۱۸ مهر ۱۳۹۹، ۲۲:۱۰
کد خبرنگار: 2137
کد خبر: 84070124
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

شاگرد شجریان: استاد، زیست‌ فرهنگی درستی داشت

۱۸ مهر ۱۳۹۹، ۲۲:۱۰
کد خبر: 84070124
شاگرد شجریان: استاد، زیست‌ فرهنگی درستی داشت

تهران- ایرنا- یکی از شاگردان استاد فقید محمدرضا شجریان گفت: دلیل رسیدن استاد به قله رفیع آواز، این بود که وی، زیست فرهنگی درستی داشت.

به گزارش ایرنا، سید رضا طیبی که جمعه شب به عنوان یکی از شاگردان استاد محمدرضا شجریان در برنامه شب های هنر شبکه چهارم سیما حضور یافته بود درباره درس آموزی از استاد شجریان و اشعاری که این استاد برای آواز انتخاب می کرد توضیحاتی ارائه کرد.

وی با اشاره به جایگاه رفیع استاد شجریان در آواز، گفت: او زیست فرهنگی درستی داشت. استاد این شانس را داشت که از اساتید بزرگی بهره ببرد و از محضر اساتیدی چون اسماعیل مهرتاش، دوامی و دیگر اساتید و بزرگان آموخت.

این فعال حوزه آواز عنوان کرد: ما اگر زیست فرهنگی خود را مطالعه کنیم و به اخلاقی زندگی کردن و پاک زیستن بپردازیم، به این استعدادهای درست درونی می رسیم و استاد شجریان از دل چنین اتفاقی به قله رفیع آواز رسید.

طیبی با اشاره به خاطرات خود از استاد شجریان عنوان کرد: یک بار در کلاس ایشان شور ابوعطا می خواندیم و من گفتم شما آواز ابوعطا را در دهه ۶۰ به ایرج بسطامی درس دادید و به سایر اساتید دیگر نیز این درس را دادید. گفتم این حجازی که به ایرج بسطامی درس دادید، حال دیگری دارد. استاد در این باره از من خواست که آن را اجرا کنم و من همان حالت را که شعری از سعدی بود و روی کاست ضبط شده بود اجرا کردم.

وی در ادامه این برنامه در این باره اجرایی را انجام داد.

این فعال حوزه آواز در ادامه توضیح داد: استاد شجریان بر تکنیک موسیقیایی تأکید داشت و معتقد بود که همه قدرت یادگیری ردیف را دارند. همچنین درباره مکاتب موسیقیایی نیز خیلی به بحث و گفت وگو نمی پرداختیم و بیشتر به مسأله آواز و یادگیری در کلاس های استاد پرداخته می شد.

طیبی گفت: ما در زمانی هستیم که تهیه کننده ها می گویند آواز نخوانید و تصنیف بخوانید و من و امثال من ناراحت می شویم و به ما بر می خورد. البته که آواز خوب باید ارائه شود اگر آواز استاد شجریان و خوانساری و.... با اقبال روبرو می شود، بخاطر آن است که  درست ایجاد شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha