نماینده ملایر: میز کشمش در کشور راه‌اندازی شود

همدان- ایرنا- نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی بر لزوم راه‌اندازی میز کشمش در کشور تاکید کرد و گفت: حلقه مفقوده‌ای بین استان‌های دارای محصول کشمش وجود دارد که با راه‌اندازی میز کشمش مشکل حل و ارتباط موثری بین آنها برقرار می‌شود.

به گزارش ایرنا؛ حجت الاسلام احد آزادیخواه عصر دوشنبه در نشست مشترک فعالان اقتصادی و تولید و صادرکنندگان کشمش شهرستان ملایر که با حضور رییس اداره تنظیم روابط خارجی استان‌های وزارت امور خارجه برگزار شد افزود: با راه‌اندازی میز کشمش نهادهای تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز دور هم جمع شده و برای حل مشکلات و توسعه صادرات این محصول گام‌های مهم برداشته می‌شود.

وی راه‌اندازی میز کشمش را یکی از هدف‌گذاری‌ها و درخواست‌های مهم از معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه عنوان و بیان کرد: توسعه صادرات این محصول هم اکنون با چالش‌های جدی مواجه است و در حال از دست دادن بازارهای هدف این محصول صادراتی هستیم.

رییس مجمع نمایندگان استان همدان خواستار حمایت و کمک معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه در یافتن بازار جدید و حفظ بازارهای قبلی شد و اظهار داشت: نظر و پیشنهاد معاون اقتصادی وزارت امور خارجه بر این است که چنانچه بازار هدف این محصول را اعلام کنیم، سفارت‌خانه‌هایمان را در این کشورها فعال و با احصای  استانداردها و ذائقه آنان، زمینه را برای صادرات کشمش مهیا می‌کنیم.

حجت الاسلام آزادیخواه با تاکید بر اینکه از این فرصت باید برای توسعه صادرات استفاده کنیم، تهاتر محصولات را امری ضروری عنوان کرد و ادامه داد: اخذ مالیات و برگشت ارز حاصل از صادرات از مشکلات صادرکنندگان کشمش است که تهاتر حلقه مفقوده حل این مشکل است.

وی با اشاره به وجود مشکلاتی در فرآیند خشک کردن انگور و فرآوری این محصول طبق استانداردهای روز پیشنهاد کرد: وزارت امور خارجه می‌تواند دانش فنی را در این زمینه وارد کند و با به‌روزرسانی آن، بدون شک می‌توانیم قطب تولید و صادرات این محصول شویم و با ارایه مدل‌های جدید با بازار جهانی رقابت کنیم.

خشک کردن انگور در ملایر و تهیه کشمش

صادرات بیش از ۱۱ میلیون دلاری کشمش در ملایر

معاون اداره صنعت، معدن و تجارت ملایر نیز به جایگاه صادرات کشمش ملایر در استان و کشور اشاره کرد و گفت: سال گذشته ۱۳ میلیون و ۲۳۴ هزار و ۹۶۷ کیلوگرم کشمش تیزابی به ارزش ۱۴ میلیون و ۵۵۹ میلیون و ۶۳ دلار به کشورهای هدف صادر شد.

عباس حسین‌آبادی افزود: در مدت یاد شده ۶ میلیون و ۹۰۵ هزار و ۵۶۸ کیلوگرم کشمش انگوری به ارزش ۱۱ میلیون و ۳۸ هزار و ۹۰۳ دلار و ۴۷ هزار و ۵۱۲ کیلوگرم انگور کاشمری به ارزش ۲ هزار دلار صادر شد.

وی همچنین به صادرات سه میلیون و ۸۴۰ هزار و ۵۸۲ کیلوگرم کشمش انگوری به ارزش پنج میلیون و ۵۰۴ هزار و ۹۲۷ دلار، کشمش تیزابی پنج میلیون و ۳۶۷ هزار و ۶۶ دلار به ارزش پنج میلیون و ۹۱۵ هزار و ۵۲۸ دلار و ۱۹۴ هزار و ۳۳۰ کیلوگرم انگور کاشمری به ارزش ۳۳۰ هزار و ۳۶۱ دلار در ۶ ماهه نخست امسال اشاره کرد.

معاون اداره صنعت، معدن و تجارت ملایر ادامه داد: سال گذشته ۷۸۶ فقره گواهی استاندارد به میزان ۲۱ میلیون و ۶۰۸ هزار و ۴۱۲ کیلوگرم صادر شد که صدور گواهی استاندارد در ۶ ماهه نخست امسال ۳۵۹ به میزان ۹ میلیون و ۷۳۴ هزار و ۶۰۹ کیلوگرم بود.

حسین‌آبادی به فعالیت ۶۰ واحد فرآوری کشمش در این شهرستان اشاره و بیان کرد: از این تعداد ۳۶ واحد زیر مجموعه اداره صنعت، معدن و تجارت و مابقی زیر نظر اداره جهاد کشاورزی این شهرستان است.

قابلیت صادرات خیارشور و لبنیات در ملایر

مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر نیز با اشاره به فعالیت ۱۵ هزار بهره‌بردار باغی و تامین اقتصاد و معیشت مردم از این حوزه گفت: امسال ارز چهار و ۲۰۰ تومانی به نهاده‌های کشاورزی اختصاص پیدا نکرد و چنانچه مشکلات صادرات این محصول حل نشود، تبعات آن به کشاورزان و مردم برمی‌گردد.

سیدمهدی میرباقری اظهار داشت: علاوه بر کشمش، خیارشور و لبنیات این شهرستان نیز قابلیت صادرات دارد که به دلیل تغییر قیمت نهاده‌ها و نوسانات نرخ ارز، یه طور دائم قیمت محصول تغییر می‌کند و بازار هدف خود را از دست می‌دهند.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه تعداد واحدهای لبنی و خیارشور در شهرستان زیاد نیست، اگر سرمایه در گردش در اختیار آنها قرار گیرد، می‌توانند خرید یک سال خود را انجام دهند و درگیر مشکلات صادراتی نشوند.

«کاظم محمدی» رییس اداره تنظیم روابط خارجی استان‌های وزارت امور خارجه روز دوشنبه به منظور بررسی مسایل و مشکلات صنعت انگور و کشمش و مبل و منبت و آسان‌سازی روند توسعه صادرات این محصولات به شهرستان ملایر سفر کرد که در این سفر یک‌روزه از باغ‌های انگور، واحدهای فرآوری کشمش، پژوهشکده انگور و کشمش و دیگر قابلیت‌ها و زیرساخت‌های و احدهای مبل و منبت این محصول بازدید کرد.

در این نشست مقرر شد برای اتخاذ تصمیمات لازم و نتیجه‌گیری سفر امروز/دوشنبه/، هفته آینده در وزارت امور خارجه نشست مشترکی برگزار شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha