۵ مهر ۱۳۹۹، ۱۴:۳۴
کد خبرنگار: 915
کد خبر: 84054296
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۵۰ درصد منازل مسکونی گلیداغ مراوه‌تپه غیرمقاوم است

گنبدکاووس - ایرنا - بخشدار گلیداغ شهرستان مرزی مراوه‌تپه در شرقی‌ترین قسمت استان گلستان گفت که ۵۰ درصد واحدهای مسکونی این بخش شامل یک نقطه شهری، ۴۹ روستای دارای کد شناسایی و ۸۰ نقطه جمعیتی فرسوده و غیرمقاوم است.

لقمان قربانی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به زمین لرزه‌ای ۵.۲ ریشتری امروز مراوه‌تپه و هفت پس لرزه آن اشاره کرد و افزود: با بررسی‌های انجام شده و گزارش‌های دریافتی از شوراها و دهیاران، این زمین لرزه موجب ترک خوردگی دیوار منازل روستاهای "آقچه آغاشلی و قاپان علیا" در بخش گلیداغ شد.

وی با اشاره به حادثه خیز بودن گلستان و شهرستان مراوه‌تپه، بر ضرورت مقاوم سازی بافت‌های فرسوده مسکونی و بیمه حوادث منازل مسکونی این شهرستان تاکید کرد.

قربانی با اشاره به شروع طرح شناسایی بافت‌ها و واحدهای مسکونی فرسوده مناطق روستایی و شهری گلیداغ توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: طی چند سال گذشته اقدامات خوبی برای مقاوم سازی واحدهای مسکونی در این بخش انجام شده اما همچنان ۵۰ درصد از حدود هشت هزار واحد مسکونی گلیداغ فرسوده و نیازمند مقاوم سازی است.

بخشدار گلیداغ همچنین از رایزنی با یکی از شرکت‌های بیمه برای زیرپوشش قراردادن واحدهای مسکونی روستایی خبر داد و گفت: حق بیمه هر واحد مسکونی با سقف ۲۰۰ میلیون ریالی برای بنای ساختمان و ۵۰ میلیون ریال برای اثاثیه منزل در مجموع ۳۵۰ هزار ریال برای یک سال است که کارگزار بیمه این مبلغ را باتوجه به محرومیت این منطقه به ۳۰۰ هزار ریال کاهش داد.

به گزارش شنبه ایرنا از مرکز لرزه‌نگاری کشوری مؤسسۀ ژئوفیزیک دانشگاه تهران، زمین لرزه ۵.۲ ریشتری ساعت ۹ و ۱۶ دقیقه امروز در عمق ۱۰ کیلومتری زمین و ۲۱ کیلومتری مراوه تپه، ۴۶ کیلومتری ترکمنستان و ۵۰ کیلومتری گرماب استان خراسان شمالی رخ داد.

گلستان استانی زلزله خیز است و در طول سالهای اخیر زلزله‌های زیادی را عمدتا با قدرت کمتر از چهار ریشتر تحمل کرد.

۱۷ شهریور امسال نیز زمین لرزه به بزرگی ۵.۱ ریشتر رامیان را لرزاند و در اثر آن برخی مناطق از جمله روستاهای کوهستانی این شهرستان دچار خسارت و تخریب خانه شدند؛ طبق اعلام فرماندار رامیان، این زلزله که تلفات جانی نداشت به ۱۹۵ واحد مسکونی مناطق روستایی این شهرستان خسارت وارد کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha