۱۷ مهر ۱۳۹۹، ۱۸:۱۲
کد خبرنگار: 2091
کد خبر: 84064334
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

حیات وحش در آتش‌سوزی عرصه‌‎های استان سمنان آسیبی ندید

سمنان- ایرنا- فرمانده یگان حفاظت محیط ‌زیست استان سمنان گفت: آتش‌سوزی‌های ۶ ماه نخست امسال در عرصه‌های جنگلی و مرتعی تحت مدیریت این اداره کل آسیبی به حیات وحش نرساند.

حسن قاضی نژاد روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا، ابراز داشت: ۶ ماه نخست امسال ۱۰ مورد آتش‌سزی در عرصه های تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست استان سمنان رخ داد که با تلاش محیط بانان در زمان کوتاه آتش مهار شد و آسیبی به حیات وحش وارد نکرد.

وی ادامه داد: چهار مورد از آتش‌سوزی‌ها در محدوده جنگل ابر در شهرستان شاهرود، چهار مورد در منطقه حفاظت شده پرور در شهرستان مهدیشهر، یک مورد در شهرستان دامغان و یک مورد در شهرستان گرمسار رخ داد. 

قاضی‌نژاد بیان کرد: بارندگی خوب امسال تراکم گیاهان علفی، یکساله و چندساله را در عرصه‌های تحت مدیریت محیط زیست استان به صورت چشمگیری افزایش داد و به همین میزان خطر آتش‌سوزی نیز دوچندان شد و آموزش همگانی در جلوگیری و مهار آتش‌سوزی نقشی مهم ایفا کرد .

فرمانده یگان حفاظت محیط ‌زیست استان سمنان خاطرنشان کرد: عامل بیش از ۹۵ درصد آتش‌سوزی‌ها در مناطق تحت پوشش حفاظت محیط زیست استان در نیمه نخست امسال  سهل‌انگاری و عامل انسانی بود و آگاه‌سازی و مشارکت مردمی لازمه حفظ محیط‌زیست به عنوان میراث گرانبها است.

وی تصریح کرد: ۱۱۶ محیط بان در ۱۹ پاسگاه استان وظیفه حفاظت از عرصه‌های تحت مدیریت حفاظت محیط زیست را بر عهده دارند که ۵۸ محیط بان در هر شیف کاری در پست حاضر هستند.

به گفته فرمانده یگان حفاظت محیط ‌زیست استان سمنان،  هر محیط‌بان هفت روز در محل خدمت در پاسگاه شیقت می‌دهد و بعد از هفت روز همکاران جابه‌جا می‌شوند .

وی ادامه داد: یگان حفاظت محیط ‌زیست استان سمنان با کمبود نیروی انسانی در شغل محیط‌بانی مواجه است و تقویت مشارکت مردمی کمک کننده است و ضرورت دارد رسانه بیش از پیش درباره اهمیت حفظ محیط‌زیست در بین آحاد جامعه فرهنگ‌سازی کنند.

قاضی نژاد اضافه کرد: محیط‌بانان استان سمنان ۶ ماه نخست امسال ۲۰۰ شکارچی غیر مجاز را دستگیر و به مراجع قضایی معرفی کردند.

فرمانده یگان حفاظت محیط ‌زیست استان سمنان یادآور شد: ۱۲۵ پرونده در زمینه شکار غیرمجاز در مراجع قضایی استان سمنان در ۶ ماه نخست امسال تشکیل و منجر به جریمه ۲۷ میلیارو ۷۴۴ میلیون ریالی متخلفان شد.

۱۶درصد از مناطق حفاظت شده کشور در استان سمنان وجود دارد و حدود ۳۰ درصد از انواع گونه های گیاهی و جانوری کشور از جمله گونه های خاصی مانند یوزپلنگ آسیایی، پلنگ ایرانی، زاغ بور و گورخر ایرانی در این استان زیست می کنند.
مناطق حفاظت شده در استان سمنان ۲.۳ میلیون هکتار است و در مجموع بین ۱۵ تا ۲۰ هزار هکتار عرصه های طبیعی تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست استان است که نیاز به حفاظت دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha