وضعیت آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در همدان رصد می‌شود

همدان- ایرنا- رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست همدان گفت: با توجه به آغاز فصل مهاجرت و فرود پرندگان مهاجر در آبگیرهای این استان، رصد وضعیت آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان با همکاری دامپزشکی آغاز شده است.

مجید شعبانلو روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: همه ساله با آغاز ورود پرندگان به کشور و استان رصد و پایش زیستگاه های آبی نظیر سدها، تالاب ها، آب بندها و آبگیرها با هدف پیشگیری از شیوع بیماری آنفلوآنزا فوق حاد پرندگان در دستور کار محیط بانان و تیم‌های بازرسی مشترک محیط زیست و دامپزشکی قرار می‌گیرد.

وی بیان کرد: احتمال ورود پرندگان آلوده به این بیماری از کشورهای شمالی به داخل کشور متصور است بنابراین برای کنترل و مهار آن باید از ابتدا اقدامات لازم را انجام داد.

رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست همدان اظهار داشت: تیم های گشتی و محیط بانان در صورت مشاهده لاشه پرندگان آبزی و کنار آبزی و هر پرنده دیگری موضوع را به دامپزشکی برای بررسی علت مرگ اطلاع رسانی می‌کنند.

شعبانلو ادامه داد: تیم های پزشکی با ورود به موقع و نمونه برداری از لاشه حیوانات تلف شده، از شیوع بیماری و سرایت آن به دیگر پرندگان جلوگیری می‌کنند تا شاهد تلفات بیشتری نباشیم.

وی گفت: در صورت تایید وجود بیماری آنفلوآنزا از سوی دامپزشکی، جلساتی برگزار شده و درباره اعمال محدودیت، اعمال قرنطینه، نظارت جدی بر جابجایی طیور، نظارت بر مرغداری ها برای پیشگیری از تلفات و آسیب‌های اجتماعی و اقتصادی ناشی از آن تدابیری اندیشیده می‌شود.

رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست همدان اظهار داشت: پایش و کنترل زیستگاه‌های آبی تا پایان فصل زمستان که فصل مهاجرت پرندگان است ادامه دارد.

شعبانلو از شهروندان خواست در صورت مشاهده لاشه پرندگان به ویژه مرگ دسته جمعی موضوع را از طریق تماس با سامانه ۱۵۴۰ به یگان حفاظت محیط زیست اطلاع رسانی کرده و از لمس و دست زدن به این قبیل پرندگان پرهیز کنند چرا که احتمال سرایت بیماری از پرنده به انسان وجود دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha