آیت الله سبحانی روز دوشنبه در اختتامیه کنگره بین المللی امام سجاد (ع) در این پیام تصویری، گفت: ائمه اهل بیت (ع) حقوق بزرگی دارند و هرچه که زمان بگذرد حقانیت آنان برای مردم و جهانیان روشنتر میشود، جناب بخاری و مسلم در دو صحیح خود حدیث اثنا عشر را نقل کردند که پیامبر گرامی فرمود: این امت من عزیز است به وسیله دوازده امام، دوازده خلیفه.
این مرجع تقلید اظهار کرد: دوازده خلیفه که عزت اسلام به آنان منوط است البته دیگران کوشش می کنند که این دوازده نفر را بر چهار خلیفه اول و بعدا هم بر خلفای اموی و عباسی منتقل کنند در حالی که آنان توجه ندارند که عزت اسلام باید به وسیله این دوازده خلیفه احیا شود، آیا خلفای اموی واقعا مظهر عزت اسلام بودند؟ در واقع جریان عاشورا عزت اسلام بود یا کشتن مردم مدینه عزت اسلام بود؟
سبحانی افزود: در میان اهل بیت (ع) امام سجاد (ع) برنامه خاصی داشت، زیرا در زمانی زندگی می کرد که جامعه از نظر اخلاقی سقوط کردند، کسانی که تاریخ آن زمان را ببینند، کَاَنه جامعه اسلامی آن جامعه اسلامی نبود و درمیان آنان کارهای خلاف و غلط و غیر صحیح که نمی خواهم از آنها نام ببرم رواج بیشتری در مکه و مدینه داشت.
وی تصریح کرد: لذا امام سجاد (ع) اولین وظیفه خود را در این دید که به اصلاح جامعه بپردازد، در نتیجه به وسیله ادعیه و برنامههای دیگر جامعه را به سوی صلاح رهبری کرد.
این مرجع تقلید گفت: از این مساله غفلت نکنیم که همه وظیفه امام قیام مسلحانه نیست؛ خِیر! دعاهای حضرت که در جامعه منتشر می شد یک نوعی تاثیر در بالا بردن اخلاق جامعه بود؛ من عباراتی که مورخین در آن زمان می نویسند به زبان نمی آورم، اولین قدم اصلاح جامعه به وسیله بالا بردن اخلاق بود، همچنین امام سجاد(ع) جریان عاشورا را زنده نگه داشت، البته امام هر موقع آب می بیند گریه میکند؛ رویکردهایی از این دست هرچند که ممکن است ریشه عاطفی داشته باشد اما ریشه سیاسی هم دارد و آن حضرت میخواهد که این جریان در تاریخ بماند، این جریان درسی است برای امت و حضرت برای باقی ماندن آن تا روز قیامت کوشش کرد.
سبحانی افزود: علاوه بر این امام سجاد(ع) کادری را به عنوان علمای اخلاق تربیت می کرد که بتوانند درجامعه کارهای اخلاقی انجام دهند، اما نسبت به مسایل سیاسی هم توجه داشت و زمانی که دعای مکارم الخلاق را مطالعه می کنیم این جریان ها در این دعا مذکور است.
وی با اشاره به دستگیری امام سجاد(ع) از نیازمندان به صورت ناشناس تصریح کرد: راوی می گوید بعد از شهادت امام سجاد(ع) فهیمیدیم کسانی که به ایتام و بیچارگان کمک می کرد کسی جز امام سجاد(ع) نبود.
سبحانی گفت: به دو مساله سفارش می کنم، اولا کتاب صحیفه سجادیه یک کتاب درسی باشد، اگر همه ادعیه حضرت هم مناسب نباشد دعاهای مخصوصی از آن انتخاب شده و در مدارس، دانشگاه ها و حوزه ها تدریس شود، ثانیا امام سجاد(ع) در رساله حقوق خود ۵۰ حق را بیان کرده است که اگر امروز مطرح شود کانه امام(ع) این روزها و اوضاع را می بیند و این حقوق را بیان کرده است.
فریدون همتی استاندار هرمزگان گفت: همانگونه که در حوزه ورزش دو مقوله ورزش قهرمانی و همگانی داریم در حوزه صحیفه سجادیه نیز باید ضمن تربیت حافظ و متخصص به سراغ توسعه همگانی و ایجاد معرفت نسبت به سیره امام سجاد برویم و جوانان را نسبت به معرفت این امام مجهز کنیم.
وی افزود: ما باید معرفت مردم را نسبت به این گنجینه بینظیر در کنار توسعه فرهنگی قرآن و نهج البلاغه افزایش دهیم و آن را عمیق کنیم. ما انتظار داریم در داخل استان به نقطهای برسیم که همه مردم نسبت به سیره و دعاهای امام سجاد مجهز شوند، به گونه ای که در شئون زندگی خود بر مبنای این ارزشها تربیت شوند.
وی افزود ارزش اصلی این کنگره در ایجاد این فرهنگ عمومی نهفته است تا بتوانیم با تکیه بر این فرهنگ در مقابل سختیها و تحریم ها و اقدامات ناجوانمردانه دشمن نسبت به انقلاب و ملت، محکم و مجهز و با اقتدار بایستیم.
وی با اشاره به جنگ اقتصادی دشمن تاکید کرد ما هر چه داریم از برکت این ارزشهاست و با تکیه بر این ارزشها توانستیم سربلند و سرفراز و با قدرت در دنیا مسیرمان را طی کنیم.
دبیر کنگره بین المللی امام سجاد (ع)، تربیت ۵۰ حافظ صحیفه سجادیه را یکی از دستاوردهای این کنگره دانست و یادآور شد: زمانی کمتر از ۲۰ حافظ صحیفه سجادیه در کل کشور داشتیم اما امروز شاهد تربیت این تعداد حافظ فقط در این منطقه هستیم.
علی علامه زاده هم در این مراسم با ارائه گزارشی از عملکرد ۱۰ ساله این کنگره در استان هرمزگان ،ارائه ۱۲۰۰ مقاله چاپ ۲۰ جلد کتاب تربیت ۸۰ مبلغ در سطح ۳ و ۴ حوزه، تاسیس مرکز تخصصی صحیفه در قم و آشنایی کردن سه هزار جوانبا صحیفهسجادیه را از دیگر دستاوردهای این کنگره دانست.
وی افزود: ما شاهد حضور ۵۰ شخصیت مسلمان و غیر مسلمان از کشورهای مختلف در برنامه های اجرا شده در این کنگره بوده ایم.
دبیر کنگره بین المللی امام سجاد(ع)، همچنین اجرای نذر امام سجاد علیه السلام با هدف احیای سیره اجتماعی آن حضرت در دستگیری از نیازمندان را طی ۵ سال همکاری با کمیته امداد برشمرد و از ارزش ۳ میلیارد تومانی این کمک ها سخن گفت.
او با اشاره به آزادی ۱۰ نفر از زندانیان غیر عمد در این استان گفت: ۷۰۰ نشست و بزرگداشت در داخل و خارج کشور داشتیم که صد نشست در ۳۰ کشور بوده که امسال به صورت مجازی برگزار شده است.
وی همچنین با اشاره به تاسیس مرکز نیکوکاری توسط موسسه سجاد گفت: نشستهای ادبی به زبانهای اردو بنگال انگلیسی فرانسه با محوریت جامعه المصطفی برگزار شده است.
توسعه همگانی مفاهیم سجادیه
استاندار هرمزگان گفت: همانگونه که در حوزه ورزش دو مقوله ورزش قهرمانی و همگانی داریم در حوزه صحیفه سجادیه نیز باید ضمن تربیت حافظ و متخصص به سراغ توسعه همگانی و ایجاد معرفت نسبت به سیره امام سجاد برویم و جوانان را نسبت به معرفت این امام مجهز کنیم.
فریدون همتی افزود: ما باید معرفت مردم را نسبت به این گنجینه بینظیر در کنار توسعه فرهنگی قرآن و نهج البلاغه افزایش دهیم و آن را عمیق کنیم. ما انتظار داریم در داخل استان به نقطهای برسیم که همه مردم نسبت به سیره و دعاهای امام سجاد مجهز شوند، به گونه ای که در شئون زندگی خود بر مبنای این ارزشها تربیت شوند.
وی افزود ارزش اصلی این کنگره در ایجاد این فرهنگ عمومی نهفته است تا بتوانیم با تکیه بر این فرهنگ در مقابل سختیها و تحریم ها و اقدامات ناجوانمردانه دشمن نسبت به انقلاب و ملت، محکم و مجهز و با اقتدار بایستیم.
او با اشاره به جنگ اقتصادی دشمن تاکید کرد ما هر چه داریم از برکت این ارزشهاست و با تکیه بر این ارزشها توانستیم سربلند و سرفراز و با قدرت در دنیا مسیرمان را طی کنیم.
مقاومت در عرصههای مختلف، سیره امام سجاد
حبیب رضا ارزانی دبیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد با ارائه گزارشی از عملکرد ۱۰ ساله این کنگره گفت: اگر ۱۰ سال پیش این کنگره مفهوم یک رویداد داشت ولی امروز در عرصههای مختلف اجتماعی و فرهنگی ابعاد گسترده پیدا کرده است.
وی با اشاره به عقلانیت، معنویت و مقاومت به عنوان شعار این کنگره گفت: امام سجاد (ع) یک نگاه فرازمانی به پدیده ها داشتند و صحیفهسجادیه نماد معنویت است ولی معنویت امام سجاد (ع) را نمیتوان از عقلانیت جدا کرد.
وی افزود: رساله حقوق امام سجاد (ع) نیز نماد عقلانیت و عقل محور است ولی این رساله را نمیتوان از معنویت جدا کرد. بنابراین سیره امام سجاد سرتاسر مقاومت در عرصههای مختلف است.
نگاه آموزش و پرورش مبتنی بر صحیفه سجادیه باشد
رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور گفت: آموزش و پرورش باید نگاه خود را به صحیفه سجادیه ارجاع دهد و از آمورش و پرورشی که صحیفه در آن نباشد نمی توان انتظار تحول بنیادین داشت.
حجتالاسلام و المسلمین حاج علی اکبری گفت: امروز نگاه ما به تعلیم و تربیت باید مبتنی بر صحیفه سجادیه باشد، به ویژه امروز که راه نجات در صحیفه است و سبک تربیتی جامع دارد.
وی افزود: صحیفه سجادیه به سراغ اصلی ترین بخش های شخصیتی انسان میرود. امروز تربیت بخشنامه ای جوابگو نیست و نسخه اصلی این است که دنیای جوانان را تغییر دهد.
نسخه نجات بخش بشریت در صحیفه است
حاج علی اکبری اظهار داشت: دوران درخشش صحیفه سجادیه متفاوت از گذشته آغاز شده است، امروز اگر بخواهیم نجات بشریت را در یک کلمه معرفی کنیم باید بگوییم صحیفه سجادیه.
رئیس شورای ائمه جمعه افزود: صحیفه سجادیه بهترین ترجمه و بیان از قرآن کریم است که ظواهر و لطائف را می توان در آن مشاهده کرد.
وی افزود: امروز و در زمان ما که با انحطاط اخلاقی در جامعه بشری مواجه هستیم، انقلاب اسلامی بارقه امیدی بود که درخشید. در چنین زمانی معجزه اسلام یعنی صحیفه که نازله روح بلند امام سجاد (ع) است کارگشایی خواهد کرد.
صحیفه سجادیه چشمه فیاض اخلاق و معنویت است
حاج علی اکبری افزود: در صحیفه سجادیه با نرم افزار تمدن اسلامی مواجه هستیم. زبان دعا در صحیفه بسیار قابل توجه است، زبان دعا زبان فطرت است و زبان فطرت زبان جهانی است. امام سجاد (ع) مقاصد دین را با زبان دعا منعکس کرد و دعا سرمایه در اختیار بشریت است.
وی ادامه داد: اگر جامعه بتواند چنین بهره ای از صحیفه دریافت کند و ابعاد مختلف آن از جمله بعد عرفانی را دریافت کند سربلند خواهد شد و این حرکت مبتنی بر اخلاق و معنویت است و صحیفه چشمه فیاض اخلاق و معنویت است.
هنرمندی امام سجاد در ایجاد میانبر
حاج علی اکبری اظهار کرد: صحیفه یک اثر جامع نگر و ناظر بر افق های والای انسانی است، کسی که این مکتب را ارائه می کند خودش انسان کامل و عارف به همه این ابعاد و منازل است، آن امام همام با لسان دعا در صحیفه سجادیه یک هنرنمایی دارد و آن عبارت است از قرار دادن راه میان بر پیش روی انسانها که همان راه تزکیه است.
وی افزود: آنچه در صحیفه سجادیه و در سایر ادعیه از رسول خدا و ائمه هدی به دست ما رسیده چیزی است که نقب به عمیق ترین بخش شخصیت انسان می زند و در نظام آرزوها ورود می کند.
حاج علی اکبری افزود: در مکتب تربیتی امام سجاد میتوان نظام جامع تربیت اسلامی را دید که به سراغ آرزوها می رود تا به نقطه ای برسد که انسان در سلسله تکامل از پروردگار خود خدا را بخواهد.
رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور با استناد به دعای بیستم صحیفه سجادیه گفت: امام در این دعا که معروف به مکارم الاخلاق است فهرست بلندی از فضیلت های اخلاقی را موضوع درخواست انسان قرار می دهد.
دعای امام سجاد برای مرزداران یک نگاه عقلانی به مساله مقاومت است
حجت الاسلام محمد عبادی نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان از صحیفه سجادیه به عنوان زبان فطرت و زبان مشترک نه تنها مسلمانان بلکه پیروان و ادیان مذاهب نام برد و تاکید کرد: با معرفی صحیفه می توان زمینه را برای ترویج معارف اهل بیت(ع) در دنیا فراهم ساخت. اگر عنصر عقلانیت را کنار معنویت قرار ندهیم نمی توانیم یک تفسیر روشنی از معنویت ارائه دهیم.
وی با اشاره به اینکه امروز در بحث معنویت هم در دنیای اسلام و هم مسیحیت با دو یا سه کج اندیشی مواجه هستیم، افزود: در جهان اسلام ما تفاسیری از معنویت داریم که گاهی پشت پا به شریعت می زند و گاهی معنویت را به شریعت اختصاص می دهند و در واقع از باطن غفلت می کنند.
امام جمعه بندرعباس ادامه داد: در حوزه الهیات مسیحی نیز جدایی در مساله معنویت داریم و آن جدا کردن معنویت از امور دنیا و اختصاص دادن به امور اخروی و این از مشکلاتی است که نوع نگاه غرب را به مساله معنویت در حصار تنگی قرار می دهد که نمی تواند یک تفسیر روشنی از آن باشد.
وی گفت: باوجود اینکه امروز خلا معنویت را در دنیای غرب احساس می کنیم نداشتن تفسیر روشن از معنویت، کار را برای ما در حوزه ترویج و تبلیغ مساله معنویت گرایی سخت می کند.
عبادی افزود: اگر بخواهیم تفسیر درست و روشنی از معنویت ارائه دهیم ناچاریم که عقلانیت را در کنار معنویت برای تفسیر روشن و صحیح این واژه به خدمت بگیریم.
وی با ذکر این که عقلانیت همچنین نقش بی بدیلی در تفسیر روشن از مساله مقاومت است، اظهار کرد: امروز کج اندیشی و کجروی هایی را در حوزه مقاومت شاهدیم. جریانات انحرافی امروز که تحت عنوان داعش و به نام جریان جهاد مطرح می شود ناشی از این است که تفسیر روشنی از مقاومت و جهاد و مرزبانی ارائه نداده اند.
رئیس شورای سیاستگذاری کنگره بین المللی امام سجاد(ع) با اشاره به دعای امام سجاد(ع) در حق مرزبانان در صحیفه سجادیه، گفت: امام سجاد(ع) در این دعا به خوبی و از منظر عقلانی به مساله مقاومت نگاه کرده اند.
وی افزود: اگر بخواهیم بن مایه های مقاومت را در اسلام جستجو کنیم و تفسیر صحیح و درستی را از مقاومت ارئه دهیم لازم است چند مساله را به عنوان اصول و بن مایه های اندیشه ای مقاومت ازجمله اصل اسلام خواهی را مورد توجه قرار دهیم.
عبادی با بیان اینکه ارزش های دینی جوهره و مبنای مقاومت است، عنوان کرد: بدون ارزش های دینی نمی توانیم تفسیر روشنی از مقاومت را ارائه دهیم و دعای ۲۰ مکارم الاخلاق و فراز ششم دعای ۹ صحیفه به ارزش های اصیل مقاومت نظیر صبر و ایثار و فداکاری و استقامت و توکل به خدا اشاره می کند.
وی از اصل «نفی سبیل» و «نفی سلطه» به عنوان یکی از اصول مقاومت نام برد و گفت: گفتمان مقاومت، گفتمان قرآنی است و آن چه از فرازهای نورانی دعاهای ۲۷ و سایر ادعیه صحیفه سجادیه به دست می آوریم حاکی از یک حقیقت است که امروز به عنوان مبنای مقاومت نفی گفتمان سلطه را باید در مقاومت برجسته کنیم.
امام جمعه بندرعباس افزود: نفی فتنه های مذهبی و طایفه ای و نگرش به نظریه امت سازی هم در قرآن و هم بیانات صحیفه که تفسیری از قرآن می باشد، تاکید شده است و امام سجاد(ع) در فراز اول دعای دوم نفی فتنه ها با تکیه بر امت سازی با محوریت امام را به خوبی تبیین فرموده اند.
وی تصریح کرد: اگر امروز در مساله مقاومت از موضوع امت سازی در جهان اسلام غفلت کنیم و جهان اسلام حول محور یک امت قرار ندهیم آن موقع خواهیم دید که فتنه های طایفه ای و قومی و مذهبی اندیشه مقاومت را تخریب و تضعیف می کند.
وی افزود: استکبارستیزی چه در بُعد استکبار درون و موانع درونی در وجود انسان ها و چه استکبار بیرونی و دشمن شناسی که امام سجاد(ع) در دعای ۱۴ و ۲۷ صحیفه سجادیه به مساله شناخت دشمن و شناخت موانع در برابر جریان مقاومت، اشاره می فرمایند.
خونخواهی به معنای ترویج خشونت نیست
آیت الله رضا رمضانی دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت موضوع سخن خود را عقلانیت دینی در صحیفه سجادیه قراز داد و گفت: برخی تصور میکنند اسلام که یک دین رحمانی است با مقاومت در تعارض است در حالی که مدیریت پیامبر بر اساس رحمت است ولی از طرف دیگر عده ای به عنوان مخالف کرامت انسانی معرفی شده اند.
وی با اشاره به آیه آخر سوره فتح (محمد رسول الله و الذین معه اشداء علی الکفار رحماء بینهم) گفت: در آیه ۵۴ سوره مائده عبارت های قرآنی را در این زمینه مشاهده می کنیم و بحث مقاومت در برابر کسانی که مخالف کرامت انسانی هستند در قرآن مطرح شده است.
وی افزود: ۳۰۰ آیه در این باره وجود دارد که صد آیه آن فقط درباره جنگ تبوک است و زبان قرآن زبان عقل و فطرت است در صحیفه سجادیه نیز دعای بیست و هفتم میبینیم که امام در هر فرازی اشاره به جبهه مقاومت دارد.
وی اضافه کرد: برخی فکر میکنند خونخواهی مطرح شده در زیارتعاشورا ترویج خشونت است اما این تصور اشتباه است بلکه ترویج جبهه مقاومت در مقابل انسان هایی است که میخواهند همه را تحت نظام سلطه خود قرار دهند.
کنگره بینالمللی امام سجاد(ع) در یک نگاه
کنگره بینالمللی امام سجاد(ع) از ۹ سال پیش همه ساله به همت ستاد هماهنگی کانونهای فرهنگی هنری مساجد هرمزگان و با همکاری ادارات و نهادها و ستاد هماهنگی کانونهای مساجد کشور از ۱۲ تا ۲۵ محرم همزمان سالروز شهادت سید الساجدین امام سجاد(ع) و با حضور اندیشمندان مسلمان و سایر ادیان برگزار میشود.
دهمین کنگره امام سجاد(ع) با شعار «امام سجاد(ع)، اسوه معنویت، عقلانیت و مقاومت» از ۱۱ شهریور در بندرعباس آغاز شد و شخصیت های فرهنگی و مذهبی درباره شخصیت امام سجاد (ع) و صحیفه سجادیه به سخنرانی پرداخته اند.
نظر شما