۱۳ مهر ۱۳۹۹، ۱۵:۳۰
کد خبرنگار: 2169
کد خبر: 84064156
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مهاباد میزبان نخستین جشنواره دف‌نوازی ‌غرب کشور

مهاباد- ایرنا- رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مهاباد گفت: نخستین جشنواره دف‌نوازی و مولودی‌خوانی ‌غرب کشور با عنوان "نوای وحدت "به میزبانی این شهرستان برگزار می‌شود.

سیامند جوانبخت روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این جشنواره در سه بخش تک‌نوازی دف، مولودی‌خوانی (مداحی) و گروه‌نوازی برگزار می‌شود و علاقه‌مندان به شرکت در این جشنواره می‌توانند تا هفتم آبانماه سال جاری آثار خود را به صورت فیلم به دبیرخانه آن ارسال کنند.

وی اضافه کرد: هیات داوران این جشنواره که از اساتید برجسته این رشته در سطح کشور هستند، آثار ارسالی را در هر رشته داوری می‌کنند و سپس نفرات اول تا سوم انتخاب و مورد تقدیر قرار می‌گیرند.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مهاباد در خصوص اختتامیه این جشنواره نیز گفت: آیین اختتامیه این جشنواره و تقدیر از نفرات و گروه‌های برتر همزمان با هفته وحدت روزهای ۱۴ و ۱۵ آبان در این شهرستان برگزار می‌شود.

وی از علاقه‌مندان به شرکت در جشنواره "نوای وحدت " خواست فیلم آثار خود را با شماره تلفن همراه ۰۹۰۱۵۸۸۳۵۱۷ از طریق برنامه واتساپ ارسال کنند و در صورت نیاز با شماره تلفن ۴۲۲۲۰۹۹۳ با دبیرخانه جشنواره تماس بگیرند.

ساز دف در بین مردم مناطق کردنشین استان‌های آذربایجان‌غربی و کردستان و هنگام برگزاری آیین‌های مذهبی از جمله آیین‌های مولودی‌خوانی استفاده می‌شود و به همین خاطر دف به عنوان یک ساز دینی و مقدس در بین مردم این منطقه شناخته شده است.

دف یکی از سازهای کوبه‌ای در موسیقی ایرانی است که شامل حلقه‌ای چوبی است که پوست نازکی بر آن کشیده‌اند و با ضربه‌های انگشت می‌نوازند؛ این ساز از سازهای ضربی ایرانی شبیه به دایره ولی بزرگ‌تر از آن و با صدای بم‌تر است و در دوره اسلامی ایران، این ساز برای پشتیبانی از ساز و حفظ وزن به‌کار می‌رفته و رکن اصلی مجالس محافل اهل ذوق و عرفان بوده و برای آنکه طنین بهتری داشته باشد روی دف پوست آهو می‌کشیدند.

از ۱۲ ربیع الاول که براساس روایات اهل سنت میلاد پیامبر نور و رحمت است تا ۱۷ ربیع الاول که اهل تشیع اعتقاد به ولادت رسول اکرم (ص) دارد با نام هفته وحدت نامگذاری شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha