موردی از ابتلای انسانی به هاری در سمیرم نداشتیم

اصفهان- ایرنا- مدیر شبکه بهداشت و درمان سمیرم گفت: موردی از ابتلای انسانی به بیماری خطرناک هاری در این شهرستان نداشته‌ایم.

 علی‌اصغر صبوحی روز جمعه در گفت‌ و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: در چند روز اخیر شاهد مثبت شدن آزمایش هاری یک راس گاو در یکی از روستاهای جنوب این شهرستان بودیم که با همکاری مسوولان مربوطه معدوم شد.

به گفته وی مواردی از حمله همراه با گزیدگی گرگ، خرس و کفتار در این مناطق داشته‌ایم که خوشبختانه با مراجعه سریع افراد به مراکز درمانی و دریافت به موقع واکسن هاری در چهار نوبت مداوا شدند و در سلامت کامل هستند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان سمیرم با بیان اینکه واکسیناسیون دام و سایر حیوانات با همکاری شبکه دامپزشکی در طول سال انجام می‌شود، تصریح کرد: حتی در صورت لزوم برای واکسیناسیون به خانه افرادی که دچار حیوان گزیدگی می‌شوند مراجعه می‌کنیم.

صبوحی با یادآوری اینکه امسال موردی از بیماری هاری انسانی نداشته‌ایم، اظهارداشت: سمیرم و بویژه جنوب این شهرستان کوهستانی، عشایری و دارای انواع حیات وحش جانوری است و هر از گاه ممکن است شاهد حمله یا برخورد حیوان به انسان در این خطه باشیم.

وی تاکید کرد: افرادی که حمله‌ای به آنها شده یا دچار گزش حیوانی شدند باید بلافاصله به شبکه بهداشت و مراکز درمانی مراجعه کنند و طول درمان خود را طی کرده و واکسن هاری را دریافت کنند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان سمیرم گفت: ویروس بیماری هاری از طریق بزاق حاوی این ویروس در حیوان مبتلا به انسان یا حیوان دیگر و گاز گرفتن توسط حیوانات هار به فرد سالم منتقل می‌شود و در مواردی ویروس هاری می‌تواند از طریق تماس بزاق حیوان هار با غشاهای مخاطی (چشم، دهان و غیره) و یا پوست خراشیده شده و یا خراشیده شدن پوست به‌وسیله پنجه آغشته به بزاق حیوان هار، به انسان منتقل شود.

صبوحی در رابطه با راه‌های پیشگیری و درمان بیماری هاری، تصریح کرد: افرادی که حیواناتی مانند سگ، گربه و غیره نگه‌داری می‌کنند باید این حیوانات را واکسیناسیون کرده و از قلاده استفاده کنند.

وی با تاکید بر لزوم واکسیناسیون هاری افرادی که با حیوانات برخورد بیشتری دارند، افزود: چوپانان، عشایر، دامداران، دامپزشکان، ماموران محیط زیست یا افرادی که در کشتارگاه‌ها کار می‌کنند باید پیش از گزش حیوان، واکسن بزنند.

با وجود تلاش‌های فراوان مجامع بهداشتی و سازمان‌های دامپزشکی در سطح دنیا هنوز این بیماری در بسیاری از کشورهای جهان وجود داشته و همه ساله تعداد قابل توجهی از انسان‌ها و حیوانات در اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست می‌دهند.

بیماری هاری در بیشتر کشورهای آسیا و آفریقا بومی است و بیشترین خسارت‌ها و تلفات در این ۲ قاره مشاهده و تلفات انسانی آن در جهان سالانه حدود ۵۵ هزار نفر تخمین زده می‌شود.

حدود ۹۹ درصد این تلفات در کشورهای در حال توسعه یا عقب افتاده و بیش از ۹۹ درصد در اثر گزش یا حمله سگ هار پیش می‌آید.

همچنین ۵۶ درصد از تلفات انسانی هاری در قاره آسیا و ۴۴ درصد در قاره آفریقا رخ می‌دهد و تلفات در سایر قاره ها قابل توجه نیست.

سمیرم در جنوب اصفهان منطقه‌ای کوهستانی و جنگلی است که در ضلع شمالی ارتفاعات دنا واقع شده و بیشتر روستاها و یوردهای عشایری جنوب این شهرستان در دامنه کوه‌های زاگرس با وجود انواع حیات وحش متعدد و متنوع، واقع شده‌اند.

سمیرم با افزون بر ۹۰ هزار جمعیت عشایری و ثابت، چهار بخش، ۱۵۰ روستا و آبادی و ۶ شهر در ۱۶۰ کیلومتری جنوب اصفهان واقع شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha