گندم‌کاران خراسان شمالی بیش از ۱۳۱ هزار تن گندم به دولت فروختند

بجنورد- ایرنا- مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان شمالی گفت: گندم‌کاران استان در سال جاری ۱۳۱ هزار و ۱۸۶ تن و ۸۷۶ کیلوگرم گندم به دولت فروختند که تاکنون سه هزار و ۲۸۸ میلیارد و ۵۹۸ میلیون ریال بابت فروش محصول خود دریافت کرده‌اند.

سیدجلال موسوی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا میزان کل مطالبات گندم کاران این استان را سه هزار و ۲۸۸ میلیارد و ۹۱۶ میلیون ریال ذکر کرد و اظهار داشت: تنها از مجموع مطالبات کشاورزان استان ۳۱۸ میلیون ریال باقی مانده است که به زودی پرداخت می‌شود.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان شمالی افزود: خرید گندم نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۱۶۱ هزار و ۳۴۷ تن بوده است، ۱۸.۶ درصد کاهش نشان می دهد.

وی افزود: هم اکنون سلیوی دولتی بجنورد برای تحویل گندم کشاورزان فعال است و از تمامی گندمکاران درخواست می شود اگر قصد تحویل محصول خود را دارند، سریعتر اقدام کنند.

برآورد شده بود امسال ۲۶۵ هزار تن گندم از کشتزارهای خراسان شمالی برداشت و ۱۴۰ هزار تن محصول به سیلوها تحویل شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: عملیات برداشت و خرید تضمینی گندم از ۱۵ خردادماه امسال آغاز  و تاکنون حدود ۱۳۱ هزار و ۱۸۱ تن از کشاورزان گندم به نرخ تضمینی خرید شده است.

محمدجواد تشکری افزود: با توجه به اینکه همزمان با شروع خرید گندم در استان، شاهد افزایش تدریجی قیمت جو بودیم، این موضوع باعث کندی تحویل گندم به مراکز شد و همواره در شرایطی که قیمت جو افزایش پیدا می کند، این وضعیت ایجاد می شود.

وی اظهار داشت: همچنین در ارتفاعات استان که گندم به صورت دیم کشت می شود به طور طبیعی به دلیل سرما دوره رسیدگی در این مناطق به تعویق می افتد اما ممکن است در بعضی از سال ها مانند سال جاری که شاهد خنکای نسبی هوا هستیم دوره رسیدن این محصول به زمان بیشتری احتیاج داشته باشند.

تشکری افزود: همچنین با توجه به اینکه تقاضای علوفه در بازار افزایش پیدا کرده است و بسیاری از کشاورزان ترجیح می دهند که از محصولات جانبی تولیدی خود به عنوان علوفه دامی استفاده کنند، بعضا محصول گندم خود را به جای استفاده از کمباین با دستگاه های دروگر برداشت می‌کنند که این امر زمان برداشت محصول را طولانی کرده و عملیات خرمن کوبی و سپس تفکیک کاه  و دانه، زمان بیشتری را طلب می نماید.

وی گفت: احتمال دارد برخی از کشاورزان محصول تولیدی خود را در انبار نگهداری کرده و تحویل نداده باشند که ممکن است با تمدید مهلت تحویل، تصمیم بگیرند محصول خود را تحویل سیلوها دهند.

خراسان شمالی با جمعیت بیش از ۸۶۳ هزار نفر ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح ۳۰۰ هزار هکتار کشتزار است و بیش از ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می‌کنند، این استان بیشترین شاغل در بخش کشاورزی را دارد.

۹۸ هزار هکتار از دیمزارها و ۴۷ هزار هکتار از کشتزارهای آبی خراسان شمالی سال زراعی گذشته زیر کشت گندم رفته بود.

میانگین عملکرد برداشت گندم در هر هکتار از اراضی دیم این استان هزار و ۱۰۰ تا ۳۰۰ کیلوگرم و در اراضی آبی سه هزار و ۵۰۰ تا ۷۰۰ کیلوگرم است.   

استان خراسان شمالی در تولید گندم دیم رتبه ۱۶ و گندم آبی رتبه ۱۸ کشور را دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha