۲۳ شهریور ۱۳۹۹، ۱۳:۰۴
کد خبر: 84037200
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

طرح مرمت بازار تاریخی اردبیل آماده شد

۲۳ شهریور ۱۳۹۹، ۱۳:۰۴
کد خبر: 84037200
طرح مرمت بازار تاریخی اردبیل آماده شد

اردبیل - ایرنا - رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان اردبیل گفت: طرح مرمتی سراهای زنجیرلو و برنج‌فروشان بازار تاریخی اردبیل تهیه و در شورای فنی استان به تصویب رسید.

به گزارش ایرنا ، محمدرضا شایقی روز یکشنبه اظهارداشت: طرح مرمتی بازار اردبیل تهیه و آماده شده و در مرحله تصویب است تا بعد از تصویب وارد فاز عملیاتی شود.

او بیان کرد: پس از تصویب عملیات مرمت از سرای زنجیرلوی بازار تاریخی با آواربرداری آغاز و بازسازی می‌شود و پس از این عملیات شاهد مرمت و احیای سرای برنج‌فروشان خواهیم بود.

رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اردبیل افزود: طرح مرمتی بازار اردبیل توسط دانشگاه محقق اردبیلی تهیه و در شورای فنی اردبیل تصویب شده تا پس از تصویب در وزارتخانه احکام مرمتی صادر شود.

شایقی تشریح کرد: ‌عملیات مرمت و حفاظت و احیا در سرای برنج‌فروشان و زنجیرلو هفته جاری توسط مالکان آغاز می‌شود.

او گفت: سراهای زنجیرلو و برنج‌فروشان جزو عرصه تاریخی بازار اردبیل بود که در سال‌های قبل از بین رفته و جزو سیمای بد منظر شهری شده بود که با ورود استاندار و میراث فرهنگی موانع و مشکلات حفاظت و مرمت در این سراها مرتفع شد.

مجموعه تاریخی بازار اردبیل معروف به قیصریه و یا راسته بازار، شامل تیمچه‌ها، منازل، مسجد و حمام بوده و بنای کنونی بازار اردبیل از مجموعه آثار به جا مانده دوره سلجوقی، صفوی و زندیه به شمار می‌رود.

بازار تاریخی اردبیل در منابع موجود از سده چهارم هجری قمری به صورت صلیبی که مسجدی در وسط آن قرار گرفته، توصیف شده و بر اساس مستندات تاریخی، این بازار در سده‌های هفتم و هشتم هجری قمری رونق زیادی داشته ولی دوره اصلی رونق آن مربوط به عصر صفوی است.

مجموعه فعلی بازار اردبیل مملو از طاق‌هایی به شکل جناغ و گنبدهایی ساده است.

پهنای طاق نمای حجره‌ها به طور میانگین سه متر و قطر ستون‌های طاق‌ها نیز حدود ۸۰ سانتیمتر است.

نور و فروغ این بازار از طریق شکاف‌های تعبیه شده در حفاظ‌های گنبدی فراهم شده که زیبایی بی نظیری را به فضای درونی بازار بخشیده است.

با این که زمان زیادی از احداث این مجموعه گذشته ولی همچنان بازار تاریخی اردبیل به عنوان بازار اصلی اهالی شهر محسوب می‌شود و محل عرضه‌ انواع صنایع دستی، محصولات کشاورزی و سوغاتی اردبیل است.

این بنای تاریخی در تاریخ ۲۷ مرداد ۱۳۶۴ با شماره ۱۶۹۰ به ثبت ملی رسیده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha