۷۴ هزار تُن محصول جالیزی در کردستان برداشت می‌شود

سنندج - ایرنا - مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: افق تولید محصولات جالیزی در این استان برای سال زراعی جاری ۷۴ هزار تُن در سه هزار و ۳۲۲ هکتار اراضی زیر کشت، است.

حیدر مرادی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: خیار، هندوانه، گرمک، خربزه، کدو عمده ترین محصولات جالیزی کشت شده در اراضی کشاورزی این استان است که بهره برداران شهرستان های دهگلان، قروه و کامیاران فعال در این حوزه هستند.

وی اضافه کرد: خیار با پیش بینی برداشت ۴۲ هزار تُنی بیشترین میزان تولید محصولات جالیزی را دارد که امسال در یک هزار و  ۲۰۰ هکتار از مزارع دهگلان و قروه کشت شده و میانگین برداشت در هر هکتار آن حدود ۳۵ تُن است.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی کردستان افزود: هندوانه با ۳۰۰ هکتار سطح زیر کشت و میانگین تولید ۴۴ تُن در هر هکتار دومین محصول تولید شده جالیزی در این استان بوده و پیش‌بینی تولید آن ۱۳ هزار و ۲۰۰ تُن است.

مرادی یادآور شد: گرمک نیز به عنوان سومین محصول جالیزی اراضی استان شناخته می‌شود که در سال زراعی جاری یک هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی دیم برای کشت این محصول اختصاص یافته است.

وی تاکید کرد: پیش بینی برداشت این محصول با میانگین تولید هفت تن در هر هکتار حدود ۱۰ هزار و ۳۰۰ تُن برآورد می‌شود.

مرادی گفت: همه ساله برداشت این محصولات از اوایل مرداد آغاز و تا پایان مهر ادامه دارد، اکنون برداشت گرمک به پایان رسیده و برداشت خیار، هنداونه و کدو نیز تازه آغاز شده است.

کردستان با داشتن بیش از یک میلیون و ۲۲۰ هزار هکتار زمین قابل کشت مرغوب و مستعد دیم و آبی، یکی از قطب های تولید محصولات کشاورزی کشور است، این استان دارای ۴۳ هزار هکتار باغ است که سالانه ۳۳۰ هزار تُن انواع میوه در آن تولید و برداشت می‌شود.

میزان کل تولید محصولات بخش کشاورزی استان کردستان سه میلیون تُن است که وزارت کشاورزی در نظر دارد با توسعه فعالیت‌های مختلف این میزان را به حدود پنج میلیون تُن در سال برساند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha