نحوه عملکرد کارکنان دفاتر نظارت داشته باشـــند و در صــورت سهلانگاری به تنبیهات مقرر در آیین نامه اجرایی ایجاد دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و کانون آنها محکوم خواهند شد.
ماده ۱۵- در صورتی که سهلانگاری در ثبت اطلاعات در دفاتر خدمات موجب ورود خسارت به اشخاص شود، با رعایت مقررات عام مسئولیت مدنی از جمله ماده ۱۲ قانون مسئولیت مدنی، نافی مسئولیت مدیر دفتر خدمات نخواهد بود.
ماده ۱۶- مرکز موظف است گزارش اطلاعات ناقص را جهت اقدام مقتضی به روسای کل دادگستریها اعلام و عملکرد واحدهای قضایی را هر سه ماه یکبار به معاون اول قوه قضاییه و هر شش ماه یکبار به حوزه ریاست قوه قضاییه ارائه نماید.
ماده ۱۷ ـ این دستورالعمل در ۱۷ ماده در تاریخ ۱۷ شهریور ۱۳۹۹ به تصویب رییس قوه قضاییه رسید و از تاریخ تصویب لازم الاجرا است.
نظر شما