مشوق‌هایی برای ورود دانشجویان شاهد و ایثارگر به دانشگاه‌های سطح اول

تهران- ایرنا- سرپرست اداره‌کل امور دانشجویان شاهد و ایثارگر سازمان امور دانشجویان گفت: بنیاد شهید و امور ایثارگران باید برای دانشجویان دوره‌های روزانه مشوق‌هایی در قالب گرنت پژوهشی، کمک هزینه تحصیلی، اعزام به فرصت‌های مطالعاتی لحاظ کند تا با این روش آنها به سمت دانشگاه‌های سطح اول کشور جهت‌دهی شوند.

فردین تقی زاده روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا پیشنهادهای این سازمان را برای ارائه مشوق به دانشجویان شاهد و ایثارگر دانشگاه‌ها اعلام کرد.

تقی زاده درباره مشکلات دانشجویان شاهد و ایثارگر که در دوره روزانه تحصیل می کنند، گفت: به بنیاد شهید و امور ایثارگران پیشنهاد دادیم دانشجویان شاهد و ایثارگری که در دانشگاه های دولتی ممتاز و جزو ۱۰ درصد اول کلاس یا استعداد درخشان هستند، کمک هزینه تحصیلی اهدا کند.

وی دیگر پیشنهاد مطرح شده را چنین توضیح داد: دانشجویانی که موفق شده باشند یک ترم رتبه اول تا سوم  را کسب کنند به تعداد ماه های آن ترم مثلا سه تا چهار ماه کمک هزینه تحصیلی بگیرند. 

به گفته او دانشجویان شاهد و ایثارگر باید برای دریافت مدرک دانش آموختگی خود، هزینه تحصیل رایگان را به طور کامل با دانشگاه تسویه کنند در صورتی که هزینه دانشجویان نوبت دوم را بنیاد شهید و امور ایثارگران می پردازد؛ بنابراین بین این ۲ گروه از دانشجویان روزانه و نوبت دوم شاهد و ایثارگر تفاوت هایی وجود داشت و دانشجویان روزانه احساس حمایت نشدن داشتند. 

تقی زاده آخرین آمار دانشجویان شاهد و ایثارگر شامل جانبازان ۲۵ درصد به بالا، همسران و فرزندان  آنها همچنین آزادگان را در دانشگاه ها حدود ۸۰ هزار نفر اعلام کرد.

اصلاح آیین نامه تسهیلات آموزشی

وی در ادامه به اصلاح آیین نامه تسهیلات آموزشی دانشجویان شاهد و ایثارگر اشاره کرد و گفت: رویکرد حمایت هدفمند همچنین شفاف کردن موارد آیین نامه به منظور ایجاد وحدت رویه، هدف اصلاح آیین نامه تسهیلات آموزشی دانشجویان شاهد و ایثارگر است اما چارچوب ها و استانداردهای آموزشی در بررسی مجدد این آیین نامه حفظ می شود.

وی تطابق این آیین نامه با مقررات آموزشی جدید وزارت علوم همچنین قانون جامع ایثارگران را از ضرورت هایی دانست که در تدوین و اصلاح آیین نامه تسهیلات آموزشی دانشجویان شاهد و ایثارگر باید مدنظر قرار گیرد.

تقی زاده آیین نامه تسهیلات آموزشی فعلی را الحاقیه آیین نامه آموزشی دانشجویان، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دانشجویان عام وزارت علوم دانست و گفت: با توجه به اینکه در آیین نامه آموزشی این دانشجویان تغییراتی ایجاد شده است، الحاقیه تسهیلات آموزشی دانشجویان شاهد و ایثارگر هم باید به روز می شد.

سرپرست اداره کل دانشجویان و شاهد ایثارگر سازمان امور دانشجویان افزود: بخش هایی از این الحاقیه در بسیاری از دانشگاه ها استفاده نمی شود چرا که کاربردی ندارد؛ البته برخی موارد هم مطابق با نیاز دانشجویان شاهد و ایثارگر باید به روز رسانی می شد اما تغییرات بنیادینی نیست و اطلاعات آن به زودی اعلام می شود.

تقی زاده با ذکر مثالی، خاطرنشان کرد: اگر دانشجویی درسی را پاس نمی کرد ولی ترم بعد موفق به گذراندن آن درس می شد، نمره پیشین آن درس از کارنامه حذف می شد که این مورد الان برای همه دانشجویان اعمال می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha