به تو از دور سلام

۱۷ مهر ۱۳۹۹، ۸:۳۷
کد خبر: 84069004
به تو از دور سلام

تهران- ایرنا- مردم مناطق مختلف تهران در شرایط کرونا برنامه‌هایی را در تعزیت اربعین سالار شهیدان و زنده نگه داشتن عاشورا - حماسه هماره تاریخ - برگزار می‌کنند تا از دور ارادت خود را محضر سالار شهیدان اعلام کنند.

 مردم تهران امروز را که اوج درک عاشورای حسینی است، بدون برگزاری راهپیمایی و مراسمی در قالب دسته‌جات عزاداری و در برنامه‌ای جامع با عنوان «به تو از دور سلام» در بزرگداشت حماسه عاشورا برگزار می‌کنند و چهارپایه خوانی، توزیع بسته‌های بهداشتی در موکب‌ها، پخش زیارت اربعین، حرکت خودروهای عزاداری و سیاهپوش کردن دیوارهای شهر  از جمله اصلی‌ترین برنامه‌های آن به شمار می‌رود.

حرکت خودروهای عزاداری 
همزمان با اربعین حسینی خودروهای عزاداری در محلات جنوب تهران به حرکت در می‌آید. 
خودروهای سیاه‌پوش در محلات منطقه حرکت می‌کند و به پخش مداحی می‌پردازند، ضمن اینکه  اقامه عزای حسینی توسط روحانی مبلغ در این خودروها صورت می‌گیرد.

شهرداری منطقه ۱۹ همچنین در برنامه‌های ویژه این روز «کوچه‌های حسینی و چهارپایه خوانی» را به اجرا در می‌آورد.
 توزیع بسته‌های بهداشتی میان مردم
از دیگر اقدامات شهرداری منطقه ۱۹ در این روز برپایی موکب‌ها به منظور تأمین ماسک، دستکش، گان، شیلد و مواد ضدعفونی‌کننده بین شهروندان به خصوص اقشار کم‌درآمد در بوستان امام‌خمینی (ره) محله نعمت‌آباد، خیابان لطیفی، خیابان میثاق جنوبی، خیابان مینا روبروی پایگاه حضرت رسول (ع) است. 

آیین‌های اربعین در منطقه ۱۵
شهرداری منطقه ۱۵ تهران نیز امروز و همزمان با اربعین حسینی، ساعت ۱۰ صبح زیارت اربعین را به صورت همزمان از طریق سیستم‌های صوتی فعال در تمامی مراکز و اماکن عمومی شامل بوستان‌ها، سراهای محله و مساجد پخش می‌کند.
برگزاری ویژه برنامه‌های کوچه‌های حسینی و چهارپایه خوانی از دیگر برنامه‌های این منطقه است. 
همچنین با توجه به افزایش سرعت سرایت ویروس کرونا با هماهنگی بسیج و سپاه در هر ناحیه گروهای جهادی موکب، توزیع بسته‌های بهداشتی شامل ماسک، دستکش، گان، شیلد و محلول ضدعفونی دست و سطوح برپاست تا این وسایل در اختیار همگان قرار بگیرد.
نوای حسینی در کوچه‌های منطقه۲  
شهرداری منطقه ۲ نیز برنامه‌هایی در تعزیت امروز با رعایت پروتکل‌های بهداشتی دارد که از جمله آنها با مشارکت سپاه شهید باهنر  اجرا و نوای حسینی در محلات منطقه۲ طنین‌انداز می‌شود.
 موکب‌های اربعین و سلامت نیز در ۱۸ نقطه از این منطقه امروز برپاست.

این موکب‌ها با بسته‌های فرهنگی، ماسک محلول  ضدعفونی‌کننده و همچنین ارائه خدمات بهداشتی پذیرای شهروندان هستند.
شهردار منطقه از حرکت ۱۱ کاروان پیاده‌روی چهار نفری در محلات خبر داده و گفته است که این کاروان‌ها با هدف تداعی‌کردن خاطره‌ها پیاده‌روی اربعین در محلات کرده و در این حرکت فرهنگی، بسته‌های بهداشتی و فرهنگی به شهروندان اهدا می‌کنند.
«حسن رحمانی» اجرای طرح کوچه‌های حسینی را از دیگر برنامه‌ها برشمرد و افزود: همزمان با روز اربعین حرکت کاروان خودرویی عزاداری حسینی از میدان صنعت تا مقبره‌الشهدای بوستان نهج‌البلاغه اجرا می‌شود و نوای حسینی در محلات منطقه طنین‌انداز می‌شود.
وی بیان کرد: به منظور هویت‌بخشی به فضای شهری، با همکاری حوزه خدمات شهری منطقه علاوه بر سیاهپوش کردن معابر و بزرگراه‌ها و اکران پیام‌های مذهبی، مسیر  میدان صنعت تا میدان شهید طهرانی مقدم مزین به تصاویر شهدا می‌شود.
رحمانی اضافه کرد: اجرای طرح عشاق‌الحسین (ع) در بازارچه سنتی ستارخان و همچنین پخش کلیپ اربعین در واتر اسکرین بوستان ستارخان نیز بخش دیگری از برنامه‌های فرهنگی و مذهبی پیش‌بینی شده که با همکاری شهرداری منطقه۲ و سپاه شهید باهنر اجرا می‌شود.

ویژه برنامه‌های اربعین حسینی در منطقه ۴  
 همزمان با فرارسیدن اربعین سید و سالار شهیدان موکب‌های اربعین در سطح نواحی ۹ گانه این منطقه بازنمایی شد.
در این منطقه نیز با در نظر گرفتن شرایط ویروس کرونا در تهران و ابلاغ دستورالعمل‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا، مراسم عزادارای اربعین سید و سالار شهیدان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌شود.
 به منظور حفظ ارزش‌های دینی و پاسداشت مناسبت‌های مذهبی و ملی، برنامه‌های عزاداری اربعین حسینی در دو بخش اجرایی و مجازی که از ۱۴مهر آغاز شده امروز نیز در نواحی ۹گانه منطقه اجرا می‌شود.
 بازنمایی موکب‌های اربعین در محلات ۲۰گانه منطقه، در کنار برنامه‌های هر خانه شهید یک حسینیه، کوچه‌های حسینی و چهارپایه خوانی از برنامه‌های اجرایی منطقه ۴ در این روز است.
در فضای مجازی نیز با اجرای برنامه‌هایی همچون تهیه محتوا و سخنرانی‌های مذهبی در قالب تصویری و نوشتاری و انتشار در شبکه‌های اجتماعی سطح منطقه، تهیه و اجرای مداحی‌های ویژه اربعین به صورت تصویری، زیارت اربعین و پخش نواهای مذهبی به شهروندان مشتاق خدمات‌رسانی می‌شود.     
منطقه ۱۳ سیاه‌پوش شد
پیش از اربعین با فضاسازی و اکران طرح‌های فرهنگی و پرچم‌های سیاه، منطقه ۱۳ یکپارچه سیاه پوش عزای حسینی شد.
این اقدام با هدف ترویج شعائر اسلامی و قیام ابا عبدالله الحسین (ع) و در آستانه اربعین حسینی در  میادین، معابر اصلی، ساختمان‌های ستادی، نواحی چهارگانه و معاونت‌های شهرداری منطقه و محور بزرگراه امام علی (ع)  با نصب بیش از ۶ هزار و ۸۵۰ متر طول ریسه پارچه‌ای مشکی و اکران ۶۵۰ تخته پایه پرچم سیاه انجام شد.
همچنین با برافراشته کردن ۲ هزار متر بنر و پرچم ، ۵۰۰ متر طول کتیبه مشکی و اکران ۱۵۰ مترمربع بنر، فضاسازی مناسبی با هدف انتقال مفاهیم ناب اربعین حسینی ایجاد شد.

شهرداری منطقه ۱۳ همچنین با شعار «به تو از دور سلام» موکب‌های اربعین و اجرای ویژه برنامه‌های کوچه های حسینی را امروز اجرا می کند.

موکب‌های اربعین همراه با اجرای ویژه برنامه‌های کوچه‌های حسینی و چهارپایه خوانی برپا می‌شود.

موکب‌های این منطقه با همکاری و مشارکت بسیج کمیل و اداره فرهنگی در نواحی چهارگانه به نشانی سه‌راه سلیمانی، فلکه اول، خیابان پیروزی، میدان چایچی و میدان امامت امروز میزبان شهروندان است.
این موکب‌ها با اهدای اقلام بهداشتی و فرهنگی میزبان شهروندان است؛ همچنین حرکت خودروهای عزاداری حسینی همراه با پخش نواهای حسینی در درب منازل شهیدان اجرایی می‌شود.

۳۶ برنامه دیگر از جمله معرفی تکایا و حسینیه‌های قدیمی تهران، برگزاری سوگواره آنلاین، برگزاری مجلس تعزیه در تماشاخانه‌های روباز، معرفی سقاخانه‌های قدیمی، نشست شهردار تهران با جامعه وعاظ، مسابقه عکس از آیین‌های عزاداری تهران، نمایشگاه مجازی آثار هنری کودکان همزمان با روز جهانی کودک، دیدار با خانواده شهدا، معرفی تکایا و حسینیه‌های قدیمی به صورت برخط از سوی نهادهای فرهنگی، شهرداری و سمن‌های تهران برگزار می‌شود. 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha