ورود پرونده انفجار بندر بیروت به مرحله جدید  

تهران – ایرنا – با صدور حکم بازداشت برای مالک و ناخدای کشتی دخیل در انفجار مهیب بیروت و همچنین گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی از میزان تشعشعات رادیواکتیو در محل انفجار این بندر، پرونده انفجار بندر بیروت وارد مرحله جدیدی شد.

از همان زمان انفجار مهیب و فاجعه بار بندر بیروت که در ۱۴ مرداد ماه سال جاری روی داد و موجب کشته شدن ۱۹۰ نفر و زخمی شدن بیش از شش هزار نفر دیگر شد، انگشت اتهام به سوی رژیم صهیونیستی نشانه رفت و بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان مسایل منطقه این رژیم را مقصر انفجار این بندر اعلام کردند؛ انفجاری که در یک انبار حاوی دو هزار و ۷۵۰ تن نیترات آمونیوم در بندر بیروت صورت گرفت و موجب شد، بسیاری از ساختمان های اطراف این بندر به طور کامل ویران شود که استاندار بیروت میزان خسارت های وارده در اثر این انفجار را بیش از ۱۰ میلیارد دلار اعلام کرد.

به دنبال این انفجار شماری از مقامات لبنانی از جمله مدیرکل گمرک، مدیرکل بندر و شماری دیگر از مسئولان مرتبط که متهم به قصور در این فاجعه محسوب می شدند، دستگیر شدند که همگی از جریان ۱۴ مارس بودند، اما صدور قرار بازداشت از سوی بازپرس قضایی ویژه پرونده رسیدگی به این پرونده برای ناخدا و مالک کشتی «رسوس» مولداوی که اعلام شده چند سال پیش این محموله نیترات آمونیوم را به بندر بیروت حمل کرده و آن را رها کرده اند، به عنوان دو فرد خارجی غیرلبنانی قابل توجه است.

خبرگزاری رسمی لبنان گزارش داد که قاضی «فادی صوان»، بازپرس قضایی در پرونده رسیدگی به انفجار بندر بیروت دو قرار بازداشت علیه مالک و ناخدای این کشتی، صادر کرده و اسناد و اوراق آن را به دادستانی عمومی لبنان تحویل داده است.

بر اساس این گزارش دادستانی عمومی لبنان نیز از پلیس بین‌الملل (اینترپل) خواسته تا حکمی برای دستگیری آن‌ دو نفر صادر کند؛ چندی پیش نیز یک هیأت قضایی و امنیتی از لبنان به قبرس رفته و خواهان دیدار با مالک کشتی شده بود.

پیشتر ناخدای روس کشتی رسوس گفته بود که خدمه و ناخدای کشتی در ترکیه به دلایل نامعلومی تغییر پیدا کرد و پس از توقیف کشتی، نه ناخدای کشتی و نه مالک آن هیچ یک، سراغ آن‌ها را نگرفتند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز دیروز (جمعه) در گزارشی اعلام کرد که کارشناسان این سازمان  که ماه گذشته از طرف این نهاد بین‌المللی به بیروت اعزام شده‌اند تا میزان تشعشعات رادیواکتیو در محل انفجار بندر بیروت را بررسی کنند، هیچ‌گونه افزایشی در سطح مواد رادیواکتیو در محل حادثه بیروت و مناطق نزدیک به آن مشاهده نکرده‌اند.

بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در پایگاه اطلاع‌رسانی آن منتشر شده، یافته‌های کارشناسان اعزامی آژانس به لبنان عیناً یافته‌های نهادهای مسئول لبنانی است.مقام های لبنانی پس از انجام آزمایش‌های لازم درباره سطح مواد رادیواکتیو در منطقه و اطمینان از عادی بودن شرایط، از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز برای تأیید یافته‌های خود کمک خواسته بودند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده که اواسط ماه گذشته میلادی (اواخر شهریورماه) گروهی متشکل از ۴ کارشناس هسته‌ای دانمارکی و فرانسوی به همراه ۴ نفر از کارشناسان تحت استخدام این آژانس به لبنان اعزام شده و به مدت ۴ روز برای انجام آزمایش‌های لازم درباره احتمال افزایش تشعشعات هسته‌ای در محل انفجار بندر بیروت و مناطق اطراف آن، در این کشور حضور داشته‌اند.

با وقوع انفجار مهیب بندر بیروت به سرعت نگاهها به توطئه رژیم صهیونیستی به عنوان عامل احتمالی این انفجار جلب شد و اولین اعلام عمدی بودن انفجار بندر بیروت به سخنان دونالد ترامپ باز می گردد که در واکنش به این انفجار در ساعات اولیه گفته بود که "با تعدادی از ژنرال‌ها صحبت کردم و آنها به من گفتند که انفجار بیروت اینگونه به نظر می‌رسد که ناشی از انفجار یک بمب بوده و این انفجار همچون یک حمله به نظر می‌رسد".

"مارک اسپر" وزیر دفاع آمریکا نیز در همان زمان درباره جنجال ناشی از سخنان دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا که احتمال داده بود این حادثه ناشی از یک حمله باشد، گفته بود که "در نهایت باید گفت که هنوز نمی‌دانیم چه اتفاقی افتاده"!

اما مهم ترین اظهار نظری که هرچند، چند ماه پیش و قبل از انفجار بندر بیروت عنوان شد از سوی "آویو کوخاوی" رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی بود؛ او اعلام کرده بود که "زیرساخت‌ها، اهداف راهبردی و اهداف غیرنظامی حساس در سراسر لبنان، مورد حمله قرار خواهد گرفت و در یک کلمه لبنان به عصر حجر برگردانده خواهد شد".

برخی منابع لبنانی نیز در همان روز وقوع حادثه اعلام کردند که ۴ فروند هواپیمای گشت زنی آمریکا در زمان وقوع دو انفجار بیروت در فضای این شهر در حال پرواز و جاسوسی بوده اند.

همچنین در چند کلیپی که در شبکه های اجتماعی منتشر شده یک شی که همچون راکت و یا پهپاد می باشد به یکباره در هنگام آتش سوزی انبار مواد محترقه بیروت به یکی از انبارهای دیگر این بندر اصابت می کند که لحظاتی بعد انفجار عظیمی روی می دهد.

اما هنوز گزارش رسمی کمیته ای که به منظور بررسی دلیل انفجار بندر بیروت تشکیل شده اعلام نشده و همه مسایل یاد شده در حد گمانه زنی است.

رئیس جمهوری لبنان نیز اعلام کرده که دلیل حادثه می‌تواند «سهل انگاری» باشد یا «مداخله خارجی از طریق موشک یا بمب» که در تحقیقات روشن خواهد شد. میشل عون در عین حال همچون اکثر مقامات لبنانی (به غیر از مقامات جریان ۱۴ مارس) تحقیقات بین المللی برای مشخص کردن علت این انفجار را رد کرده است.

نکته مهمی که در این جا وجود دارد این است که شرایط در ماههای اخیر برای لبنانی ها طوری رقم خورده که این کشور با چالش عظیم امنیتی روبه روست؛ لبنانی ها از یک سو با فساد اداری و اقتصادی دولتی مواجه هستند و تشکیل کابینه جدید این کشور نیز با دخالت های خارجی و داخلی با مشکل روبه رو شده است، از سوی دیگر لبنانی ها با تهدیدات روزانه رژیم صهیونیستی و دخالت های مقامات سعودی و آمریکایی مواجهند.

به اعتقاد کارشناسان مسایل منطقه، تمام مسایل مورد اشاره به دلیل این می باشد که دست های پنهان و پیدای این فاجعه از نگاه مردم لبنان دور شود و دشمنان مردم لبنان به مقاصد شومشان در این کشور برسند.

نکته قابل تامل دیگری که در این بین وجود دارد این است که مقامات آمریکایی در دو روز گذشته حتی با توجه به این که دونالد ترامپ رییس جمهور کشورشان به دلیل ابتلا به کرونا در بیمارستان بستری شده دست از شرارت های خود علیه مردم لبنان و حزب الله برنداشته اند و گروهی از نمایندگان حزب جمهوری‌خواه در کنگره آمریکا بسته تحریمی جدیدی علیه حزب‌الله لبنان آماده کرده‌اند.

طرح جدید که رسانه آمریکایی فری‌بیکن به نسخه‌ای از آن دست یافته، خواستار قطع ارتباط موسسات مالی و مقام‌های ارشد دولتی در لبنان، ونزوئلا، کوبا و نیکاراگوئه با حزب‌الله است.

این طرح همچنین با متهم کردن برخی از حوزه‌های کلیدی لبنان به عنوان حوزه‌های دخیل در «تأمین مالی تروریسم» قرار دادن آنها در فهرست سیاه را در دست بررسی دارد.

واشنگتن‌فری‌بیکن ادعا کرده در صورت اعمال چنین تحریمی، دسترسی بانک‌های همسو با حزب‌الله به نظام مالی بین‌المللی قطع خواهد شد.

«جو ویلسون»، رئیس «کارگروه امنیت ملی و امور خارجه در کمیته مطالعاتی مجلس نمایندگان آمریکا» مدعی شده این طرح شدیدترین تحریم‌ها را علیه حزب‌الله اعمال می‌کند.

همزمان خبرگزاری رویترز نیز به نقل از یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا نوشته که واشنگتن، سیاست اعمال تحریم علیه مقام‌های لبنانی متحد حزب‌الله لبنان را ادامه خواهد داد.

«دیوید شنکر»، دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک به خبرنگاران گفت برغم توافق اسرائیل و لبنان برای گفت‌وگو بر سر مناطق دریایی مورد مناقشه، آمریکا قصد دارد تحریم‌های بیشتری علیه مقام‌های لبنان اعمال کند.

در حالی که لبنانی ها با توجه با مشکلات پیچیده خود، امروز نیاز به آرامش و و اصلاح مشکلات حال و گذشته دارند، اما شواهد نشان می دهد که دشمنان این کشور به خاطر رضایت صهیونیست ها دست بردار نیستند و با اعمال تحریم های پی درپی، فتنه گری و ایجاد ناامنی نخواهند گذاشت مردم لبنان زندگی آرامی داشته باشند؛ از این رو مردم لبنان نیز باید به دور از هرگونه وابستگی جناحی و حزبی و بر پایه اصل ملی گرایی و منافع ملی با حفظ وحدت، فتنه های دشمنان خود را پشت سر گذاشته و کشور خود را آباد و امن کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha