آب پایدار مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد، رویایی که محقق می‌شود

گچساران - ایرنا - ایجاد زیرساخت های آب آشامیدنی پایدار در کنار سیاه چادرهای عشایری کهگیلویه و بویراحمد رویایی است که با پیش بینی و اجرایی شدن ۶ طرح در مسیر تحقق قرار گرفته است.

به گزارش ایرنا، با توجه به این  که تامین آب آشامیدنی به عنوان حیاتی ترین نیاز انسان و دام مهمترین دغدغه عشایر این استان است، انتقال آب به ۶ نقطه پرجمعیت عشایری سال ۱۳۹۸ کلید خورد.

عشایر مناطق گرمسیری کهگیلویه و بویراحمد که به ویژه در سال های خشکسالی به دلیل خشکیدگی چشمه های آب به شدت در تنگنا قرار داشتند همواره دسترسی به آب لوله کشی را رویایی دست نیافتنی می دانستند.

بانوان عشایری می گویند: به دلیل نیاز زیاد هر خانوار عشایری به آب برای مصرف آشامیدنی انسان و دام همیشه کمبود این مایع حیاتی برای آنان دردسرساز است.

با توجه به اینکه۷۰هزار و ۷۷۵ نفر از مردم کهگیلویه وبویراحمد در مناطق عشایری سکونت دارند که ۶درصداز جمعیت این قشر تولید گر در کشور را تشکیل می دهد تحقق احداث آب آشامیدنی پایدار می تواند نقطه آغاز جهش تولید در این مناطق باشد.

براساس آمار موجود کهگیلویه وبویراحمد رتبه دهم جمعیت عشایر کشور را دارد که عشایر استان شامل۶ ایل،بویراحمد،چرام،دشمن زیاری،باشت و بابویی،طیبی و بهمئی،۱۶ تیره ،۱۸۱ طایفه و یکهزار و ۸۱۶ اولاد هستند.

سرمایه گذاری ۱۵۰ میلیارد ریالی برای انتقال آب

سرپرست امورعشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت: از سال ۱۳۹۸ تاکنون ۱۰۰ میلیارد ریال برای ایجاد زیرساخت های آب پایدار در مناطق عشایری این استان هزینه شده است.

مهران کدخدایی اظهار داشت: پارسال ۱۵۰ میلیارد ریال از محل تبصره ۴ صندوق توسعه ملی برای اجرای ۶ طرح احداث آب آشامیدنی در مناطق عشایری شهرستان های گچساران، چرام،بهمئی و کهگیلویه اختصاص یافت.

وی بیان کرد: امسال ۵۰ میلیارد ریال اعتبار باقی مانده برای تکمیل طرح های انتقال آب به سیاه چادرهای مناطق عشایری  مانند پشت کوه ملا طهماسب، شرق گچساران،آبریز کهگیلویه و طسوج چرام سرمایه گذاری می شود.

سرپرست امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: براساس برنامه ریزی قرار است   در سه سال آینده آب لوله کشی به سیاه چادرهای مناطق عشایری استان برسد.

کدخدایی عنوان کرد: هم اکنون آب آشامیدنی جمعیت عشایری کهگیلویه و بویراحمد از طریق آبرسانی سیار تامین می شود.

پیش بینی اعتبار برای طرح های عمرانی و خدماتی

وی همچنین از پیش بینی ۸۲میلیارد ریال اعتبار برای انجام اقدام های رفاهی وعمرانی عشایر کهگیلویه و بویراحمد  در سال ۱۳۹۹ خبر داد.

کدخداپور ابراز داشت: این میزان اعتبار برای آبرسانی سیار،بازگشایی ایل راه ها، طرح عمرانی در سال جاری پیش بینی شده است.

دیگر نیازهای توسعه پایدار در مناطق عشایری

سرپرست امور عشایر کهگیلویه وبویراحمد بیان کرد: افزایش زیرساخت های ایل راه ها از راهکارهای افزایش رفاه عشایر استان است که نیازمند تخصیص اعتبار است.

کدخدا پور افزود:به دلیل نداشتن ابنیه فنی،زیرسازی وآسفالت در ایلراه های عشایری کهگیلویه و بویراحمد نیاز به بازگشایی مداوم وجود دارند که در برخی موارد چهار بار در طول سال بازگشایی راه ها انجام می شود.

کرونا در کمین مناطق عشایری

کدخداپور گفت: هنوز موردی از بیماری کرونا در مناطق عشایری کهگیلویه وبویراحمد گزارش نشده است.

وی با اشاره به در پیش بودن فصل کوچ عشایر به مناطق قشلاقی از عشایرنشینان خواست تا مراقبت های فردی پیشگیری از انتشار ویروس کرونا مانند شست و شوی مداوم دست ها، فاصله فیزیکی و استفاده از ماسک را حین کوچ رعایت کنند.

کدخداپور بیان کرد: برای پیشگیری از ورود ویروس کرونا به مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد برنامه های جامعی تدوین شده است.

وی ابراز داشت:ضدعفونی مخازن ذخیره آب و تانکرهای آبرسانی سیار از جمله این برنامه هاست.

کدخداپور اظهار داشت: هم اکنون کار تعمیر تجهیزات آبرسانی سیار به مناطق عشایری استان در دست انجام است.

سرپرست اداره کل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: ساماندهی ۹۰ فروشگاه توزیع آرد و۳۰ فروشگاه توزیع نفت از جمله برنامه های در دست انجام برای استقبال از کوچ عشایر به مناطق قشلاقی است.

وی بیان کرد: براساس مصوبات ستاد کوچ استان امنیت عشایر زمان کوچ با مشارکت نیروی انتظامی و سپاه عشایر انجام خواهد شد.

کدخداپور ابراز داشت: انجام واکسیناسیون با مشارکت دامپزشکی، کمک به پیشگیری از انتشار بیماری ویروس کرونا با مشارکت علوم پزشکی و هلال احمر کهگیلویه و بویراحمد از دیگر مصوبات ستاد کوچ عشایر استان است.

نقش عشایر در تولید

سرپرست اداره کل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت: عشایر استان سالیانه ۴۳هزار و ۶۵۰ تن محصول شامل گوشت قرمز، شیر، کشک ،روغن و پشم تولید و روانه بازارهای مصرف می کنند.

مهران کدخداپور اظهار داشت:سالانه ۳۵ هزار تن شیر، هفت هزار و ۹۰۰ تن گوشت قرمز،۶۰۰ تن پشم و۱۵۰ تن کشک و روغن از سوی جامعه عشایر کهگیلویه و بویراحمد تولید می شود.

وی میزان تولید سالیانه صنایع دستی عشایر استان را نیز ۱۰ هزار متر مربع ذکر کرد.



 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha