بیستم مهر ماه با مهمترین اخبار کرونا در استان ها

استانها- ایرنا- مقابله با کرونا از ابتدای شیوع این ویروس مهمترین دغدغه دولتمردان بوده است اما متاسفانه عده ای بدون توجه به هشدارهای بهداشتی مسیر شیوع و جولان این ویروس را در کشور هموار کرده اند که این اقدام نه تنها هزینه ها زیادی را بر حوزه بهداشت و درمان تحمیل کرده بلکه جان عده ای از هموطنان را نیز گرفته است .

رفتارهای غیر مسئولانه برخی افراد در هفته های گذشته وضعیت شیوع بیماری در استان های کشور را بحرانی تر کرده است و باعث شده ستاد ملی مقابله با کرونا با اعمال محدودیت های دوباره و اقدامات پیشگیرانه از روند فزاینده بیماری و پیامدهای شیوع آن جلوگیری کند .

 برقراری محدودیت‌ها و تعطیلی برخی مراکز و اصناف حاکی از آن است که بی توجهی ها و ساده انگاری ها سبب بروز موج جدید این بیماری شده بر این اساس ستاد ملی مقابله با کرونا برای کسانی که به دستور العمل ها عمل نمی کنند جریمه هایی را مقرر کرده است .

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم در خصوص  جریمه های در نظر گرفته شده و نحوه اعمال آن گفت: در سطح تهران ناظران متعددی از جمله نیروهای انتظامی، ضابطان قضایی و نیروهای بهداشت داریم و نیروهای انتظامی ابزاری مثل دوربین‌ها را در اختیار دارند و افرادی که ماسک نزده باشند، پس از شناسایی از طریق شماره ملی و شماره تلفن جریمه خواهند شد.

علیرضا رییسی با اشاره به کاهش میزان رعایت پروتکل های بهداشتی گفت :در اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت، میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی تا ۷۶ درصد رسید و در برخی استان‌ها هم بیش از ۸۰ درصد بود، اما در اواخر اردیبهشت ماه سقوط معنی داری داشتیم. حدود یک ماه پیش، این رقم  به ۷۲ درصد رسید و اکنون این میزان حدود ۴۲ درصد است.

تازه ترین آمارهای وزارت بهداشت و رکورد فوت روزانه 

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون ۵۰۰ هزار و ۷۵ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۲۵۱ نفر از بیماران کرونایی در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۲۸ هزار و ۵۴۴ نفر رسیده است.

سیما سادات لاری روز یکشنبه درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا و موارد فوت ناشی از ابتلا به کووید ۱۹ در کشور بیان کرد: از دیروز تا امروز ۲۰ مهر ۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳ هزار و ۸۲۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۷۲۴ نفر از آنها بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۵۰۰ هزار و ۷۵ نفر رسید.

معاون وزیر بهداشت گفت:  تاکنون ۴۰۶ هزار و ۳۸۹ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۴۴۸۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

لاری افزود: استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان و یزد همچنان در وضعیت قرمز و استان‌های کردستان، هرمزگان، فارس و گلستان نیز در وضعیت هشدار قرار دارند.

مراکز استانی و دفاتر ایرنا در شهرستان ها جدیدترین و موثق ترین اخبار با موضوعیت کرونا را در ۲۴ ساعت گذشته منتشر کرده اند که برخی از آنها در ذیل می آید.

از لرستان خبر رسیده که آمار ابتلا به کرونا در این استان روند افزایشی یافته است .

دبیر کمیته اطلاع‌رسانی ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا در لرستان گفت: باتوجه به افزایش آمار مبتلایان به کرونا، محدودیت‌های کرونایی در استان از فردا دوشنبه ۲۱ مهرماه به مدت یک هفته آغاز می شود.

احمدحسین فتایی افزود : تمامی ادارات، سازمان‌ها، بانک‌ها، موسسات دولتی و غیردولتی، دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی لرستان از دوشنبه ۲۱ مهرماه لغایت ۲۷ مهر ماه با ۵۰ درصد ظرفیت فعالیت داشته باشند.

 استاندار آذربایجان‌غربی هم با ابراز نارضایتی شدید از کاهش قابل توجه میزان رعایت دستورالعمل های بهداشتی در استان گفت: میزان رعایت این پروتکل ها در استان به کمتر از ۴۰ درصد رسیده که این امر بسیار نگران کننده است.

محمدمهدی شهریاری در جلسه ستاد استانی مقابله و مدیریت بیماری کرونا در آذربایجان غربی افزود: روند افزایشی بیماری کرونا در استان بیانگر اجرانشدن درست دستورالعمل‌هاست که برای بهبود این وضع، فرمانداران و دستگاه های اجرایی باید به وظایف خود به درستی عمل کنند.

وی ادامه داد: نانوایی ها، ادارات و آرامستان ها سه مکانی هستند که رعایت دستورالعمل های بهداشتی در آنها در کمترین میزان است.

در اردبیل هم شمار جان‌باختگان و بستری‌های کرونا افزایش یافته بطوریکه هم‌اکنون ۲۲۳ نفر در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد  ۵۵ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه تحت درمان هستند .

دکتر شهرام حبیب‌زاده ، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل در این خصوص گفت: روند صعودی شیوع بیماری کرونا در استان همچنان ادامه داشته و با وجود تلاش مسوولان درمانی، این بیماری مسیری نزولی به خود نگرفته است.

وی اظهارداشت: هم‌اکنون  شهرستان‌های اردبیل، مشگین شهر در وضعیت قرمز، شهرستان خلخال نارنجی و هشت شهرستان دیگر  استان نیز در وضعیت زرد قرار گرفته‌اند.

 معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان با اشاره به اینکه طی روزهای اخیر شمار مبتلایان به کرونا در شهرهای ابهر و خرمدره این استان روند افزایشی داشت افزود: هم اکنون وضعیت این بیماری در ۲ شهرستان با ثبات بوده، اما این نگرانی وجود دارد که روند حاکم به بی ثباتی تبدیل شود.

دکتر علیرضا آرمانی کیان گفت: در زمان حاضر مشکل اصلی در شیوع کرونا رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی از سوی عموم مردم است ،ادامه اعمال محدودیت‌ها به رفتار مردم بستگی دارد چراکه هر چه رعایت بیشتر باشد میزان ابتلا کمتر و در صورت بی‌توجهی‌ها شمار بیماران افزایش می‌یابد.

کسب رتبه چهارم استان ایلام از نظر تعداد بستری های کرونا نسبت به جمعیت خبر دیگری از حوزه کرونا است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دراین خصوص گفت‌:  این استان از نظر تعداد بستری‌های کرونا نسبت به جمعیت بعد از استان‌های قم، لرستان و سمنان در رتبه چهارم کشور قرار دارد.

دکتر جمیل صادقی‌فر اظهار داشت:  روزانه ۳۰ تا ۴۰ بیمار کرونا بستری می‌شوند.تعداد بستری‌های کرونا در ۱۹ روز مهرماه برابر با مجموع تعداد بستری‌ها در شهریورماه است و تعداد فوتی‌ها نیز با ادامه این روند از تیرماه که بالاترین تعداد ثبت شد بیشتر خواهد شد.

با توجه به افزایش موارد ابتلا به کرونا ستاد دانشگاهی مدیریت کرونا در استان فارس با تاکید اعضای این ستاد بر ضرورت اعمال محدودیت های سختگیرانه در استان، با هدف پیشگیری از افزایش موارد ابتلا و مرگ ناشی از کرونا ، محدودیت های جدید به ستاد استانی مدیریت کرونا پیشنهاد داد.

عبدالرسول همتی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به افزایش آمار ابتلا و بستری بیماران کرونا  در استان فارس ، گفت: اعمال محدودیت های جدید در مقابله با کرونا در ستاد دانشگاهی مدیریت کرونا  به تصویب رسیده است ودر صورت تداوم شرایط افزایشی موارد ابتلا به کرونا در استان، پس از تصویب ستاد استانی مدیریت کرونا، محدودیت های جدید در استان فارس اجرا می شود.

از استان یزد هم خبررسیده که شیوع ویروس کرونا در ابرکوه رو به افزایش است.

رییس شبکه بهداشت و درمان ابرکوه گفت: بی تفاوتی تعدادی از شهروندان نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی در ۵۰ روز( اول شهریور ماه تا ۱۹ مهر ماه) گذشته سبب شیوع کرونا و افزیش تعداد افراد مبتلا به بیماری کووید- ۱۹ و مرگ و میرهای ناشی از آن در این شهرستان شده است.

دکتر عبدالحسین اکرمی  شمار افراد متوفی در این مدت را ۱۶ نفر ذکر کرد و افزود: برگزاری تجمع های عمومی ، دورهم نشینی ها  به خصوص خانوادگی و دوستانه ، نقش اساسی در افزایش اخیر مبتلایان داشته است.

 جانشین ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا در استان قزوین هم گفت: با توجه به تداوم وضعیت قرمز و افزایش ابتلا به این ویروس، به زودی سخت‌گیری‌های بیشتری برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان اعمال می‌شود.

منوچهر حبیبی با بیان اینکه جزییات تصمیمات و سخت گیری های جدید در نشست ستاد مقابله و پیشگیری از کرونا در استان اعلام می شود، افزود: فعلا تصمیمی از سوی ستاد برای وضع جریمه برای افراد بدون ماسک در استان ها اتخاذ نشده و در این خصوص منتظر تصمیمات ملی هستیم.

در استان مرکزی و به گفته  رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی اراک گفت: شمار جان‌باختگان ناشی از کرونا در ۲۴ ساعت گذشته نسبت به مدت مشابه قبل بیش از ۲ برابر افزایش یافته و در این مدت ۱۶ نفر در اثر ابتلا به کووید ۱۹ در استان فوت کردند.

دکتر محمد جمالیان با بیان اینکه  مجموع جان باختگان کرونا در استان به ۶۰۵ نفر رسید، افزود: آمار فوتی و بستری در ۲۴ ساعت اخیر در استان رشد قابل ملاحظه‌ای داشته زیرا این رقم در  مدت مشابه قبل هفت جان باخته و  ۲۹ نفر بستری بوده است.

 معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مازندران با ابراز نگرانی از تعطیلات هفته آینده گفت: روز سه‌شنبه هفته جاری نشستی به همین منظور با هدف تنگ‌تر شدن حلقه محدودیت پروتکل‌های بهداشتی ویروس کرونا در استان خواهیم داشت ضمن آنکه احتمال دارد محدودیت‌های جدیدی هم به این پروتکل‌ها اضافه شود.

حسن حسین نژاد در حاشیه مانور طرح نمادین پاکسازی سواحل مازندران افزود: با وجود قرار گرفتن بیشتر شهرستان‌های استان در وضعیت قرمز کرونایی، بنابراین برای جلوگیری از افزایش شیوع ویروس کرونا باید مسئولان دست اندرکار هوشیار و تدابیر لازم را بیاندیشند.

اهم خبرها و گزارش ها با محوریت کرونا

۲ میلیون ماسک تولیدی در گیلان طی هفته اخیر توزیع شد

دره شهر در ردیف ۴۵ شهر پرخطر کشور از نظر کرونا قرار گرفت

نقاهتگاه بهارستان دوباره به روی بیماران کرونایی بازگشایی شد

ذبح پروتکل‌های بهداشتی در خط ۸۸ مشهد

۱۵۱ میلیارد تومان تسهیلات کرونا در کرمانشاه پرداخت شد

مجوز خاکسپاری پیکر دومین پرستار شهیده قزوین در گلزار شهدا صادر شد

نماینده ادوار سردشت و پیرانشهر بر اثر کرونا در گذشت

حس‌گر تشخیص چند ثانیه‌ای بیماری کرونا در اراک ساخته شد

برپایی ایستگاه صلواتی در مشهد ممنوع است

فعالیت تالارهای پذیرایی در هرمزگان ازسرگرفته می‌شود

کرونا با ۱۵۰ نفر بستری روزانه در کرمانشاه رکورد زد

راه ناهموار مازندران کرونایی تا پایتخت گردشگری اکو

ماسک‌زدن به مثابه احترام به حقوق دیگران

ویروس کرونا، موسوم به «کووید ۱۹» اواسط ماه دسامبر سال گذشته (۲۴ آذر ۹۸) در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ۹۸) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha