تسهیلات بانکی ۲۰ میلیارد ریالی به تعاونی‌های عشایری کشور اعطا می‌شود

مهاباد- ایرنا- رییس سازمان امور عشایری کشور گفت: به منظور حمایت از عشایر و کمک به معیشت آنان تسهیلات بانکی ۲۰ میلیارد ریالی به تعاونی‌های عشایری اعطا می‌شود.

"کرمعلی قندالی" روز سه‌شنبه در حاشیه سفر خود به آذربایجان‌غربی و بازدید از ۲ واحد پرواربندی دام در روستای "شیرین‌آب" و صندوق خرد زنان روستایی و عشایری در روستای "گل سلیمان‌آباد" شهرستان میاندوآب اظهار داشت: تعاونی‌های عشایر با همکاری با صندوق‌های توسعه کشاورزی و دام، با تامین ضمانت لازم می‌توانند از این تسهیلات بانکی با سود چهار درصد بهره‌مند شوند.

وی اضافه کرد: علاوه بر آن عشایر می‌توانند برای پرورش هر راس بره پنج میلیون ریال تسهیلات سرمایه در گردش دریافت و پس از فروش دام پرواری خود وام را به بانک پرداخت کنند.

رییس سازمان امور عشایری کشور با انتقاد از عملکرد برخی از تعاونی‌های عشایری گفت: برخی از این تعاونی‌ها تنها به عنوان یک سوپرمارکت عمل می‌کنند و نهاده‌ها را از مراکز دولتی دریافت و در بین عشایر توزیع می‌کنند.

وی افزود: تعاونی‌های عشایری باید به فکر زنجیره تولید باشند و تنها به تولید فرآورده خام دامی بسنده نکنند بلکه هم در مقوله تولید علوفه و نهاده دامی وهم در تولید گوشت و فرآوری آن و حتی بازار فروش وارد عمل شوند.

نخستین ایستگاه مسوولان عشایر کشور روستای "شیرین‌آب" میاندوآب بود که از یکی از واحدهای پرواربندی دام سبک عشایر در این روستا بازدید کردند و با مطلع شدن اهالی روستا از حضور مسوولان برای بیان مشکلات خود در این محوطه این واحد دامداری جمع شدند.

دهیار روستای "شیرین‌آب" به نمایندگی از اهالی این روستای عشایری گفت: این روستا دارای ۴۷۰ نفر جمعیت عشایری است که همگی از راه دامداری امرار معاش می‌کنند و اهالی این روستاه به همراه دام‌های خود در فصل بهار به مناطق ییلاقی و در پاییز و زمستان به مناطق قشلاقی در حال کوچ هستند.

کریم پورعقنا افزود: یکی از مشکلات مردم این روستا نبود خانه بهداشت داخل این روستای عشایری است و اهالی هم در ییلاق و هم در قشلاق از خدمات بهداشتی بی‌نصیب هستند.

وی با اشاره به مشکلات معیشتی اهالی روستا نیز اضافه کرد: در حالی که امسال در مقایسه با سال قبل قیمت نهاده‌های دامی افزایش پیدا کرده اما قیمت گوشت کاهش یافته و دامداران را متضرر کرده است.

وی از مسوولان خواست اجازه صادرات دام که از مدتی قبل متوقف شده برای عشایر دوباره فعال شود تا بتوانند به فعالیت خود در زمینه پرورش دام ادامه دهند.   

دومین مقصد رییس سازمان امور عشایری کشور روستای "گل‌سلیمان‌آباد" شهرستان میاندوآب  و بازدید از صندوق خرد زنان روستایی و عشایر این روستا بود.

مسوولان در ابتدا از کارگاه صنایع دستی و کارگاه گلیم وابسته به این صندوق بازدید کردند.

مسوول صندوق خرد زنان روستایی و عشایری روستای "گل‌سلیمان‌آباد" گفت: گام نخست ما آموزش و ترویج گلیم در روستا و گام دوم ما بازار فروش محصول بود که در این مسیر توانستیم تولیدات خوبی را روانه بازار کرده و فروش خوبی بدست آوریم.

خدیجه سعیدپور افزود: در زمینه صادرات گلیم نیز با چند بازرگان که در زمینه صادرات گلیم به چند کشور اروپایی دیگر فعال هستند، تعامل لازم صورت گرفته که هم‌اکنون در مرحله عقد قرارداد برای تولید ۱۰۰ متر مربع گلیم در ماه برای صادرات هستیم.

وی اضافه کرد: علاوه بر آن یک مرکز بوم‌گردی در روستا نیز راه‌اندازی شده است تا گردشگرانی که به روستا می‌آیند بتوانند مبلغان خوبی برای گلیم‌های روستای "گل‌سلیمان‌آباد" میاندوآب باشند.

وی اضافه کرد: در کنار صنایع دستی در زمینه کشاورزی و باغبانی نیز وارد عمل شدیم و در یک هکتار گل محمدی را به صورت دیم کشت کردیم که در صورت موفقیت این طرح سایر زنان روستایی نیز برای مشارکت در چنین طرح‌هایی ترغیب شوند. 

رییس سازمان امور عشایری کشور به اعضای این صندوق خرد زنان روستایی و عشایری پیشنهاد کرد که علاوه بر ورود به تهیه و بسته‌بندی فرآورده‌های لبنی در زمینه تهیه نخ مورد نیاز برای گلیم، پشم دام‌های بومی را خریدار و آن را فراوری کنند.

بازدید از منطقه عشایری نقده، بازدید از فروشگاه عشایری و پروژه‌های آبرسانی به مناطق ییلاقی سرسیل پیرانشهر از دیگر برنامه‌های روز نخست سفر رییس سازمان امور عشایری کشور به جنوب آذربایجان‌غربی است.

آذربایجان‌غربی بعد از استان‌های فارس و خوزستان سومین استان عشایرنشین کشور محسوب می‌شود؛ عشایر  این استان ۱۲ ایل و ۲۱ طایفه مستقل هستند و ۳۳۶ روستای آذربایجان‌غربی نیز ویژه عشایر است. 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha