محمدرضا شجریان آخرین آوازش را خواند و رفت

تهران- ایرنا- «تورج فرهادی» شهردار منطقه ۶ تهران با صدور پیامی به مناسبت درگذشت استاد محمدرضا شجریان نوشت: خسرو آواز ایران آخرین آوازش را خواند و رفت.

به گزارش ایرنا در این پیام که نسخه‌ای از آن روز جمعه در اختیار ایرنا قرار گرفت، آمده است: او که تجسمی از هنر فاخر ایران بود، در تمام سال‌هایی که در ساحت هنر نفس کشید و در سپهر ادبیات درخشید و در عالم موسیقی بالید، کوشید هنر فاخر را بدل به فضیلتی کند که عمق و گسترده و ابعاد آن امروز به جایگاهی رسیده است که پس از پرکشیدنش به درگاه حضرت دوست، غمی سترگ و اندوهی ستبر بر جان دوست دارانش نشسته و ایران و قلمرو هنر و فضیلت را در ماتم فرو برده است.
«فرهادی» در پیام خود آورده است: صدای او تبلوری از اقتدار مولانا، تجلی لطافت سعدی و تجسم معرفت حافظ بود که از دل تاریخ و از پس قرن‌های متمادی امروز در کوی و برزن سرزمینم ایران طنین دارد و شنیده می‌شود و گرچه حافظ و مولوی و سعدی و فردوسی را ندیدیم اما صدایشان را از حنجره‌ای شنیدیم که امروز دیگر در میان ما نیست.
وی ادامه داد: استاد محمدرضا شجریان فراتر از یک خواننده بود؛ او پایه‌گذار مکتب و مرامی در موسیقی و هنر است که هنر را نه برای هنر که برای انسان می‌خواهد؛ ادب و موسیقی را نه برای تفنن و تفرج و ابتهاج که برای تدبر، تامل و آگاهی می‌داند و چه تلخ است فقدان هنرمندی پرفضیلت و قابل احترامی چون او که سال‌هاست صدایش در گوش و جان وطن و ایران بدل به هویتی ماندگار از ادب ایران شده است.
شهردار منطقه ۶ تهران این ضایعه تلخ را به دوستداران ایشان و اهالی ادب و فرهنگ و هنر تسلیت گفت و برای آن هنرمند فقید غفران و رحمت واسعه الهی از بارگاه و درگاه خداوند باری تعالی طلب کرد.
استاد محمدرضا شجریان که برجسته‌ترین هنرمند عرصه آواز و موسیقی سنتی کشور است و از وی با عنوان «خسرو آواز ایران» یاد می‌شود، پس از تحمل دوره طولانی بیماری عصر امروز، پنجشنبه در بیمارستان جم تهران درگذشت.
استاد آخرین بار در ۱۴ مهر ۹۹ با کاهش فشار خون و عفونت شدید در ناحیه بدن و کیسه صفرا به بیمارستان منتقل شده و پس‌از بستری شدن در بخش ICU به کما رفته بود.
خواننده پیشکسوت ایرانی در سن ۸۰ سالگی بر اثر بیماری دار فانی را وداع گفت؛ او سال‌ها از بیماری ریه رنج می‌برد و طی روزهای اخیر به دلیل مشکلات ریوی و تنفسی ناپایدار، افت فشار خون و افت سطح هوشیاری در بخش مراقبت های ویژه بستری شده بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha