چشم انداز گردشگری روستایی در کهگیلویه و بویراحمد

گچساران- ایرنا-گردشگری روستایی یکی از مهمترین ظرفیت های اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد محسوب می شود و دولت برای شکوفایی این ظرفیت ها تلاش کرده است که زیرساخت های گردشگری روستایی را فراهم کند.

به گزارش ایرنا،این استان در جنوب غرب ایران به دلیل اقلیم چهار فصل، وجود کوهساران، طبیعت بکر،هوای پاک و آبشار و چشمه سارها ،ظرفیت های خوبی برای توسعه گردشگری روستایی دارد.

ثبت ۱۴ منطقه نمونه گردشگری و ۱۱ روستای هدف گردشگری شاهدی بر ظرفیت های بی بدیل گردشگری روستایی در این خطه است.
وجود یک هزار و ۷۵۰ روستا با صدها جاذبه چون بافت‌های تاریخی، جاذبه‌های طبیعی و آب و هوای متنوع، بستر مناسبی را برای فعالیت سرمایه گذاران بخش خصوصی فراهم کرده است.

جذابیت‌های خاص روستاها با طبیعت بکر و مردمانی مهمانواز، ضرب آهنگی آرام و دل نشین برای ذهن‌های خسته از شهرنشینی به صدا درآورده است. 

گردشگران قدم زدن در کوچه‌های کاهگلی همراه با بوی عطرآگین پخت نان محلی و غذاهای سنتی را بسیار دلنشین و رویایی توصیف می کنند.

آنان بر این باور هستند که اسکان در هتل های بزرگ شهری هر چند دارای امکانات خوب و دسترسی به مکان های تفریحی است اما گردشگر در مسیر سفر تا مناطق گردشگری در خیابان های شلوغ،پر ترافیک و ساختمان های بلند آنقدر خسته می شود که زمانی برای آرامش واقعی نمی یابد اما در روستاها مسافر با مردمی مهمان نواز و صمیمی، صدای آب چشمه ساران و نغمه پرندگان و ده ها زیبایی طبیعی آرامشی به یاد ماندنی را تجربه می کند.

گردشگری روستایی شاخه ای از گردشگری است که از سال ۱۹۴۵ و با شروع روش‌های آسان حمل‌ونقل در جهان مورد توجه قرار گرفته‌ است و گردشگری طبیعی،گردشگری کشاورزی و اکوتوریسم از انواع گردشگری در روستاهاست.

کارشناسان گردشگران معتقد هستند که جذب ایرانگردان و جهانگردان از یک طرف شرایطی را برای بازسازی سکونت‌گاه‌های روستایی که خالی از سکنه شده‌اند فراهم می‌آورد و مهاجرت معکوس ایجاد می‌کند و از طرف دیگر به ایجاد شغل و توانمندسازی روستاییان و کاهش فقر و توزیع ثروت و احیای هنر، فرهنگ و غذاهای بومی محلی کمک می‌کند.

صاحب نظران گردشگری سفرهای ارزان قیمت، توزیع سفر به مناطق مختلف کشور و کاهش تمرکز سفرها در جاده های خاص و پایین آمدن ریسک حوادث و رونق فروش صنایع دستی را از حداقل مزایای گردشگری روستایی می دانند.

آشنایی با چند اقامتگاه بومگردی در کهگیلویه و بویراحمد

اقامتگاه بومگردی غریب باشت مکانی است که وجود کلبه سنتی،عرضه غذاهای سنتی،نوشیدنی های محلی، نان محلی و دمنوش های گیاهی با سبزی های معطر کوهی با داشتن زیرساخت هایی مانند کلبه محلی برای تورگردانان، امکاناتی مانند اسب سواری، سفر با نیسان و راهنمای بومی برای گردشگران باعث شده این اقامتگاه پذیرای صدها مسافر به ویژه در فصول بهار و تابستان باشد.

کوه سه هزار متری خامی، رود رونه، چشمه سارهای پرآب و پوشش گیاهی متنوع از مناطق دیدنی نزدیک به این اقامتگاه است.

اقامتگاه کاکان با امکاناتی مانند آموزش طبخ غذاهای بومی، آموزش سوارکاری،برگزاری جشن های بومی ،آلاچیق های بزرگ و کوچک در کنار سیاه چادرهای عشایری فرصتی بی نظیر برای تجربه های نو از سفر در مناطق گردشگری بکر ایجاد می کند.

اقامتگاه بوم گردی رئیس در سی سخت یک خانه بومی با دیوارهای خشتی،در و پنجره های چوبی و دارای سبکی کاملا سنتی است که چون پنجره ای رو به بهشت است.

پارکینگ اختصاصی، سرویس دهی اینترنت و پرسنل مسلط به زبان انگلیسی، آشپزخانه عمومی جهت پخت و پز مستقل گردشگران و راهنمای تور های گردشگری محلی از دیگر امکانات این مجتمع رفاهی تفریحی رفاهی است.

در نزدیکی این اقامتگاه صنایع دستی مانند جاجیم، گلیم، نمد و آینه دان نیز به مسافران عرضه می شود.

آبشار تنگ نمک، چشمه میشی، گردنه بیژن و دشت لاله های واژگون از مهم ترین جاذبه های طبیعی نزدیک به این اقامتگاه است.

برنامه ریزی برای توسعه زیرساخت های گردشگری

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت:۹ طرح زیرساخت های گردشگری استان دردست ساخت است و تا پایان دولت تدبیر و امید (خرداد سال ۱۴۰۰ ) بهره برداری می شود.

مجید صفایی افزود:مجتمع گردشگری روستای شوش در باشت با ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی،مجتمع گردشگری رفاهی در روستای ده برآفتاب بویراحمد با ۵۵ درصد پیشرفت فیزیکی و مجتمع اقامتی چنارستان علیا در بویراحمد با ۹۰ درصد از جمله طرح های در دست اجرای حوزه گردشگری روستایی استان است که قرار است دهه فجر امسال بهره برداری شود.

وی اظهار داشت: همچنین سه اقامت بومگردی در روستاهای طسوج در چرام،کریک در بویراحمد (۲مورد) هم اکنون ۷۰ تا ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و قرار است دهه فجر بهره برداری شود.

وی بیان کرد: سه مجتمع گردشگری در روستاهای کوشک برآفتاب کهگیلویه و  گردوه  و دهنو در بویراحمد نیز ۴۰ تا ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و براساس برنامه ریزی قرار است در خرداد سال ۱۴۰۰ بهره برداری شود .

صفایی عنوان کرد: با بهره برداری از این طرح ها افزون بر امکان حضور گردشگران،فروش تولیات محلی ۶۲ فرصت شغلی نیز ایجاد می شود.

اقامتگاه های بومگردی

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۱۳ اقامتگاه بومگردی تا پایان سال جاری در این استان ایجاد می شود.

بومگردی یا اکوتوریسم (ecotourism)، فرصتی است برای گردشگران و طبیعت گردان، تا با اقامت در مناطق بومی فارغ از زندگی روزمره و ماشینی؛ حال و هوای یک زندگی ساده و دلنشین را تجربه کنند.
این شاخه از صنعت گردشگری است که از ابتدای دهه ۱۳۸۰ به شکل سازمان یافته در نقاط مختلف کشور مورد توجه قرار گرفت،در سال های اخیر روندی روبه رشد را طی کرده است.

محمد حسین‌زاده اظهار داشت: این اقامتگاه های بومگردی در شهرستان های هشتگانه کهگیلویه و بویراحمد احداث می شود.

وی بیان کرد: برای راه اندازی اقامتگاه های بومگردی چهار تا میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت بانکی پرداخت می شود.

حسین زاده عنوان کرد: گردشگران از محیط هایی مانند هتل و مهمانسراها خسته شده اند و با توجه به شرایط روستایی بودن استان تلاش برای ساخت اقامتگاه های بومگردی حمایت می شود.

وی تاکیدکرد: در سال های اخیر ۶ اقامتگاه بومگردی در روستاهای استان با پرداخت تسهیلات بانکی ارزان قیمت و مشارکت سرمایه گذاران ایجاد شده است.

کهگیلویه و بویراحمد با بیش از ۱۵هزار کیلومتر مترمربع بین استانهای فارس، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، خورستان واقع شده و در این استان بیش از ۲ هزار اثر تاریخی وجود دارد که از این تعداد افزون بر ۷۰۰ اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha